چرا آمازون و سایر خرده‌فروشی‌ها بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت قبول نمی‌کنند؟

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 7 دقیقه
آیا آمازون سرانجام بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت خواهد پذیرفت؟ در این مقاله، این موضوع را بررسی می‌کنیم که چرا درحال‌حاضر امکان خرید با بیت کوین از این شرکت و سایر خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد.
تبلیغات

از زمان انقلاب ارزهای دیجیتال و متداول‌شدن استفاده از بیت کوین، دنیای رمزارزها همواره مشتاق استفاده از این پول دیجیتالی در حوزه‌های مختلف است. این در حالی است که برخی به‌دلیل ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی به بیت کوین روی آورده‌اند و برخی دیگر به‌دلیل تازگی جذب آن شده‌اند.

به‌گزارش میک‌ یوز آو، مدتی قبل شایعه‌ای درباره این موضوع منتشر شد که آمازون بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت خواهد پذیرفت؛ اما دیری نگذشت که این شرکت شایعه یاد شده را رد کرد. چرا آمازون از پذیرش بیت کوین سر باز زده است؟ اگر بیت کوین واحد پول محسوب می‌شود؛ چرا‌ آمازون و سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین این ارز دیجیتال و سایر رمزارزها را به‌عنوان روش پرداخت نمی‌پذیرند؟

چرا آمازون بیت کوین را نمی‌پذیرد؟

بیت کوین

هدف اصل خرده‌فروشی به‌عنوان کسب‌وکار، فروش هرچه بیشتر محصولات است. این اولین‌باری نیست که مشتریان از فروشگاه‌ها درخواست کرده‌اند روش‌های پرداخت جدیدی دراختیار آن‌ها قرار دهند. برای مثال، فروشگاه‌های فیزیکی به‌تدریج از پذیرش پرداخت‌های نقدی به پذیرش کارت‌های اعتباری روی آورده‌اند.

امروزه، بسیاری از فروشگاه‌ها از سیستم‌ پرداخت مبتنی‌بر گوشی‌های هوشمند، کارت هدیه و... پشتیبانی می‌کنند؛ اما چرا هنوز پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال در فروشگاه‌ها را شاهد نیستیم؟ بیش از یک دهه از ظهور بیت کوین می‌گذرد و امنیت یکی از ویژگی‌های اصلی این ارز دیجیتال است. کاربران زیادی وجود دارند که تمایل دارند از این فناوری برای انجام پرداخت‌های خود بهره ببرند.

آمازون و سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین تاکنون رسما درباره دلیل نپذیرفتن رمزارزها توضیحی نداده‌اند. با وجود شایعات مختلفی که درباره پذیرش بیت کوین منتشر شده است، آمازون فقط آن‌ها را تکذیب کرده و اطلاعات دیگری دراین‌باره منتشر نکرده است. گفتنی است دلایل و نگرانی‌های روشنی وجود دارد که ممکن است مانع پذیرش بیت کوین در آمازون و سایر خرده‌فروشی‌ها شده باشد.

قیمت و نوسان‌ها

بی‌ثباتی ارز، یعنی سرعت تغییر ارزش آن در‌‌مقایسه‌‌با ارزهای فیات رایج در سراسر دنیا سریع و پیش‌بینی‌نشدنی است. همه ارزهای جهان شاخص نوسان دارند؛ شاخصی که پیش‌بینی آن دشوار است؛ اما از‌‌آنجا‌‌که ارزهای ویژه هر کشور بر اقتصاد محلی آن ناحیه متکی است، محاسبه نوسان‌های آن بسیار ساده‌تر خواهد بود. همچنین، تاریخ نشان داده است که نوسان‌ چشمگیری در ارزهای فیات رایج مثل دلار و پوند و یورو وجود ندارد؛ اما این موضوع درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال صدق نمی‌کند.

نوسان‌های شدید ارزش قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها، یکی از دلایل مهم پذیرفته‌نشدن آن‌ها در آمازون و سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین است

ارزهای دیجیتال شاخص نوسان بالا و پیش‌بینی‌نشدنی دارند که باعث می‌شود درصورت پذیرش آن به‌عنوان روش پرداخت، کسب سود دشوار شود. قیمت محصولاتی که بر‌‌‌اساس رمزارزها تعیین شده باشد، می‌تواند در کمتر از یک ماه یا حتی یک روز به‌شدت تغییر کند و این دقیقا همان شرایطی است که هیچ‌یک از مدیران خرده‌فروشی به مواجه‌شدن با آن تمایلی ندارند.

علاوه‌بر‌این، ممکن است هر مبلغی که در ازای خرید یک محصول به آمازون می‌پردازید، در زمان کوتاهی بسیار کمتر از ارزش واقعی محصول یادشده باشد و این مسئله می‌تواند بر درآمد نهایی آمازون تأثیر منفی بگذارد.

بدنامی

هکر

ارزهای دیجیتال در‌مقایسه‌با ارزها و روش‌های پرداخت دیگر شهرت بدی دارند. بیت کوین و سایر رمزارزها اولین‌بار درحدود ۱۰ سال پیش و با وعده حفظ حریم خصوصی و امنیت به دنیا معرفی شد و این دقیقا همان قابلیتی است که در آن زمان، بانک‌های استاندارد و کیف‌پول‌های آنلاین نمی‌توانستند ارائه دهند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط مجرمان از بیت کوین استفاده می‌کنند

ویژگی مذکور باعث شد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای علاقه‌مندان به حریم خصوصی و افراد ساکن مناطق دورافتاده به گزینه‌ای عالی برای پرداخت و جابه‌جاکردن پول تبدیل شود. البته همین قابلیت باعث شد مجرمان نیز به استفاده از بیت کوین ترغیب شوند.

فضای رمزارزها هم‌زمان با انتشار داستان‌های وحشتناک در دارک‌وب بسیار متشنج و باعث شد بسیاری از افراد استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها را به‌طور خاص فقط به بازارها و فعالیت‌های غیرقانونی دارک‌وب نسبت دهند. حتی اگر این سوءتفاهم‌ها برطرف شود، بیشتر خرده‌فروشی‌ها ترجیح می‌دهند تصویر قانونی و دوست‌دار خانواده‌ خود را حفظ کنند. تا زمانی که مردم از ایده ارزهای دیجیتال ناراحت باشند، بعید به‌نظر می‌رسد که بیشتر فروشگاه‌ها از آن به‌عنوان روش پرداخت بهره ببرند.

بدون مقررات دولتی

وقتی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال سخن به‌میان می‌آید، مقررات دولتی موضوعی بسیار حساس محسوب می‌شود. ناگفته نماند بسیاری از افراد در ابتدا فقط به‌دلیل نبود قوانین دولتی به بیت کوین جذب شدند. بسیاری از افراد و مشاغل کوچک و ارائه‌دهندگان خدمات مختلف از ایده بازار آزاد رمزارزها که می‌توان از آن‌ها به‌هر نحوی استفاده کرد، استقبال کردند؛ اما نبود مقررات به‌معنی نبود‌ِ حفاظت است.

مطمئنا تنظیم مقررات زیاد برای استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند بر این بازار تأثیر منفی بگذارد؛ اما بیشتر خرده‌فروشی‌ها تمایل دارند از امنیت واحد پولی که با آن کار می‌کنند، اطمینان داشته باشند.

با‌‌‌توجه‌‌به ماهیت استخراج‌پذیربودن ارزهای دیجیتال، اجرای هرگونه مقررات معنادار به‌دست دولت‌ها دشوار خواهد شد. برخی از کشورها مثل چین حتی استفاده از بیت کوین را کاملا ممنوع کرده‌اند. فقط گذشت زمان می‌تواند باعث وضع مقررات مناسب در بازار رمزارزها شود و در آن صورت، می‌توان انتظار داشت که آمازون و بسیاری از خرده‌فروشی‌های آنلاین درقبال استفاده از این نوع ارزها احساس امنیت کنند.

ناسازگاری زیرساخت‌ها

بیت کوین

آمازون بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین در جهان است. این عنوان از مدیریت زنجیره تأمین پیچیده این شرکت به‌دست آمده است که محصولات، خدمات، حمل‌ونقل، پرداخت‌ها، هزینه‌ها و درآمدها را شامل می‌شود.

درحال‌حاضر، خرده‌فروشان از زیرساخت‌های بسیار قدرتمندی برای حفظ کسب‌وکار خود بهره می‌برند؛ ولی نظم زیرساخت بیت کوین مناسب نیست. زیرساخت فعلی بیت کوین فقط مختص این ارز دیجیتال است؛ به‌همین‌دلیل، برای یکپارچه‌شدن با سیستم‌های جهانی باید تعییرات زیادی روی آن اعمال شود. اگرچه این تغییر امکان‌پذیر است، برای اجرایی‌شدن به تقاضا یا سرمایه‌گذاران زیادی نیاز خواهد داشت.

آیا آمازون ارز دیجیتال مخصوص خود را راه‌اندازی خواهد کرد؟

ارز دیجیتال آمازون

به‌نظر نمی‌رسد آمازون فعالیتش را در این حوزه با اطمینان و بدون ریسک انجام دهد. تاکنون، غول خرده‌فروشی آنلاین خطرهای زیادی پذیرفته که باعث شده است در صنعت خرد‌ه‌فروشی آنلاین آن‌هم در چنین مقیاس گسترده‌ای پیش‌گام باشد. پس، بعید به‌نظر می‌رسد این شرکت فرصت را برای بزرگ‌ترین ادغام با صنعت فناوری مالی از دست دهد. تصور جف بزوس و مدیران آمازون از بازار ارزهای دیجیتال دو حالت دارد: یا آن‌ها تصور می‌کنند این بازار مدت زیادی دوام نخواهد آورد یا هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ورود به ارزهای دیجیتال هستند. اگرچه این نکته فقط در حد حدس‌و‌گمان است، چندان هم بی‌منطق به‌نظر نمی‌رسد.

اواسط سال ۲۰۲۱، آمازون فراخوانی برای جذب نیروهای جدید در بخش پرداخت‌های دیجیتال و نوظهور منتشر کرد. وظیفه این واحد توسعه سیستم‌هایی است که انواع گزینه‌‌های پرداخت را در سراسر جهان دردسترس مشتریان قرار دهد. از سال‌ها قبل، شایعه‌‌‌ها و گزارش‌های مختلفی درباره ارز دیجیتال آمازون کوین (AmazonCoin) و بزوس کوین (BezosCoin) منتشر شده که البته محتوای این شایعه‌ها صرفا در حد گمانه‌زنی است. به‌هر‌حال، نمی‌توان روی آوردن شرکت‌های بزرگی مثل تسلا به بیت کوین را در این زمینه نادیده گرفت.

شایعات را باور نکنید

ایجاد ارز دیجیتال جدید به‌دست یکی از خرده‌فروشی‌های آنلاین بزرگ مثل آمازون مسلما خبری پیش‌گامانه محسوب می‌شود؛ البته می‌توان انتظار داشت که این شرکت پیش از عرضه ارز دیجیتال خود، از قدرت و هیجان‌های موجود در این بازار نهایت بهره را ببرد.

هنوز مشخص نیست آمازون ارزهای دیجیتال موجود را خواهد پذیرفت یا قصد دارد رمزارز جدید و اختصاصی توسعه دهد. نکته مهم این است که درصورت پذیرش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در آمازون، این شرکت خبر مرتبط با آن را مخفی نخواهد کرد و آن را از هر طریق ممکن به گوش جهانیان خواهد رساند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره استفاده از بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت چیست؟ آیا آمازون و سایر خرده‌فروشی‌های آنلاین سرانجام امکان خرید با بیت کوین را فراهم خواهند کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات