دادستان کل کشور: دستگاه‌های ماینر غیر مجاز پس از جمع‌آوری، تا انتهای تابستان بازگردانده نمی‌شوند

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌ گفته وزیر نیرو، دستگاه‌های ماینری که طی روزهای جاری به‌صورت غیر مجاز مشغول فعالیت هستند، جمع‌آوری می‌شوند و تا انتهای تابستان پس داده نخواهند شد.
تبلیغات

ابتدای خردادماه رئیس‌ جمهور دستور داد به‌منظور حل مشکل کمبود برق، استخراج رمزارز حتی به‌صورت قانونی تا پایان تابستان ممنوع است. حال وزیر نیرو از جمع‌آوری دستگاه‌های ماینری خبر داد که به‌صورت غیر مجاز در حال فعالیت بودند و توسط نیروی انتظامی کشف شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وزیر نیرو از کشف و ضبط ۳۶۴۶ مرکز غیر مجاز استخراج رمزارز و ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر طی هفته‌های اخیر خبر داد که برق مصرفی آن‌ها ۵۷۰ مگاوات بوده است. رضا اردکانیان افزود مصرف برق مراکز مجاز ۵۲۱ مگاوات بود. وزیر نیرو می‌گوید: «بررسی‌ها برای شناسایی مراکز غیر مجاز ادامه دارد و این موضوع به وزارت کشور و سایر دستگاه ابلاغ شده است.»

به‌ گفته وزیر نیرو، خاموش شدن ماینرها با دستور رئیس جمهور صورت گرفت و شب گذشته نیز در جلسه‌ با دادستان کل کشور مقرر شد دستگاه‌های جمع‌آوری‌‎شده تا پایان تابستان نگه‌داری شود و تحویل داده نشود.

طی جلسه‌ای در مجلس که برای بررسی علل خاموشی‌ها برگزار شد، وزیر نیرو از تعطیلی دوهفته‌ای برخی از صنایع برای کاهش فشار بر شبکه خبر داد. به‌ گفته اردکانیان:

به حمدالله اثر جلسات دیشب مشاهده شد، بنده از دیروز صبح در هر جلسه‌ای که حضور داشتم احساس کردم یک عزم جدی و مشترک در این زمینه ایجاد شده، ان‌شاء‌الله بتوانیم از دو هفته آتی که با افزایش دما و افزایش مصرف مواجه هستیم عبور کنیم....اگر بخواهم در پاسخ به نمایندگان بگویم که تأثیر اقدامات انجام‌شده برای مدیریت خاموشی‌ها تاکنون چه بوده است، با توافقی که اعضای دولت با صنایع بزرگ داشتند، میزان خاموشی‌ها که در دوشنبه‌شب ۶۰۰۰ مگاوات بود، دیشب به ۱۱۰۰ مگاوات رسید که همکاری بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «مشترکین پرمصرف برق بیش از ۳۰ درصد افزایش غیر متعارف را دارند و از این میزان مصرف نتیجه می‌گیریم که آن‌ها به‌صورت غیر قانونی رمزارز استخراج می‌کنند و دادستان به این موضوع ورود خواهد کرد.» فریدون حسنوند افزود:

برخی از صاحبان مراکز استخراج رمزارزها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفته‌اند اما مکان استخراج آن‌ها مشخص نیست و مجوز صرفا به فرد داده شده است. قرار شد تمام مکان‌های استخراج رمزارز با استعلام مشخص شود. کمیسیون با جدیت در این حوزه گام بر خواهد داشت و پیشنهاد‌ها کمیسیون به سران قوا نیز ارجاع خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات