چشمان لیزری؛ افزایش شهرت بیت‌ کوین با ترند توییتری

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در ماه‌های اخیر تعداد روبه رشدی از چهره‌های مشهور به‌ دنبال میم «چشمان لیزری» در توییتر هستند و به در مرکز توجه قرار گرفتن هرچه بیشتر بیت کوین کمک می‌کنند.
تبلیغات

پرتو نور ساطع‌شده از چشم‌ها در دنیای کتاب‌های کمیک‌ و فیلم‌های ابرقهرمانی تصویری ناآشنا نیست؛ اما در ماه‌های اخیر، «چشمان لیزری» نه به دلیل یک فیلم یا سریال، بلکه به خاطر بیت‌کوین خبرساز شده است.

به بیان دقیق‌تر، تعداد زیادی از سلبریتی‌ها، کارآفرینان فناوری و شخصیت‌های رسانه‌ای چشم‌های لیزری را به تصویر پروفایل خود اضافه کرده‌اند و آن را روشی نمادین برای نشان دادن حمایت خود از روند صعودی بیت‌کوین و به‌طور کلی بازار رمزارز می‌دانند.

منشأ پیدایش این میم مشخص نیست؛ اما در این حد می‌دانیم که ایده‌ی پیدایش آن حداقل در ابتدای امر، کمک به بالا بردن ارزش بیت کوین تا صد هزار دلار تا پایان سال ۲۰۲۱ است. از آن زمان، استفاده از این میم بیشتر راهی برای نشان دادن حمایت از حوزه‌ی رمزارزها است.

در اینجا چند تن از افراد شناخته‌شده که به‌تازگی سوار بر این ترند و باعث بیشتر دیده شدن صنعت دارایی دیجیتال شده‌اند معرفی می‌کنیم.

چه کسی از این «چشم‌ها» دارد

تام بردی 

تام بردی

تام بردی، بزرگ‌ترین بازیکن فوتبال آمریکایی در تمام دوران، هر سال با گذر زمان جوان‌تر می‌شود. او در ۴۳ سالگی، هفتمین سوپربول خود را برد و نشان داد سن تنها یک عدد است.

او علاوه بر اینکه ورزشکاری حرفه‌ای محسوب می‌شود، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار مشتاق نیز شناخته شده است و همین امر باعث انتشار عکسی از خودش با چشمان لیزری شد. بلافاصله افراد بسیاری ادعا کردند که این ستاره‌ی ورزشی آخرین فرد مشهوری خواهد بود که مقدار قابل توجهی بیت‌کوین دارد. این اقدام او تنها یک روز پس از به چالش کشیدنش  توسط  جیسون یانوویتس، بنیان‌گذار Blockworks، برای تغییر تصویر پروفایلش بود.

ماه گذشته، این ستاره‌ی لیگ فوتبال ملی اعلام کرد که از پلتفرم توکن‌های غیر قابل معاوضه‌ی (NFT) جدیدی به نام Autograph پشتیبانی خواهد کرد. همان‌طور که از نامش پیدا است، این پروژه بازاری برای خرید مجموعه‌های دیجیتال دارای مجوز رسمی ایجاد می‌کند که توسط افراد سرشناس در حوزه‌ی ورزش و سرگرمی حمایت می‌شود.

 مایکل سیلور

 مایکل سیلور یکی از شناخته‌شده‌ترین اسامی میان این افراد است؛ چرا که به تاریخ روز، شرکت او با نام مایکرواستراتژی، فروشنده‌ی نرم‌افزار کاربردی هوش تجاری سازمانی، ۹۱۸۵۰ بیت کوین (که در مجموع با قیمت ۲٫۲۴ میلیارد دلار خریداری شده است) در اختیار دارد.

با تغییر عکس پروفایلش، سیلور نشان داد که بیت‌کوین را ابزاری برای تقویت و تغییر اقتصادی می‌داند:

چشمان لیزری تکنیکی برای تضمین کیفیت حقوق بشر در زندگی، آزادی و دارایی معرفی می‌کند.

پاریس هیلتون 

قبل از معروفیت کیم کارداشیان، پاریس هیلتون معروف‌ترین سلبریتی روی زمین شناخته می‌شد. با اینکه  طی دهه‌ی گذشته محبوبیت او کاهش یافته است، این وارث امپراتوری هیلتون‌، هنوز حدود ۱۷ میلیون فالوور توییتر دارد.

از ضرب توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) گرفته تا فعال بودن در حوزه‌ی رمزارز، هیلتون تلاش کرده است به پرچم‌داری غیر منتظره در این صنعت به‌سرعت در حال پیشرفت تبدیل شود. در هفته‌ی اول ماه آوریل، او از میم چشم لیزری به‌عنوان وسیله‌ای برای نمایش حمایت هرچه بیشتر خود از بیت‌کوین استفاده کرد.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در تاریخ ۱۳ ماه می، اعلام کرد که به دلایل تأثیرات مخرب زیست‌محیطی ماینینگ (استخراج بیت‌کوین)، از پذیرش بیت‌کوین برای خرید خودروهای این شرکت منصرف شده است و قلب بسیاری از عاشقان رمزارز را شکست؛ اما او همچنان یکی از طرفداران حوزه‌ی روند رو به رشد ارز دیجیتال است.

در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۹ (۲۰ فوریه ۲۰۲۱)،  وقتی بیت‌کوین با قیمت نسبتاً پایدار در حدود ۵۱۷۰۰ معامله می‌شد، ماسک - معروف به پدر دوج (Dogefather) - سوار بر این ترند شد و عکس پروفایل توییتر خود را به تصویری با چشم‌های قرمز براق و لباسی با نشان بیت‌کوین تغییر داد و اضافه کرد:

فقط برای یک روز!

 همان‌طور که انتظار می‌رفت، تنها در طی ۴۸ ساعت، روند ارزش بیت‌کوین صعودی شد و به بالاترین حد خود در حدود ۵۸ هزار رسید.

در اوایل سال جاری نیز تسلا اعلام کرده بود که قصد دارد یک و نیم میلیارد دلار روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند که در نتیجه‌ی این خبر، شوکی به چشم‌انداز مالی جهان وارد و در عرض چند دقیقه باعث تغییر ارزش بیت‌کوین از ۳۸ هزار به ۴۳ هزار دلار شد.

سینتیا لومیس

با اینکه منتقدین بسیاری دنبال کردن ترند چشم لیزری را از سمت سینتیا لومیس، نماینده ایالت وایومینگ در سنا، نتیجه‌ی چشم و هم‌چشمی می‌دانستند، او در ماه فوریه طی توییتی حمایت خود را از بیت‌کوین به‌عنوان شکل «صحیحی» از پول اعلام کرد و برای یک روز عکس پروفایل خود را به تصویری همراه‌ با چشمان لیزری تغییر داد.

کیتلین لانگ 

رزومه رمزارز کیتلین لانگ در سال‌های اخیر مثال‌زدنی است. از هدایت گروه ویژه بلاک‌چین ایالت وایومینگ بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ گرفته تا انتخاب شدن به‌عنوان نفر هشتم در صد نفر برتر رمزارز در رسانه‌ی کوین‌تلگراف در سال ۲۰۲۱، به‌عنوان پیشرو در این حوزه شناخته می‌شود. چشمان لیزری در عکس پروفایل توییترش او را به مدافعی واقعی رمزارزها تبدیل کرده است.

کامرون و تایلر وینکلوس

دوقلوهای بنیان‌گذار صرافی Gemini، حمایت کامل خود را از رمزارزها بارها ابراز داشته‌اند و هر دو برادر اخیراً تصاویر پروفایل خود را به میم چشمان لیزری تغییر دادند و به آتش این بازار دامن زدند.

آیا این جریان تفاوتی ایجاد می‌کند؟

آیا این تغییر عکس نمادین واقعا می‌تواند باعث تحریک بازار جهانی رمزارز شود؟ نیک رز، مدیرعامل ایترنتی که بازاری هنری دیجیتال برای تولید NFT-های معتبر است، به کوین‌تلگراف گفت پیوستن افراد مشهور به این فضا، برای بازار فوق‌العاده است. او افزود:

طوفان گسترده‌ای در راه است. بی‌صبرانه منتظر دیدن بازار توکن‌های غیر‌ قابل معاوضه‌ی معتبر در ۵ یا ۱۰ سال آینده هستم. قبلا با تیم تام بردی صحبت کردم، ظاهرا نقشه‌هایی در سر دارند.

آنتونی ترنچف، شریک مدیریتی پلتفرم وام‌دهی Nexo، به کوین‌تلگراف گفت حوزه‌ی رمزارزها در حال حاضر مکانی است برای «دیدن و دیده شدن» افراد قدرتمند و بانفوذ؛ دقیقاً مانند وضعیت شهر نیویورک در دهه ۱۹۶۰؛ «غیر قابل کنترل و هیجان‌انگیز.»

نیک اسپانوس، بنیانگذار پروتکل Zap (یک پلتفرم باز برای ایجاد، به اشتراک‌گذاری و کسب درآمد از پیش‌بینی‌های قطعی از منابع خبری) معتقد است که رمزارزها در گذشته، توسط بسیاری از افراد به‌عنوان نوعی پول مبهم و نردگونه در بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شد؛ اما تأیید و حمایت سلبریتی‌ها از این دست دارایی‌ها، می‌تواند راهی برای آزادی مالی بسیاری از سرمایه‌گذاران باشد، او اضافه کرد:

امروزه استفاده از تیک‌تاک‌، میم‌ها و تصاویر پروفایل بسیار مؤثرتر و همه‌گیرتر از رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون است.
چشم لیزری

 همه با لیزر متقاعد نمی‌شوند

بسیاری از پشتیبانی هرروزه‌ی افراد مشهور و شناخته‌شده از این صنعت هیجان‌زده شده‌اند؛ اما ریک هفرنان، رئیس توسعه تجارت در بنیاد پیدایش یوتوپیا (پلتفرم اطلاعات موسیقی با بلاک‌چین) اعتقاد دارد که برای حضور سلبریتی‌ها در این فضا بهتر است محتاطانه عمل کرد:

تأیید رمزارزها به این شکل، به‌طور خاص به منظور بهره‌مندی هم‌زمان محصول و پلتفرم برای مدت‌زمان مشخصی طراحی شده است؛ درحالی‌که در اصل قبل از سرمایه‌گذاری؛ حمایت واقعی، صمیمانه و طولانی‌مدت همراه‌ با ترغیب مردم به خودآموزی نحوه‌ی کار این فضا لازم است.

به‌طور کلی ۲۰۲۱ به خاطر مورد توجه قرار گرفتن NFT-ها و بازارهای مالی غیر متمرکز، سال تأثیر‌گذاری برای رمزارزها است. به گفته هفرنان، اکنون باید منتظر ماند و دید با پیدایش و جلب توجه آلت‌کوین‌ها و افزایش سرعت رشدشان، در آینده‌ی نزدیک بیت‌کوین همچنان نرخ رشد بالایی خواهد داشت یا نه!

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات