استخراج بیت ‌کوین می‌تواند سودآورتر از خرید آن باشد

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
مطالعه 6 دقیقه
با ترکیب بهینه‌ی سخت‌افزار کارآمد و برق ارزان‌قیمت، استخراج بیت ‌کوین در هر شرایط اقتصادی و هر نقطه‌ی قیمتی، فعالیتی سودآور خواهد بود.
تبلیغات

براساس گزارش کوین‌تلگراف، سرمایه‌گذاران سازمانی سال‌ها است که با بهت و حیرت، از دور نوسانات قیمت بیت‌کوین را مشاهده می‌کنند؛ اما در این بازار حضور ندارند. بازدهی بالای این رمزارز آن‌ها را مجذوب کرده بود؛ ولی این از نابالغ ‌بودن بیت‌کوین، نبود قوانین، عناوین بی‌شمار خدمات، هشدار رخنه‌های امنیتی، ورشکستگی و اسکم هراس داشتند. مبادله‌ی بیت‌کوین با ابزارهای معمولی یا در صرافی‌ها برای بیشتر سرمایه‌گذاران سازمانی موضوعی حیاتی است. اما در سال‌های ابتدایی ظهور بیت‌کوین چنین امکانی وجود نداشت و در نتیجه، تأیید آن در هر نوع سازوکار سرمایه‌گذاری شرکتی عملا غیر ممکن بود.

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین در دوره‌ی پیش از ۲۰۱۷

در گرماگرم صف‌آرایی برای خرید بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷، اتفاق عجیبی رخ داد. درحالی‌که شرکت‌ها دادوستد این رمزارز در سطح سازمانی را پرخطر قلمداد می‌کردند، کارکنان آن‌ها شخصا از هر راهی که ممکن بود بیت‌کوین خریدند. آن‌ها بیت‌کوین را ازطریق صرافی‌ها، خودپرداز و مشارکت در عرضه‌ی اولیه‌ خریداری کردند. بسیاری از این افراد  به بیت‌کوین شوروشوق خاصی پیدا کردند و حتی این احساس، تبدیل به وسواس فکری شد. درنتیجه‌ی این رویدادها، بیت‌کوین در دنیای مالی ریشه دواند.

بازار نزولی پس از ۲۰۱۷

در طی روند نزولی قیمت بیت‌کوین پس از رقابت‌های ۲۰۱۷، خدمات مالی بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران سازمانی در حوزه‌ی بیت‌کوین ایجاد و راه‌اندازی شد. شرکت‌های سهامی عام در حوزه‌ی استخراج بیت‌کوین، با فعالیت در اساسی‌ترین بخش صنعت، ارائه‌ی خدمات به سرمایه‌گذاران را آغاز کردند. اندوخته‌های بیت‌کوین تبدیل به اوراق بهادار شد تا سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده بدون نیاز به تهیه و استفاده از کیف پول‌های بیت‌کوین، آزادانه روی قیمت این رمزارز قمار کنند. شرکت‌ها برای خرید و نگه‌داری بیت‌کوین، پول بیشتری قرض کردند؛ زیرا قمار روی افزایش بهای بیت‌کوین در درازمدت، از بهره‌ای که برای بدهی پرداخت می‌کنند ارزش بیشتری دارد.

برای کسب درآمد کلان از بیت‌کوین، راه‌های زیادی وجود دارد؛ اما غالبا بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری، خرید و نگه‌داری بیت‌کوین است

پاسخ بیت‌کوین به کووید ۱۹

هنگامی‌که قیمت بیت‌کوین سقوط کرد و در ماه مارس ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد خود، (حدودا ۴ هزار دلار) رسید، شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ تازه آغاز شده بود. دولت‌ها در سراسر جهان، تا حد زیادی استراتژی مشابهی دنبال کردند؛ یعنی قرنطینه ‌کردن مردم و چاپ اسکانس‌ بیشتر. پیش از اینکه بازارها بتوانند آنچه در حال وقوع بود به‌طور کامل هضم کنند، تسهیل کمّی و محرک‌های مالی هم‌تراز و بازارها به سازوکارهای قیمت‌گذاری ناکارآمدی تبدیل شدند. دلیل چنین رویدادی نه عملکرد خیانت‌کارانه‌ی افراد درگیر، بلکه عملکرد آن‌ها از روی ایمان بود؛ آن‌ها ایمان داشتند شرایط کنونی برای مدت طولانی ادامه نخواهد داشت.

با سرازیر شدن روزانه‌ی نقدینگی، بازارها بدون توجه به حوزه‌های باارزش برای انباشت سرمایه‌ی خودشان، تقریبا هر روز واکنش نشان می‌دادند. بازار درباره‌ی سرعت و مقدار انباشت سرمایه با خودش رقابت می‌کرد. با توجه ‌به سقوط تقریبا تمامی بازارهای مالی و صنایع در جهان و افزایش جهانی قیمت سهام تا بالاترین حد، یک فرد منطقی روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند؟

کاربر درحال استخراج بیت کوین / Bitcoin و نگاه به لپ‌تاپ روی میز چوبی

خرید و نگه‌داری بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰

این‌بار هنگامی که توجه سرمایه‌گذاران به سمت بیت‌کوین جلب شد، برای آن‌ها همه چیز سر جای خود قرار داشت؛ خدمات مالی تضمین‌شده و امکان خریدوفروش بیت‌کوین برای آن‌ها فراهم بود و با داشتن سابقه، تجربه‌ی فراوانی اندوخته بودند. حتی در مؤسسات بزرگ، حامیان پرشوری برای سرمایه‌گذاری وجود داشت. البته مهم‌ترین نکته برای آن‌ها، امکان خریدوفروش بیت‌کوین بود. برای اولین ‌بار در تاریخ رمزارز، سرمایه‌گذاران قادر بودند بدون نیاز به مجوز‌، از ابزارهای معمولی و صرافی‌ها برای سرمایه‌گذاری امن و راحت روی بیت‌کوین استفاده کنند. هنگامی‌که سازوکارهای مناسب سرجای خود قرار داشتند، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آن کاری را انجام دادند که اکثر سرمایه‌گذاران باید انجام دهند؛ خرید و نگه‌داری.

معمولا در دنیای واقعی، ساده‌ترین راهکارها بهترین هستند. این موضوع مبتنی ‌بر درک و مشاهده‌ی عینی است، زیرا به‌ظاهر در قوانین طبیعی زندگی همچون اجتناب‌ناپذیر بودن مرگ، پرداخت مالیات و قانون ۸۰/۲۰ نیز صدق می‌کند. (براساس قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پارتو، در بسیاری از رویدادها، تقریبا ۸۰٪ اثرات از ۲۰٪ علل ناشی می‌شوند.) درباره‌ی بیت‌کوین نیز این‌چنین است. با اینکه برای کسب درآمد کلان از بیت‌کوین، راه‌های زیادی همچون استخراج، مبادله یا قمار وجود دارد، برای بیشتر افراد در سراسر جهان، فارغ از اینکه چه ‌کسی هستند یا در کجا زندگی می‌کنند، بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری خرید و نگه‌داری بیت‌کوین است.

استخراج یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین و امن‌ترین راه‌ها برای افزایش بیت‌کوین است

دلیل این ادعا روشن است: هرکسی می‌توان بیت‌کوین بخرد و نگه‌داری کند؛ اما تقریبا هیچ‌کس برای همیشه از زیر و بم بازار آگاه نیست. این صنعت طوری با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است که هیچکس نمی‌تواند همه‌ی آنچه اکنون اتفاق می‌افتد پیگیری کند؛ چرا ‌که پیش‌بینی آینده غیر ممکن است. برای غلبه ‌بر مشکلات بازار، باید اشتیاق زیادی به رمزارز داشته باشید و خودتان را وقف این کار کنید. البته افراد خبره‌ و باانگیزه‌ای در این فضا وجود داشتند که تصور می‌کردند به ‌جای نگه‌داری صرف بیت‌کوین، می‌توانند کارهای بهتری انجام بدهند؛ اما آن‌ها نیز با از دست‌ دادن سرمایه از بازار محو شدند.

استخراج بیت‌کوین، سودآورتر از نگه‌داری آن است

در تاریخ بیت‌کوین، استخراج از قانون «خرید و نگه‌داری» کاملا مستثنا بوده است. اگر بتوان با ترکیب بهینه‌ی سخت‌افزار کارآمد و برق ارزان‌قیمت یک سناریو ایجاد کرد، استخراج بیت‌کوین در هر شرایط اقتصادی و هر نقطه‌ی قیمتی، فعالیتی سودآور خواهد بود. وب‌سایت کوین‌تلگراف برای اثبات این موضوع، مقایسه‌ای از نوع هزینه‌ی فرصت انجام داد. آن‌ها بیت‌کوین و ماینری از نوع Bitmain را در روز عرضه خریداری کردند. در مرحله‌ی بعد، ماینر را با نرخ ۰٫۰۶ دلار به‌ کار انداختند و برای پرداخت قبض، مقدار مناسبی از بیت‌کوین‌های استخراج‌شده را فروختند. در هر حالتی، استخراج بیت‌کوین سودآورتر از نگه‌داری آن بود.

استخراج بیت‌کوین / Bitcoin mining

این محرک اقتصادی ساده، تنها در عرض ۷ سال استخراج بیت‌کوین را به‌صورت خودساخته به صنعتی ۵ میلیارد دلاری تبدیل کرده است. استخراج یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین و امن‌ترین راه‌ها برای تبدیل بیت‌کوین به بیت‌کوین بیشتر است. البته برای اینکه فرایند استخراج سودآور باشد، یک نکته بسیار حائز اهمیت است: تجهیزات باید با اطمینان و به‌صورت مداوم کار کنند. گفتن این عبارات اغلب از انجام دادنشان آسان‌تر است. استخراج بیت‌کوین می‌تواند بسیار فنی باشد. تجهیزات در این حوزه متراکم و از نظر کیفیت، بازدهی و شرایط متنوع هستند. همچنین مانند تمامی تجهیزات دیگر، ماینرها برای عملکرد مناسب و مقرون‌به‌صرفه، نیازمند سیستم‌ها و اپراتورهای ماهر و محیط عملکردی مناسب هستند.

از منظر شبکه، برای بیت‌کوین اهمیتی ندارد که شما چقدر مقرون‌به‌صرفه و مناسب آن را استخراج می‌کنید. یک تراهش که از بیابان به ‌دست می‌آید با یک تراهش که از استان برفی کبک در کانادا استخراج شده ،کاملا برابر و غیر قابل ‌تشخیص است. بااین‌حال، در نهایت شما به‌عنوان دارنده‌ی ماینر مطمئنا متوجه تفاوت هزینه خواهید شد. با تمامی این گفته‌ها، یک نکته کاملا مبرهن است: کسانی که در صنعت استخراج بیت‌کوین فعال هستند، برای به ‌دست ‌آوردن تعداد کمتری بیت‌کوین این شغل را انتخاب نکرده‌اند.

برای کسب درآمد در بازاری که روند صعودی دارد به نبوغ نیازی نیست؛ اما برای برنامه‌ریزی و بقا در یک بازار نزولی باید نابغه بود. آن‌ دسته از سرمایه‌گذارانی که از بازار نزولی سرافراز بیرون آمدند قوی‌تر شدند، تجربه‌ی بیشتری کسب کردند و در اجرای پروژه‌ها و تجهیزات، اپراتور بهتری هستند. آن‌ها آماده‌اند تا در سال ۲۰۲۱، در بازار رقابتی بیت‌کوین سرمایه‌ی بیشتری کسب کنند و از فراز و فرودهای بازار سربلند بیرون آیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات