مبلغ پرداختی به باج‌افزارها در سال ۲۰۲۱، از ده سال گذشته بیشتر است

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که مبلغ بیت کوین پرداختی به ۱۰ گروه هکری در ایالات متحده در سه سال گذشته برابر با ۵٫۲ میلیارد دلار است.
تبلیغات

بر اساس گزارش شبکه مقابله با جرائم مالی در آمریکا،‌ تجارت باج‌افزار‌ها اخیرا با پرداخت‌های میلیاردی رونق بیشتری پیدا کرده است. این شبکه با نگاهی به گزارش فعالیت‌های مشکوک مؤسسات مالی، رشد عظیم پرداخت به باج‌افزارها را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹-۱۴۰۰) تجزیه و تحلیل کرده و با بررسی تراکنش‌های مرتبط با بلاک چین‌ها، درآمد گروه‌های هکری از این تراکنش‌ها را نیز تخمین زده است.

به گزارش Verge، داده‌های به‌دست‌آمده از تجزیه تحلیل شبکه مقابله با جرائم مالی در آمریکا نشان می‌دهد که تراکنش‌های مرتبط با پرداخت به باج‌افزارها از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰) حدود پانصد و نود میلیون دلار بوده است.

یکی از تکان‌دهنده‌ترین اعداد به‌دست‌آمده در این گزارش، پرداخت ۵٫۲ میلیارد دلاری بیت کوین به ۱۰ گروه هکری برتر در سه سال گذشته است.

جدول FinCen

جدول ارائه شده توسط شبکه مقابله با جرایم مالی

شبکه مقابله با جرایم مالی، این رقم نجومی را با پیگیری پرداخت‌های کیف پول‌های مرتبط با این تراکنش‌ها به دست آورده است؛ به احتمال زیاد این مبلغ بعداً برای پول‌شویی هزینه خواهد شد و حتی نمی‌توان مبدأ آن را مشخص کرد.

علاوه بر این، ممکن است گروه‌های هکری همه ارزهای دیجیتال دریافتی را هنوز خرج نکرده باشند یا مبالغی که دریافت کرده‌اند در قالب رمزارزی غیر از بیت کوین باشد؛ تجزیه و تحلیل شبکه مقابله با جرایم مالی تنها مربوط به تراکنش‌‌های بیت کوین است؛ درحالی‌که برخی از هکرها، ارزهای دیجیتالی مانند مونرو درخواست کرده بودند.

در ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰)، مدیر تحقیقات شرکت اطلاع‌رسانی بلاکچینها، چین‌آنالیسیس، ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) را سال باج‌افزار‌ها نام‌گذاری کرده بود و امید داشت این روند در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) ادامه پیدا نکند؛ اما با توجه به تخمین‌های شبکه مقابله با جرائم مالی، رقم‌های پرداختی به باج‌افزارها تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۴۰۰) دویست میلیون دلار بیشتر از کل پرداختی‌های سال ۲۰۲۰ است و به نظر می‌رسد با ادامه این روند، هکرها امسال بیشتر از ده سال گذشته از باج‌افزار استفاده کنند.

افزایش حملات باج‌افزارها

افزایش حملات باج‌افزارها

هکرها امسال شرکت‌های بزرگ فناوری، خطوط لوله انتقال سوخت، بیمارستان‌ها، شرکت‌های بیمه و … را مورد حمله و اخاذی قرار داده‌اند؛ پس تعجبی ندارد که تجارت باج‌افزارها در ادامه سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) رونق بیشتر پیدا کند.

با توجه به این گزارش، پرداخت به باج‌افزارها منابع مالی مورد نیاز هکرها برای اهداف جدیدشان را تأمین می‌کند و باعث موفقیت بیشتر آن‌ها می‌شود.

دولت ‌آمریکا تلاش‌هایی برای مهار این چرخه معیوب انجام داده است. برای مثال وزارت دادگستری تیمی برای نظارت بر فعالیت صرافی‌های دیجیتال تشکیل داده؛ اما تداوم این تلاش‌ها و ایجاد انگیزه برای نهادهای نظارتی نیازمند اختصاص دادن بودجه گزافی است.

نظر شما درباره پرداخت مبالغ درخواستی به باج‌افزارها چیست؟ آیا این کار باعث می‌شود آن‌ها دیگر به سراغ طعمه خود نروند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات