وزیر نیرو: اعمال خاموشی بدون برنامه در بخش خانگی ممنوع شد

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
با نارضایتی گسترده مردم از قطع شدن مکرر برق، وزیر نیرو اعلام کرد اعمال خاموشی خانگی بدون برنامه پذیرفتنی نیست و شرکت‌های توزیع باید بر اجرای خاموشی‌ نظارت داشته باشند.
تبلیغات

وزیر نیرو شب گذشته با حضور در ستاد فرماندهی پیک بار ۱۴۰۰ (مرکز دیسپچینگ) اعلام کرد: «از این پس به‌ جز موارد اضطراری، اعمال خاموشی به مردم، بدون برنامه پذیرفتنی نیست و مدیران عامل شرکت‌های توزیع باید به‌صورت دقیق و منظم برای اجرای آن نظارت کامل داشته باشند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان افزود:

باید نهایت تلاش برای جلوگیری از بروز خاموشی در بخش خانگی به‌کار بسته شود. در این روزهای کرونایی اهمیت استمرار تأمین برق بیمارستان‌ها، مراکز حساس و حتی خانه‌های مردم بسیار مهم و خط قرمز ما است.

وزیر نیرو تأکید کرد شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور موظف هستند با دقت کافی جداول احتمالی خاموشی را منتشر کنند و دراختیار مردم قرار بدهند. در جلسه‌ای که کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شب گذشته برگزار کرد نیز اقداماتی برای رسیدگی به مشکل کمبود برق در نظر گرفته شد. به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت:

برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نظیر وزارت نفت و پتروشیمی‌ها که دارای نیروگاه‌های برق هستند، باید آن را به‌طور کامل در اختیار وزارت نیرو قرار دهند تا ظرفیت این نیروگاه‌ها نیز وارد مدار شوند. بخشی از تولید بخش خصوصی از انرژی‌های تجدیدپذیر است که حداقل ۶۰۰ مگاوات آن اکنون آماده بهره‌برداری است که مقرر شد هرچه سریع‌تر وزارت نیرو با انعقاد قرارداد حداکثر تا پایان هفته این ظرفیت را وارد مدار کند.بحث اورهال برخی از نیروگاه‌ها که با تأخیر انجام شده بود باعث کاهش تولید شده و اکنون نیروگاه رامین ۳۱۲ مگاوات آن مجددا وارد مدار شده است و می‌تواند ۳۰۰ مگاوات دیگر نیز تولید کند. این امر می‌تواند خاموشی‌ها را تاحدودی کاهش دهد. از سوی دیگر مقرر شد تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و بخش‌هایی که دارای ژنراتور و دیزل هستند از آن استفاده کرده و بدین ترتیب کمتر از برق دولتی استفاده کنند. حدود دو درصد از برق کشور صرف روشنایی معابر می‌شود و تأکید شد تا روشنایی معابر کاهش یافته و از خاموشی‌های منازل کم شود. در ارتباط با صادرات برق نیز توصیه شد اولویت در مصرف داخل باشد.

همچنین با دستور دادستان کل کشور مقرر شد دستگاه‌های ماینر غیر مجاز پس از کشف و جمع‌آوری‌، تا پایان تابستان به صاحبانشان تحویل داده نشوند.

فریدون حسنوند با اشاره به قطع آب برخی از مناطق هم‌زمان با قطع برق، از خرید دیزل ژنراتور برای تأمین برق چاه‌های عمیق آب و تأمین آب شرب مناطق خبر داد. همچنین مقرر شد سازمان‌های دولتی تا پایان مردادماه پنجشنبه‌ها تعطیل باشند. طبق توافق وزارت نیرو با صنایع بزرگ کشور برای خاموشی و فعالیت با ۳۰ درصد ظرفیت، برقی که این صنایع اکنون مصرف نمی‌کنند در زمان دیگری از سال به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت و صنایعی که خودشان برق مولد دارند، بخشی از برقشان را به قیمت تضمینی به وزارت نیرو می‌فروشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات