در آستانه رونمایی گلکسی S23، سود عملیاتی سامسونگ به‌شدت افت کرد

سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کارگران ساختمانی در حال ساخت لوگو سامسونگ گلکسی / Samsung Galaxy
درحالی‌که تنها یک روز تا رونمایی گلکسی S23 فاصله داریم، گزارش مالی جدید سامسونگ از افت قابل‌توجه سود عملیاتی این شرکت خبر می‌دهد.
تبلیغات

در فصل چهارم سال گذشته‌ی میلادی تقاضا برای تراشه‌ی حافظه و گوشی‌‌های هوشمند ساخت سامسونگ تا حد قابل‌توجهی افت کرد و در نهایت سود عملیاتی این شرکت به‌ شکل محسوس کاهش یافت. غول کره‌ای صنعت فناوری در بیانیه‌ای از افت ۶۹ درصدی سود عملیاتی در فصل چهارم سال گذشته‌ی میلادی خبر می‌دهد.

سود خالص سامسونگ در سه‌ماهه‌ی منتهی به پایان ۲۰۲۲ تقریباً ۱۱۹٫۹ درصد رشد کرد و به ۲۳٫۸۴ تریلیون وون (۱۹٫۴ میلیارد دلار) رسید.

عملکرد ضعیف سامسونگ در حالی ثبت می‌شود که سایر فعالان صنعت تراشه نیز در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. اینتل برای دومین فصل متوالی در حالی ضرردهی است.

در نیمه‌ی دوم سال گذشته‌ی میلادی تقاضا برای محصولات صنعت فناوری به‌شدت کاهش یافت و با کاهش فروش محصول، تقاضای شرکت‌ها برای پردازنده پایین آمد. در نتیجه‌ی این وضعیت تراشه‌سازان پیش‌بینی کردند که سوددهی‌شان کاهش یابد و نتایج پیش‌بینی‌ها هم‌اکنون قابل‌مشاهده است. سود شرکت‌های تراشه‌ساز در دوران همه‌گیری کرونا به شکل قابل‌توجهی رشد کرده بود.

کسب‌و‌کار تراشه‌ی حافظه‌ی سامسونگ که درآمد زیادی برای این شرکت دارد، به‌دلیل کاهش تقاضا، قیمت محصولات را پایین آورده است. در حال حاضر حجم عرضه‌ی تراشه‌های حافظه‌ی سامسونگ بسیار بیشتر از تقاضا است.

سود عملیاتی سامسونگ در فصل چهارم سال گذشته ۴٫۳۱ تریلیون وون (۳٫۵ میلیارد دلار) بود. درآمد این شرکت در بازه‌ی زمانی موردبحث حدوداً هشت درصد افت کرد و به ۷۰٫۵ تریلیون وون (۵۷٫۲ میلیارد دلار) رسید.

سود خالص سامسونگ در سال ۲۰۲۲ برابربا ۵۵٫۶ تریلیون وون (۴۵٫۱ میلیارد دلار) بود که نشان‌دهنده‌ی رشد ۳۹٫۵ درصدی نسبت‌ به سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، سامسونگ در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی حافظه‌های DRAM و NAND در دنیا شناخته می‌شود. DRAM انجام قابلیت‌های چندوظیفگی (مولتی‌تسکینگ) را برای دستگاه‌ها ممکن می‌کند و حافظه‌ی فلش NAND محل ذخیره‌سازی اطلاعات در دستگاه‌ها است.

تحلیلگران صنعت تراشه انتظار دارند که میانگین قیمت قرارداد هر دو نوع حافظه‌ی سامسونگ همچنان در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۳ روندی نزولی داشته باشد، چون تقاضا برای این محصولات همزمان با بالا رفتن حجم تولید، پایین است.

کسب‌و‌کار تراشه‌ی سامسونگ که وابستگی شدیدی به فروش تراشه‌های حافظه دارد، با افت ۹۶٫۹ درصدی سود عملیاتی در فصل چهارم ۲۰۲۲ مواجه شد. درآمد این واحد تجاری ۲۳٫۶ درصد پایین آمد و به ۲۰٫۰۷ تریلیون وون (۱۶٫۲ میلیارد دلار) رسید.

افزون‌بر صنعت تراشه، ابعاد بازار گوشی‌های هوشمند نیز در حال کاهش بوده و در نتیجه‌ی این وضعیت، درآمد واحد موبایل سامسونگ کاهش یافته است. سامسونگ مطابق آخرین آمار جایگاه نخست برترین برند بازار موبایل (از لحاظ حجم عرضه) را به اپل واگذار کرده است. سود عملیاتی واحد موبایل سامسونگ در فصل چهارم سال گذشته ۱٫۷ تریلیون وون (۱٫۳ میلیارد دلار) بود که نشان‌دهنده‌ی افت ۳۶٫۱ درصدی نسبت‌ به فصل چهارم ۲۰۲۱ است.

حجم عرضه‌ی جهانی گوشی هوشمند در فصل چهارم سال گذشته ۱۸٫۳ درصد کاهش یافت و به ۳۰۰٫۳ میلیون دستگاه رسید. افزایش تورم و مشکلات اقتصادی باعث شده است بسیاری از مردم با احتیاط بیشتری خرید کنند و تقاضا برای گوشی‌های هوشمند پایین بیاید.

سامسونگ چهارشنبه‌شب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران در مراسم آنپکد از گوشی‌های سری گلکسی S23 پرده‌برداری می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات