دلیل خاموشی‌های خارج از برنامه، اوج گرفتن مصرف برق اعلام شد

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته سخنگوی صنعت برق، مصرف برق روز گذشته به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسید درحالی‌که تولید تولید برق در کشور ۵۵ هزار مگاوات است.
تبلیغات

در دومین روز از قطعی‌های بدون برنامه برق در پایتخت، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد دلیل این بی‌برنامگی، اوج‌گرفتن مصرف برق است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی اذعان کرد در روز گذشته مصرف برق به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسید که تاکنون سابقه نداشته است و انتظار می‌رود با اوج‌گرفتن گرما در انتهای هفته این میزان بیشتر هم شود. این موضوع درحالی است که نیروگاه‌های کشور توان تولید تنها ۵۵ هزار مگاوات را دارند. رجبی مشهدی افزود:

هم‌اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم یا اگر امکان‌پذیر نباشد، ناچار به اعمال خاموشی خواهیم شد.

درحالی‌که قطعی برق تنها برای یک مرتبه در طول روز پیش‌بینی می‌شود، از روز گذشته شاهد قطعی‌های مکرر و بیش از سه مرتبه هم بوده‌ایم. سخنگوی صنعت برق درخصوص خاموشی انتهای شب گذشته اذعان کرد:

به‌منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی به‌کار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به‌صورت خودکار به‌کار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.

وی با ابراز عذرخواهی به‌خاطر چنین خاموشی‌هایی گفت اگر این رله‌ها به‌درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی سراسری و گسترده در سطح کشور خواهیم بود؛ به همین علت به این رله‌های فرکانسی جهت حفظ پایداری شبکه برق کشور نیاز است.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه امسال شاهد دست‌کم ۱۴ درصد افزایش مصرف برق هستیم، می‌گوید هم‌اکنون تاسیسات صنعت برق تحت فشار شدیدی است و حفظ پایداری شبکه سراسری نیاز به کاهش مصرف مشترکان دارد. به‌گفته سخن‌گوی صنعت برق، پیک مصرف برق سال گذشته ۵۸،۲۵۳ مگاوات بوده و کمبود بیش از ۱۰ هزار مگاواتی با صرفه‌جویی و مدیریت بار جبران‌شدنی است.

با توجه به اوج گرفتن دما در اواخر هفته، مسئولان وزارت نیرو به لزوم صرفه‌جویی حداقل ۳۰ درصدی آب و برق اشاره می‌کنند. مسئولان همچنین می‌گوید ۴۰ درصد مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است که با توجه به گرمای زودهنگام هوا در سال جاری، استفاده از آن‌ها فزونی گرفت. سخنگوی صنعت برق با اشاره به مصرف برق استخراج‌کنندگان رمزارز، از کشف ۳۷۸۲ مرکز غیر مجاز خبر داد که به‌میزان ۵۷۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند. وی گفت:

برای تأمین برق این میزان در محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد.

این درحالی است که فعالان حوزه رمزارز در کشور، بارها پیشنهاد احداث نیروگاه، همکاری با نیروگاه‌های آماده‌به‌کار در زمستان یا خرید برق از نیروگاه‌هایی که قرارداد خرید تضمینی از این وزارت‌خانه ندارند را اعلام کرده و در هیچ موردی به آن‌ها توجه نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات