مدیاتک با عبور از کوالکام، اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌ موبایل در دنیا است

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کانترپوینت می‌گوید مدیاتک با داشتن ۳۱ درصد از سهم بازار، اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی موبایل در دنیا است. کوالکام با ۲۹ درصد سهم بازار، در رتبه‌ی دوم قرار دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش جدید مؤسسه‌ی پژوهشی کانترپوینت (Counterpoint) که نظارت دقیقی روی بازار دارد، مدیاتک (MediaTek) موفق شده است از کوالکام عبور کند و  از لحاظ سهم بازار، به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه‌‌ی موبایل در دنیا تبدیل شود.

کوالکام همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تراشه‌ی مجهز به فناوری 5G شناخته می‌شود، اما داده‌های کانترپوینت نشان می‌دهند بیش از ۱۰۰ میلیون گوشی هوشمند مجهز به تراشه‌ی مدیاتک در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ به ‌فروش رسیده است که  نسبت‌ به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹، رشد تقریبا پنج درصدی محسوب می‌شود.

گزارش کانترپوینت به عملکرد مالی مدیاتک نیز اشاره می‌کند. در آخرین گزارش مالی مدیاتک اعلام شد این شرکت توانسته است ۸۷,۲۷۵ میلیون دلار جدید تایوان درآمد کسب کند. درآمد مدیاتک در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰، حدودا ۵۰ درصد بیشتر از درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ بود.

شرکت تایوانی مدیاتک توانسته است سهم خود را از بازار تراشه‌ی موبایل به ‌شکلی در خور توجه افزایش دهد. کانترپوینت ادعا می‌کند یکی از دلایل اصلی افزایش سهم مدیاتک در بازار، عملکرد قوی محصولاتی است که در بازه‌ی قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار جای می‌گیرند. همچنین مدیاتک توانسته است به روند روبه‌رشد در بازارهای مهمی مثل هند و چین و آمریکای لاتین ادامه بدهد. تمامی این فاکتورها کنار هم قرار گرفتند تا در نهایت مدیاتک بتواند ۳۱ درصد از کل بازار تراشه‌ی موبایل را در اختیار بگیرد. در رتبه‌ی دوم، کوالکام با ۲۹ درصد قرار گرفته است. 

یکی از محققان ارشد کانترپوینت می‌گوید تحریم‌های سختی که ایالات متحده‌ی آمریکا علیه هواوی وضع کرد، باعث شد مدیاتک بتواند از فرصتِ پیش‌آمده نهایت استفاده را ببرد و خلأ ایجادشده بر اثر نبود تراشه‌های هواوی را با محصولات خودش پر کند.

تراشه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی مدیاتک که وظیفه‌ی ساخت آن‌ها بر عهده‌ی TSMC بود به نخستین گزینه برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی تبدیل شدند. البته هواوی قبل از آغاز تحریم‌ها تعداد زیادی تراشه خریده بود؛ اما در هر صورت مدیاتک توانست از موقعیتی که در اختیارش قرار گرفت، به‌خوبی استفاده کند.

سودآورترین بازارهایی که مدیاتک در آن‌ها فعالیت دارد در خارج از آمریکا هستند؛ اما این شرکت به‌ شکل جدی به بازار ایالات متحده هجوم برده است. در بازار ایالات متحده، کوالکام همچنان پیشتاز است؛ اما مدل T-Mobile ال‌جی ولوت در آمریکا از تراشه‌ی دایمنسیتی ۱۰۰۰ مدیاتک استفاده می‌کند. شماری از کاربران می‌گویند تراشه‌ی مورد بحث می‌تواند اسنپدراگون ۶۷۵ را که در مدل‌های دیگر ولوت به کار رفته است، شکست بدهد. 

بر اساس داده‌های کانترپوینت، فرایند گذار به گوشی‌های 5G به ‌قوت خود باقی است و سرعت آن کم نشده؛ اما بسیاری از بازارهای درحال‌توسعه نمی‌توانند با ‌همان سرعتِ بازارهای پیشرفته و بالغ، فناوری 5G را روی کار بیاورند. در همین حین به‌‌وضوح می‌بینیم که مدیاتک روی تقاضا برای تراشه‌ی مقرون‌به‌صرفه حساب ویژه‌ای باز کرده است تا بتواند به دستاوردهای جدیدی برسد؛ یک استراتژی منطقی که نمی‌توانیم به آن خرده بگیریم.

شما کاربران زومیت  در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات