پس از تحویل آخرین سفارش بوئینگ 747، تولید این جت افسانه‌ای متوقف می‌شود

پس از تحویل آخرین سفارش بوئینگ 747، تولید این جت افسانه‌ای متوقف می‌شود

بوئینگ پس از دریافت سفارشی شامل چهار فروند هواپیمای ترابری بوئنگ 747 از شرکت اطلس ایر، اعلام کرد تولید این هواپیمای پهن‌پیکر را متوقف می‌کند.

بوئینگ سفارشی شامل چهار فروند هواپیمای ترابری مدل ۷۴۷ دریافت کرده است که آخرین هواپیماهای پهن‌پیکر گوژوال از این مدل خواهند بود. براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، خریدار محصولات یادشده بزرگ‌ترین اپراتور هواپیماهای بوئینگ 747، یعنی شرکت هلدینگ جهانی اطلس ایر است و هواپیماهای مذکور در کارخانه‌ی بوئینگ در منطقه‌ی سیاتل ساخته می‌شوند. این چهار فروند بوئینگ ۷۴۷،= وظیفه‌ی سنگین و حیاتی حمل محموله‌ها را در سراسر جهان برعهده خواهند داشت. بااین‌حال، مدل مسافربری ۷۴۷ با پلکان و طبقه‌ی فوقانی منحصربه‌فرد دیگر تولید نخواهند شد؛ مدلی که به‌درستی لقب «ملکه‌ی آسمان‌ها» را از =آنِ خود کرده است،.

بوئینگ درست پس از شسکت در قرارداد تولید هواپیمای ترابری بزرگ برای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، نسخه‌‌ی مسافربری مدل 747 را توسعه داد. پس از اینکه جت مذکور به‌عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری شناخته شد، نسخه‌ی ترابری ۷۴۷ نیز محبوبیت یافت. موفقیت این محصول در زمینه‌ی حمل‌ونقل نه‌تنها به‌دلیل اندازه‌ی بزرگ، بلکه به‌دلیل امکان بارگذاری آسان محموله از دماغه‌ی آن است. ایرباس تلاش کرد با نسخه‌ی باری مدل A380، مدلی بزرگ‌تر از بوئینگ ۷۴۷‌، از آمریکایی‌ها پیشی بگیرد؛ اما هرگز خریداری پیدا نکرد.

در دومین خبر خوش برای بوئینگ، شرکت DHL Express در حال سفارش هشت فروند هواپیمای ترابری مدل ۷۷۷ و بررسی سایر مدل‌ها برای خرید چهار هواپیمای دیگر است. این سفارش دراصل همان قراردادی است که سال ۲۰۱۸ بین دو شرکت منعقد شد؛ اما با افزایش تقاضا برای حمل هوایی محموله‌ها به‌علت گسترش ویروس کرونا توسعه می‌یابد. باتوجه‌به اینکه شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ باعث کاهش تقاضا برای هواپیماهای مسافربری دوربرد شده است، فروش جت‌های ترابری فرصت درخشانِ کم‌نظیری برای صنعت هواپیماهای پهن‌پیکر محسوب می‌شود.

بارگذاری Boeing 747 / بوئینگ 474 از محفظه بار دماغه

اگرچه معاملات یادشده شک‌وتردید‌ها درباره‌ی دو هواپیمای عظیم‌الجثه‌ی بوئینگ را از میان برمی‌دارد، شرکت مذکور درباره‌ی سومین هواپیمای پهن‌پیکر خودش، یعنی بوئینگ 787 Dreamliner، هنوز در بخش تولید با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است.

باتوجه‌به اینکه بوئینگ بیش از نیم قرن پس از رونمایی جامبوجت‌های ۷۴۷‌ در حال پایان‌دادن به تولید این محصولات است، تا زمان عرضه‌ی مدل مسافربری به‌روزشده‌ی 777X به بازار، این شرکت برای حفظ تولید روی مدل ترابری ۷۷۷ تکیه می‌کند. مدل 777X دو سال از زمان‌بندیِ عرضه عقب است و پس از دو حادثه‌ی پرتلفات بوئینگ 737 مکس، اولین مدل جدید خواهد بود که مجوز پرواز دریافت می‌کند؛ درنتیجه حتی امکان دارد با تأخیرهای بیشتری روبه‌رو شود.

شرکت هواپیمایی اطلس ایر قصد دارد این چهار فروند بوئینگ ترابری مدل 747-8 را از می تا اکتبر ۲۰۲۱ تحویل بگیرد. باتوجه‌به اینکه بوئینگ ساخت ۱۱ فروند مدل ۷۴۷ را از قبل برنامه‌ریزی کرده است، قرارداد این هواپیماساز مستقر در شیکاگو با اطلس از بدون مشتری ماندن محصولات یادشده جلوگیری خواهد کرد.

طبق گزارشی از شرکت Avitas که اخبار مربوط به صنعت هوایی را ارزیابی می‌کند، قیمت هواپیمای مدل ترابری 747-8 بوئینگ درحال‌حاضر ۱۸۰٫۲ میلیون دلار و مدل ۷۷۷ در‌حدود ۱۶۶٫۱ میلیون دلار برآورد می‌شود و درآمد بوئینگ برای معاملات یادشده ۲ میلیارد دلار خواهد بود. بوئینگ از دسامبر تا پایان سال ۲۰۲۰، سفارش نود فروند هواپیما را دریافت کرده است که موارد مذکور در قرارداد DHL Express را نیز شامل می‌شود. این سفارش‌ها باعث شده است که بیشترین فروش ماهانه در بیش از دو سال گذشته برای بوئینگ رقم بخورد.

اگرچه با گسترش ویروس همه‌گیر کرونا تقاضا برای حمل هوایی محموله‌ها افزایش یافت، تصمیم بوئینگ برای توقف تولید مدل ۷۴۷ از قبل قطعی شده بود. دلیل چنین اقدامی، کاهش فروش هواپیمای یادشده و خروج شرکت Triumph Group، تأمین‌کننده‌ی کلیدی بوئینگ، از قرارداد ساخت صفحات برای بدنه‌ی جت‌ها بود. براساس مطالب درج‌شده در وب‌سایت بوئینگ، این شرکت سال گذشته مجموعا ۲۳ سفارش برای ساخت هواپیماهای پهن‌پیکر دریافت کرده است. بوئینگ مذکور سال ۲۰۱۹ را با ۱۸۴ سفارش عمده به پایان رساند؛ ولی پروژه‌های نیمه‌کاره‌ی آن‌ها با احتساب سفارش‌های لغوشده و درنظر‌گرفتن سفارش‌های باقی‌مانده به ۱،۰۲۶ فروند هواپیما کاهش یافته است.

بنابر توضیحات اطلس، سفارش بوئینگ‌های ۷۴۷ توان شرکت مذکور برای انجام خدمات در بازار متشنج بسته‌های تجارت الکترونیک را افزایش خواهد داد. استن دیل، مدیر بخش جت‌های بوئینگ در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد اطلس ایر که درحال‌حاضر نیز ناوگانی متشکل از ۵۳ فروند مدل ۷۴۷ دارد، تضمین خواهد کرد هواپیمای ملقب به ملکه‌ی آسمان‌ها در دهه‌های آینده در بازار جهانی حمل‌ونقل هوایی نقش مهمی را ایفا می‌کند.


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید