بوئینگ به‌ دلیل ادعای دروغ درباره هواپیمای 737 مکس، بیش‌ از ۲٫۵ میلیارد دلار جریمه شد

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید بوئینگ به اداره‌ی فدرال هوانوردی درباره‌ی هواپیمای 737 مکس دروغ گفته است و به ‌دلیل تلاش برای فریب آژانس دولتی، باید جریمه‌ای سنگین بپردازد.
تبلیغات

نهادهای فدرال ایالات متحده که ماه‌ها است روی دو حادثه‌ی سقوط یک مدل هواپیمای بوئینگ تحقیق می‌کنند، سرانجام به نتیجه‌ای مشخص رسیدند. پنج‌شنبه‌ی گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن، بوئینگ به‌ دلیل توطئه برای فریب دادن آژانسی دولتی که در حال ارزیابی جت مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 Max) بوده است، باید جریمه‌ی سنگینی پرداخت کند.

مطابق گزارش Ars Technica و به ‌نقل از بیانیه‌ی وزارت دادگستری آمریکا، بوئینگ به «انتشار بیانیه‌های گمراه‌کننده، بیان نیمی از حقایق» و همچنین غفلت‌های صورت‌گرفته توسط کارمندانش متهم شده است. گروه ارزیابی هواپیما در سازمان فدرال هوانوردی می‌گوید بوئینگ پذیرفته است که به‌ خاطر اشتباهاتش بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار جریمه بپردازد.

پرداخت این جریمه‌ی سنگین، بخشی از توافقی است که موارد متعددی را شامل می‌شود. بر اساس اطلاعات رسمی، بوئینگ باید ۲۴۳ میلیون دلار به ‌عنوان جریمه‌ی کیفری، ۵۰۰ میلیون دلار برای خانواده‌های ۳۴۶ قربانی سقوط ۷۳۷ مکس و ۱٫۷۷ میلیارد دلار به‌عنوان غرامت به مشتریان خطوط هوایی بوئینگ پرداخت کند.

مشکلات بوئینگ با هواپیمای پرفروش ۷۳۷ مکس از اکتبر ۲۰۱۸ (مهر و آبان ۱۳۹۷) آغاز شد؛ وقتی که پرواز ۶۱۰ لاین ایر (Lion Air) در دریای جاوه سقوط کرد و تمامی ۱۸۹ سرنشین آن به کام مرگ کشانده شدند. در ماه مارس سال بعد میلادی (اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸) پرواز ۳۰۲ اتیوپین ایرلاینز (Ethiopian Airlines) پس از برخاستن از اتیوپی سقوط کرد و ۱۵۷ نفر کشته شدند. هر دو سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس به یک دلیل رخ دادند: نقص در سامانه‌ی افزایش مشخصه‌ی مانورپذیری هواپیما (MCAS). 

وقتی بوئینگ هواپیمای ۷۳۷ مکس را طراحی کرد، تصمیم گرفت از موتورهای توربوفن بزرگ‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در ۷۳۷ استفاده کند. همین موضوع باعث شد مشخصه‌های آیرودینامیک هواپیمای ۷۳۷ مکس تغییر پیدا کند.

بوئینگ باید خلبانان را از وضعیت جدید آگاه می‌کرد؛ اما به‌ جای این کار تصمیم گرفت در ۷۳۷ مکس از MCAS مدل‌های پیشین ۷۳۷ استفاده کند. متأسفانه MCAS به‌ حدی که بوئینگ ادعا کرده بود امنیت نداشت.

بوئینگ در آن زمان قابلیتی امنیتی طراحی کرده بود که در مواقع خطر به خلبان اطلاع می‌داد حسگر هواپیما با مشکل مواجه شده است؛ اما آن را به‌عنوان قابلیت اضافه ارائه می‌داد و هیچ ‌یک از دو شرکت هواپیمایی لاین ایر یا اتیوپین ایرلاینز آن را خریداری نکرده بودند. 

در نتیجه‌ی دو سقوط مرگ‌بار بوئینگ ۷۳۷ مکس، پرواز این هواپیما در سراسر دنیا تعلیق شد. بوئینگ در پاسخ به این اتفاقات، بیانیه‌ای برای عذرخواهی منتشر کرد و گفت روی به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای حل مشکل MCAS کار می‌کند. اما این کار چندین بار به تأخیر افتاد و باعث شد دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل وقت بوئینگ، اخراج شود. یک ماه مانده به پایان سال ۲۰۲۰، اداره‌ی فدرال هوانوردی اعلام کرد که مشکلات بوئینگ ۷۳۷ مکس برطرف شده است و این هواپیما مجددا می‌تواند پرواز کند. 

ارین نیلی کاکس، دادستان ناحیه‌ی شمالی ایالت تگزاس آمریکا، می‌گوید: «این پرونده، پیغامی واضح در بر دارد: وزارت دادگستری ایالات متحده شرکت‌هایی مثل بوئینگ را در زمینه‌ی فریب دادن نهادهای تنظیم مقررات مسئول می‌داند و خواستار پاسخ‌گو بودن آن‌ها است؛ به‌خصوص در صنایعی که خطرات در آن‌ها تا این حد بالا است.» 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات