مدیاتک در پی دریافت مجوز از دولت آمریکا برای فروش تراشه به هواوی است

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک در بیانیه‌ای رسمی می‌گوید با دولت آمریکا ارتباط برقرار کرده تا مجوز همکاری تجاری با هواوی و فروش تراشه به این شرکت را دریافت کند. آمریکا فعلا مجوز را صادر نکرده است.
تبلیغات

بیش از یک سال از آغاز تحریم‌های گسترده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا علیه هواوی می‌گذرد و با این‌‌حال به‌نظر می‌رسد چالش‌های بین هواوی با آمریکا هر چند وقت یک‌بار وارد مرحله‌ای جدید می‌شود. مدتی پیش هواوی اعتراف کرد که به‌دلیل تحریم‌های سخت آمریکا، دیگر نمی‌تواند تراشه‌های قدرتمند سری کرین را ازطریق شرکت های‌سیلیکون تولید کند. امروزه تمامی گوشی‌های هوشمند مهم هواوی مبتنی‌بر تراشه‌های سری کرین هستند و نبود آن‌ها قطعا به شرکت ضربه‌ می‌زند. به‌علت تحریم‌های آمریکا هواوی نمی‌تواند سراغ کوالکام و سامسونگ برود؛ به‌همین دلیل بسیاری از تحلیلگران گفتند که هواوی ممکن است با مدیاتک وارد همکاری تجاری گسترده شود و تراشه‌های این شرکت را به گوشی‌هایش بیاورد.

در روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) ایالات متحده قصد دارد تحریم‌ها علیه هواوی را سخت‌تر کند؛ در این مرحله از تحریم‌های جدید، حتی مدیاتک نیز از همکاری مستقیم با هواوی منع خواهد شد. تحریم‌های آمریکا اعلام می‌کنند که شرکت‌ها به‌منظور همکاری تجاری با هواوی باید اجازه‌ی کتبی از دولت بگیرند. مدیاتک به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده که به‌صورت رسمی از دولت آمریکا خواسته مجوز فروش تراشه به هواوی را صادر کند. اگر دولت ترامپ درخواست مدیاتک را رد کند، مشخص نیست که هواوی قصد دارد برای تأمین تراشه‌ی گوشی‌هایش چه کاری انجام دهد. 

بدیهی است که هواوی بدون پردازنده‌ نمی‌تواند گوشی‌های هوشمندش را تولید و عرضه کند. شرکت چینی توانایی تولید تراشه را از دست داده است و تنها شرکتی که می‌تواند نیازهای هواوی را برای تراشه برطرف کند، مدیاتک است. اگر مدیاتک مجوز دولت آمریکا را نگیرد، آینده‌ی واحد تجاری موبایل هواوی در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. پیش‌بینی آینده در این شرایط، کار بسیار سختی است. مدیاتک در اطلاعیه‌ی رسمی‌اش اعلام می‌کند که خود را موظف‌به پیروی از قوانین تحریم هواوی می‌داند. 

در نظر داشته باشید که مدیاتک و هواوی، هر دو شرکت‌هایی چینی هستند. بنابراین این احتمال نیز مطرح می‌شود که هواوی و مدیاتک بخواهند تحریم‌هایی را که آمریکا وضع کرده نادیده بگیرند و با یکدیگر وارد همکاری تجاری شوند؛ همکاری‌ای که در نگاه اول می‌تواند به رابطه‌ی برد-برد برای طرفین تبدیل شود. همکاری بین هواوی و مدیاتک به‌منظور ابقای واحد تجاری موبایل هواوی، موردحمایت دولت چین هم قرار خواهد گرفت. این‌ها تمامی چیزهایی هستند که فعلا از ارتباط بین هواوی و مدیاتک می‌دانیم. ایالات متحده تحریم‌ها علیه هواوی را بیشتر از هر زمان دیگری سخت کرده است و قصد دارد این روند را ادامه دهد. باید در نهایت ببینیم که ماجرا به‌ کجا ختم می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات