ایلان ماسک ۹٫۲ درصد از سهام توییتر را تصاحب کرد

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک ۹٫۲ درصد از سهام توئیتر را به‌دلیل مشکلات آزادی بیان در این پلتفرم، خریداری کرد و ارزش سهام این پلتفرم اجتماعی بلافاصله افزایش یافت.
تبلیغات

به گزارش بلومبرگ و براساس پرونده‌ی 13G که امروز منتشر شده است، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اکنون ۹٫۲ درصد از سهام توئیتر را دراختیار دارد. طبق این پرونده، ماسک سهام مورد اشاره را در ۱۴ مارس خریداری کرده است. مدیرعامل تسلا مدت‌ها است که یکی از پرمخاطب‌ترین کاربران توئیتر بوده و به‌تازگی از بیش از ۸۰ میلیون دنبال‌کننده‌ی خود درمورد پایبندی این پلتفرم به آزادی بیان نظرسنجی کرده است. قیمت سهام توئیتر پس از انتشار این خبر ۲۵ درصد افزایش یافت.

ورج به نقل از CNBC اشاره می‌کند که ارزش سهام ماسک در توئیتر براساس قیمت پایانی روز جمعه، ۲٫۸۹ میلیارد دلار بود. علاوه‌براین، دارایی وی به‌عنوان سهام غیرفعال طبقه‌بندی می‌شود، اما دن ایوز، تحلیلگر Wedbush به CNBC گفت که این اقدام می‌تواند به‌ نوعی خرید منجر شود.

ماسک ازطریق نظرسنجی انجام‌شده در حساب توئیتر خود در ۲۵ مارس، به‌طور علنی رویکرد توئیتر به آزادی بیان را زیر سؤال برده بود. سؤال توئیتری مدیرعامل تسلا این بود:

آزادی بیان، برای دموکراسی کارآمد ضروری است. آیا معتقدید توئیتر به‌طور جدی به این اصل پایبند است؟

وی در توئیت بعدی اشاره کرده که عواقب این نظرسنجی مهم خواهد بود. بیش از ۲ میلیون کاربر در این نظرسنجی شرکت کرده و ۷۰٫۴ درصد آن‌ها به این سؤال، رای منفی داده بودند.

«با توجه به اینکه توئیتر عملاً به‌عنوان میدان عمومی شهر عمل می‌کند، عدم پایبندی به اصول آزادی بیان، اساساً دموکراسی را در این پلتفرم تضعیف می‌کند.» و بعد از کاربران پرسید آیا به «پلتفرم جدیدی» نیاز است یا خیر.

با توجه به اینکه وی سهام خود را در تاریخ ۱۴ مارس خریداری کرده، به‌نظر می‌رسد این نظرات پس از تصمیم او برای خرید سهام توئیتر بوده است.

ماسک در اوایل ماه جاری پس از اینکه ادعا کرد برخی از دولت‌ها به استارلینک گفته‌اند دسترسی به منابع خبری روسی را مسدود کند، گفت که دیدگاه وی «آزادی بیان مطلق» است. وی در ادامه گفت: «ما این کار را انجام نمی‌دهیم مگر به‌ زور اسلحه.»

استفاده‌ی ماسک از توئیتر گاها توجهات زیادی را به او جلب کرده است. در سال ۲۰۱۸ او در توئیتر نوشت که درصورت رسیدن ارزش هر سهم تسلا به ۴۲۰ دلار، سرمایه‌ای را برای خصوصی کردن این شرکت تضمین خواهد کرد. درنهایت مشخص شد که او بودجه‌ای را برای فروش، تضمین نکرده و به‌همین دلیل کمیسیون بورس و ارواق بهادار مجبور شد از وکلای تسلا درخواست کند هر توئیتی درمورد سلامت مالی، فروش، اعداد تحویل و موارد دیگر شرکت را از قبل تأیید کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات