میم‌ کوین‌ یا میم توکن‌ چیست و چه تأثیری در بازار ارزهای دیجیتال دارد

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
میم کوین‌ (Meme Coin) و میم توکن‌ (Meme Token) با حمایت اینفلوئنسرها، الهام از تصاویر خنده‌دار اینترنتی و اتفاقات باب روز به وجود آمده‌اند.
تبلیغات

اینفلوئنسرها از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال نقش مهمی در فرهنگ این حوزه ایفا می‌کنند و با گذشت زمان، این نقش پررنگ‌تر می‌شود.

دوج کوین با حمایت ایلان ماسک و بعد از آن، شیبا اینو و سیف مون از مطرح‌ترین میم کوین‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

پس از اینکه ایلان ماسک حمایت خود از دوج‌کوین را اعلام کرد، موج حمایت از دیگر آلت‌ کوین‌ها توسط اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی مانند تیک تاک به راه افتاد.

برخی افراد سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها را دیوانگی می‌دانند؛ اما برخی دیگر، آن‌ها را برای شرط‌بندی و افزایش هزار درصدی سرمایه مناسب می‌دانند. فرقی نمی‌کند حق با کدام دسته باشد؛ حقیقت این است که محبوبیت میم کوین‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است.

در حال حاضر بیش از صد میم کوین و میم توکن در فهرست وب‌سایت کوین مارکت کپ وجود دارند.

میم کوین و میم توکن چیست؟

میم کوین‌ها به‌طور عموم ارزشی ذاتی یا کاربرد خاصی ندارند و همان‌طور که از نامشان پیدا است، اغلب از میم‌ها و تصاویر خنده‌دار اینترنتی شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده‌‌اند.

دوج کوین، اولین میم کوین بازار، به همین ترتیب و از تصویر قدیمی سگی از نژاد شیبا اینو الهام گرفته شده است. این رمزارز، بلاک چین مخصوص به خود دارد و همین امر وجه تمایز آن با دیگر رمزارزهایی است که روی بلاک چین‌‌ رمزارزی دیگر به وجود آمده‌اند.

میم کوین‌های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند؛ اما دو مورد از مطرح‌ترین آن‌ها شیبا اینو (SHIB) و سیف مون (SAFEMOON) نام دارند که هر دو تقلیدی از دوج کوین محسوب می‌شوند.

  • شیبا اینو توکنی با استاندارد ERC-20 است و روی بلاک چین شبکه اتریوم ساخته شده.
  • سیف مون روی زنجیره‌ی هوشمند بایننس فعالیت می‌کند.

محبوبت میم توکن‌ها و میم کوین‌ها

از زمان راه‌اندازی دوج کوین در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) تا به امروز، ایجاد رمزارزها ساده‌تر از قبل انجام می‌شود. این امر در مورد میم توکن‌ها هم صدق می‌کند و می‌توان آن‌ها را براساس اتفاقات جالبی که در جهان رخ می‌دهد ساخت یا با برقرار کردن ارتباط آن‌ها با اینفلوئنسرها، به محبوبیتشان اضافه کرد.

ایلان ماسک چهارم در تاریخ ۲۵ می ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) در پاسخ به توییتی، نظر خود درباره دوج کوین این‌گونه مطرح کرد:

دوج سگ و میم دارد، بقیه ندارند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در می ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) با انتشار تصویری از بزهایش اعلام کرد که نام یکی از آن‌ها را بیت کوین گذاشته‌ است:

بزهایم: مکس و بیت کوین

کمی بعد از انتشار این عکس در شبکه‌های اجتماعی، قیمت میم توکنی به نام Aqua Goat در عرض چند ساعت ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

در اتفاقی مشابه، بعد از توییت ایلان ماسک درباره‌ نام‌گذاری توکنی برای رسوایی‌های مربوط به او با عنوان ELONGATE، میم توکنی دقیقا به همین نام تنها یک ساعت بعد از این توییت ایجاد شد.

شاید بتوان انگیزه‌ این اقدام را سوء استفاده دانست؛ اما توسعه‌دهندگان این رمزارز ادعا کردند که مبلغ ۳ میلیون دلار از سود معرفی آن را به خیریه اهدا کرده‌اند.

خرید میم کوین و میم توکن

دوج کوین به‌عنوان میم کوین پیشرو بازار، در بسیاری از صرافی‌های دیجیتال بین‌المللی معامله می‌شود؛ اما به‌طور کلی تعداد صرافی‌هایی که از میم کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند محدود است.

برای مثال، شیبا اینو علاوه بر صرافی‌ غیر متمرکز (DEX) یونی سواپ در صرافی‌هایی مانند بایننس، Crypto.com، کوکوین معامله می‌شود.

برای خرید سیف مون می‌توان به صرافی‌های محدودی مانند بایننس و صرافی‌های غیر متمرکز مبتنی بر زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC) مانند پنکیک سواپ (PancakeSwap) مراجعه کرد.

میم توکن‌ها اغلب در همان زمان عرضه اهدا می‌شوند و در میان آن‌ها توکن‌هایی که ارزش بازار کمی دارند، تنها در صرافی‌های غیر متمرکزی مانند پنکیک سواپ در دسترس خواهند بود و تنها با رمزارزهای دیگر قابل معامله هستند.

تفاوت میم کوین‌ها و میم توکن‌ها با دیگر رمزارزها

هر رمزارزی به نحوی به حمایت اینفلوئنسرها یا جامعه‌ای قدرتمند متکی است؛ اما میم کوین‌ها به‌طور خاص محبوبیت خود را مدیون ارتباط با اینفلوئنسرها به‌خصوص ایلان ماسک هستند.

برای مثال، کافی است مدیرعامل تسلا تنها یک توییت درباره موضوعی مانند آهنگ Baby Shark منتشر کند تا قیمت میم توکن مربوط به آن به اوج خود برسد. در این میان، توسعه‌دهندگان میم توکن‌ها از شگردهای تبلیغاتی مختلفی برای افزایش قیمت رمزارز خود استفاده می‌کنند.

تیم توسعه شیبا اینو نیمی از کل توکن‌های SHIB را به ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، هدیه داد؛ اما پس از این اقدام، ویتالیک بوترین تمام این مقدار را برای مبارزه با کووید ۱۹ به هند اهدا کرد و این استراتژی با شکست مواجه شد.

بنیان‌گذار اتریوم بعد از این اتفاق از توسعه‌دهنده‌های پروژه‌ها‌ی موجود خواست بدون رضایت او رمزارزی برایش ارسال نکنند. او در توضیح این خواسته گفت:

نمی‌خواهم منبع قدرتی باشم.

میم توکن‌ها در اواخر اواسط ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تقریبا ۲٫۵ درصد و معادل ۳۸ میلیارد دلار از کل ارزش بازار رمزارزها را تشکیل می‌دادند. این دست از رمزارزها علاوه بر نوسانات قیمتی بالا، عرضه در گردش بسیار بالایی دارند و این رقم گاهی حتی به کوادریلیون (یک با ۱۵ صفر بتوان ۲) واحد می‌رسد.

محبوب‌ترین میم کوین‌ها

در وب‌سایت CoinMarketCap، سه میم کوین محبوب به ترتیب دوج کوین، شیبا اینو و سیف مون معرفی شده‌اند. در ادامه به معرفی مختصری از این سه رمزارز می‌پردازیم:

دوج کوین (DOGE)

رمزارز دوج توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) ساخته شده است. این دو معتقد بودند که رمزارزها بیش از حد جدی گرفته می‌شوند و باید سرگرم‌کننده هم باشند؛ بنابراین کوینی به نام دوج کوین را به‌عنوان یک شوخی ایجاد کردند.

حمایت ایلان ماسک از این میم کوین در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) باعث رشد قابل توجه آن شد و صعود ارزش آن در ماه‌های اخیر باعث شد ارزش بازارش در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) به ۹ میلیارد دلار برسد.

در حال حاضر ایلان ماسک برای بهبود پلتفرم این رمزارز، کاهش نشر کربن و تبدیل آن به ابزاری برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات با توسعه‌دهندگان آن همکاری می‌کند.

شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو در آگوست ۲۰۲۰ (مردادماه ۱۳۹۹) توسط شخصی ناشناس با نام مستعار Ryoshi با هزینه‌ی صفر دلار و برای بررسی رفتار رمزارزی بدون تبلیغ و پشتوانه‌ی مالی در جامعه‌ای صد درصد غیر متمرکز ایجاد شد. این میم کوین قبل از رسیدن به بالاترین قیمت خود در آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)، بیش از دو میلیون درصد رشد کرده بود.

حضور ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی زنده شنبه‌شب‌ها، اظهار نظر او درباره دوج کوین و کلاه‌برداری خواندن آن باعث شد این میم کوین افت قیمتی ۴۰ درصدی تجربه کرد. این ریزش قیمت دوج کوین به سود شیبا اینو تمام شد.

عرضه توکن SHIB در بازار یک کوادریلیون است و به گونه‌ای طراحی شده که به کاربران اجازه می‌دهد میلیاردها یا حتی تریلیاردها واحد توکن ذخیره کنند؛ اما تحلیلگران معتقدند که این میم کوین برای یک دلاری شدن قیمتش نیاز دارد ۱۲ میلیون درصد رشد قیمت داشته باشد.

سیف مون (SAFEMOON)

safemoon

هدف سیف مون بهبود مدل اقتصاد توکنی (Tokenomic) دوج کوین است.

دوج کوین، برخلاف بیت کوین که عرضه ثابت ۲۱ میلیون توکن دارد، عرضه‌ای نامحدود دارد که همین امر اقتصاد توکنی تورمی بران آن به وجود می‌آورد.

سیف مون برای اصلاح این مشکل، از مدل اقتصاد توکنی ضد تورم استفاده می‌کند و با انجام هر تراکنش، ۵ درصد از آن را می‌سوزاند و ۵ درصد دیگر را بین هولدرهای باقی‌مانده رمزارز خود توزیع می‌کند. با این توزیع توکن، عرضه کل توکن‌های سیف مون به مرور زمان کم می‌شود و سودآوری امن و عاری از حباب‌های قیمتی برای این میم کوین را تضمین می‌کند.

در بهار ۱۴۰۰، ارزش توکن سیف مون بیش از ۱۵۰۰ درصد رشد کرد و بعد از آن افت قیمتی ۷۳ درصدی تجربه کرد. ارزش بازار این میم توکن در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) دو میلیارد دلار بود.

خطرات سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها

میم کوین‌ها برای همه افراد جامعه جالب به نظر نمی‌رسند. برای مثال ناظران تایلندی در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) دستور حذف میم کوین‌ها، NFT-ها و توکن‌های طرفداری (Fan Token) را به صرافی‌های این کشور ابلاغ کردند.

یکی دیگر از خطراتی که سرمایه‌گذاری در میم‌ کوین‌ها مثلا خرید شیبا ممکن است به همراه داشته باشد این است که توسعه‌دهندگان آن‌ها پروژه بعد از ترغیب مردم به خرید، آن را به حال خود رها و با سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران آن پروژه فرار می‌کنند. این نوع کلاه‌برداری راگ پول (Rug Pull) یا تخلیه نقدینگی نام دارد. مارک کیوبن یکی از قربانیان این کلاه‌برداری است.

یکی از راه‌های کاهش خطر کلاهبرداری Rug Pull، خرید کوین‌ها و توکن‌هایی است که بررسی و ممیزی روی آن‌ها صورت گرفته یا تا حدودی نظارت شخص ثالثی روی آن‌ها وجود دارد.

آینده میم کوین‌ها و میم توکن‌ها

دنبال کردن توییت‌ها و سیگنال‌های اینفلوئنسرها فعال در بازار کریپتو برای خرید رمزارز بعدی اقدامی نامطمئن به نظر می‌رسد؛ اما در واقع موفقیت و بقای میم کوین‌ها و میم توکن‌ها، به بقای قدرت جامعه و فرهنگ سلبریتی‌های پشتیبان آن بستگی دارد.

میم کوین‌ها و میم توکن‌ها، حتی با وجود سرکوب‌های دولت‌ها، هر روز بیشتر از قبل گسترش پیدا می‌کنند

برای مثال وب‌سایت Meme.com مارکت پلیسی است که به‌تازگی برای مقایسه میم کوین‌ها و میم توکن‌ها ایجاد شده است. کاربران در این وب‌سایت می‌توانند توکن‌هایی با محوریت‌ میم‌ها برای خود بسازند و ارزش آن را بر مبنای ارزش ترندها یا میم‌ مربوط به آن تخمین بزنند.

تاکنون ۳۸ میلیارد دارایی توکنی، بدون هیچ‌گونه حمایتی به وجود آمده است.

آیا شما تجربه سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها دارید؟ آینده آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات