تمایل ۵ درصد از مدیران مالی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری روی بیت ‌کوین در سال ۲۰۲۱

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
براساس نظرسنجی مؤسسه گارتنر، ۷۰ درصد از مدیران شرکت‌ها پیش از تصمیم‌گیری درباره‌ی سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین، تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه را از نزدیک رصد می‌کنند.
تبلیغات

تحقیقات انجام‌شده در تعداد کوچکی از مدیران مالی برخی شرکت‌ها نشان داده است که ۵ درصد از نهادها، امسال قصد دارند روی بیت‌ کوین به‌عنوان دارایی سازمانی سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، ۱۱ درصد از افراد مذکور اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۴ رمزارز یادشده را خریداری می‌کنند. براساس گزارش کوین‌تلگراف به‌نقل از نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، تسلا ۱٫۵ میلیارد دلار یا به‌عبارتی ۸ درصد از ذخایر نقدی خودش را روی بیت‌ کوین سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه‌براین، شرکت میکرواستراتژی (MicroStrategy) که مبلغ هنگفتی روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده، اعلام کرد روز سه‌شنبه، ۶۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه‌ی قابلِ تبدیل عرضه می‌کند که درآمد حاصل از آن برای خرید بیت‌کوین‌های بیشتر استفاده خواهد شد.

این نظرسنجی که از ۷۷ نفر ازجمله ۵۰ مدیر مالی و مدیران ارشد دیگر انجام شد، نشان‌دهنده‌ی تفاوتی فاحش در دیدگاه شرکت‌ها، براساس حوزه‌ای بود که در آن حضور داشتند. باتوجه‌به اینکه در نظرسنجی مذکور ۵۰ درصد از مدیران شرکت‌های فناوری به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی بیت ‌کوین در سال‌های پیش‌رو بودند، بخش یادشده نسبت به این ارز دیجیتال بیشترین علاقه را نشان داد. که تصمیم مدیران بخش فناوری، صرف‌نظر از اندازه‌ی شرکتشان اتخاذ شده بود.

اکثر شرکت‌کنندگان (درحدود ۸۴ درصد) در این نظرسنجی اعلام کردند که نگرانی آن‌ها درباره‌ی سرمایه‌گذاری، بیشتر مربوط به ریسک مالی ناشی از بی‌ثباتی بسیار زیاد بیت‌کوین است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که شمار زیادی از آن‌ها منتظر می‌مانند تا پس از ایجاد ثبات در حوزه‌ی بیت‌کوین و توسعه‌ی آن، تصمیمشان را اتخاذ کنند. بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان گفتند یکی از مواردی که می‌خواهند در مورد آن آگاه شوند، نوع فعالیت دیگر سازمان‌ها و افراد روی بیت ‌کوین است. تقریبا تعداد مشابهی از این مدیران، منتظر اطلاع‌رسانیِ بیشتر نهادهای نظارتی برای ایجاد درک بهتر از خطرات ذاتی سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هستند. الکساندر بانت (Alexander Bant)، مدیر بخش تحقیقات گارتنر دراین‌باره گفت:

 لازم است به یاد داشته باشید که این [صنعت]، پدیده‌ای نوپا در جدول زمانی شرکت‌ها برای مدیریت دارایی‌هایشان است. مدیران مالی که وظیفه‌ی اطمینان از ثبات مالی شرکت‌ها را برعهده دارند، تمایل ندارند به‌صورت فرانگرانه و ناگهانی وارد حوزه‌ای ناشناخته شوند.

سایر نگرانی‌های اشاره‌شده در این نظرسنجی، مخالفت هیئت‌مدیره‌ی شرکت‌ها با ریسک (۳۹ درصد)، مقبولیت کُند بیت‌کوین به‌عنوان روشی پذیرفته‌شده برای مبادله با پرداخت (۳۸ درصد)، عدم آگاهی (۳۰ درصد)، خطرات سایبری (۲۵ درصد) و راهکارهای پیچیده‌ی حسابداری (۱۸ درصد) را شامل می‌شود. اگرچه رسیدن به نتایج چشم‌گیر از نظر آماری در چنین نظرسنجی کوچکی دشوار است، ولی می‌توان استدلال کرد که افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، روی قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد.

در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰، شرکت‌های حاضر در فهرست اس‌اندپی گلوبال (S&P Global) به جز ارائه‌دهنگان خدمات و نهادهای مالی، ۲ تریلیون دلار ذخایر نقدی داشتند. این میزان دوبرابر بیشتر از ارزش کنونی بیت‌کوین است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاری روی رمزارز یادشده استفاده شود. شرکت‌های فناوری به‌تنهایی می‌توانند حداقل ۶۵۰ میلیارد دلار روی بیت‌ کوین هزینه کنند. بااین‌حال، بیشتر شرکت‌ها تنها درصد کوچکی از دارایی‌های نقدی خودشان را به بیت‌ کوین اختصاص داده‌اند. اوایل ماه جاری، شرکت سرمایه‌گذاری ARK Invest اعلام کرد درصورتی‌که تمامی شرکت‌های حاضر در لیست اس‌اندپی ۵۰۰ تنها ۱ درصد از سرمایه‌ی خودشان را به بیت‌کوین اختصاص دهد، قیمت این ارز دیجیتال ۴۰ هزار دلار افزایش یافته و به ۹۰ هزار دلار می‌رسد.

ARK ادعا می‌کند که درصورت افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها تا میزان ۱۰ درصد، قیمت بیت ‌کوین ۴۰۰ هزار دلار بیشتر می‌شود. نظرسنجی پیشین گارتنر در سال ۲۰۱۸ نشان می‌داد تنها ۶۶ درصد از مدیران ارشد فناوری اطلاعات در شرکت‌ها از فناوری بلاک‌چین آگاهی دارند. مطالعات جدید در قیاس با نظرسنجی پیشین، حاکی از افزایش قابل‌توجه آگاهی میان شرکت‌ها و مدیران آن‌ها است.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات