روحانی: استخراج رمزارزها تا پایان شهریورماه ممنوع است

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
بنا به دستور رئیس‌ جمهور و به‌ دلیل کمبود برق، استخراج رمزارزها تا پایان شهریورماه غیر قانونی است.
تبلیغات

رئیس‌جمهور امروز، ۵ خرداد، اعلام کرد که به‌ دلیل مشکلات برق، تا پایان شهریورماه و گذر از پیک مصرف برق، استخراج رمزارز ممنوع است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت تصریح کرد ماینینگ حتی برای کسانی که مجوز فعالیت دارند طی این مدت غیر قانونی است.

رئیس‌جمهور گفت مراکز مجاز استخراج رمزارز ۳۰۰ مگاوات اما مراکز غیر مجاز ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند که مشکل اصلی هستند. وی گفت:

هر شخصی چند ماینر خریداری کرده و در گوشه‌ای مشغول به استخراج است. این مراکز غیر مجاز با حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرفی، سهم بیشتری در ماجرای قطعی برق دارند.

روحانی همچنین از وزارت کشور، صمت، ارتباطات و نیرو درخواست کرد به‌صورت جدی پیگیر این موضوع باشند. این موضوع در حالی است که قطع‌ کردن برق مراکز مجاز استخراج رمزارز از اردیبهشت آغاز شد و وزارت نیرو از ابتدای ماه جاری به‌صورت رسمی خبر از قطع برق این مراکز برای کمک به پیک بار شبکه و حفظ تعادل و پایداری داد.

وزارت نیرو در فصول مختلف مقررات و نرخ جداگانه‌ای برای استخراج رمزارزها در نظر گرفته؛ بر این اساس، استفاده از انرژی برق شبکه در زمان اوج مصرف ممنوع است. به‌علاوه، ۱۱۲ روز از سال برق مراکز استخراج با ضریب ۲ محاسبه می‌شود و درنهایت با اعلام امروز رئیس‌ جمهور، خاموشی کامل این مراکز به حدود ۱۲۰ روز می‌رسد.

به‌ گفته رئیس جمهور، نیروگاه اتمی در کشور به‌تازگی به مدار آمده است و در روز‌های آینده به حداکثر ظرفیت می‌رسد؛ به‌علاوه نیروگاه‌های در دست تعمیر در حال وارد شدن به مدار هستند تا مشکل کمبود برق حل شود. وی اضافه کرد:

همه مردم بدانند برق آبی را می‌توانیم بالا ببریم؛ اما آب بیشتری را باید رها کنیم و تابستان با خشک‌سالی مواجه می‌شویم؛ چون سد‌ها شرایط قبلی را ندارند و مردم باید همکاری را با دولت داشته باشند.

روحانی با توجه به خاموشی‌های روزهای اخیر در کشور، از عذرخواهی وزیر نیرو از مردم اظهار خوشحالی کرد و گفت:

... هر قصوری داریم باید به مردم بگوییم. خشک‌سالی امسال یکی از ریشه‌های بزرگ مسئله است و امسال برق، ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته اضافه شده که فشار فوق‌العاده به وزارت نیرو آمده است. ما تمام توان را به کار گرفتیم تا خدایی نکرده در صورت کمبود، وزارت نیرو از قبل به مردم اعلام کند و مردم دچار سرگردانی و مشکل نشوند.

پیش از این با دستور دفتر ریاست جمهوری، فعالیت صرافی‌های تبادل رمزارز در کشور مجاز اعلام شد که تنها نیاز به قانون‌گذاری دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات