فیسبوک ۵/۷ میلیارد دلار در بزرگ‌ترین اپراتور موبایل هند سرمایه‌گذاری کرد

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک با سرمایه‌گذاری ۵/۷ میلیارد دلار در Jio، توانسته است ۹/۹ درصد از سهام بزرگ‌ترین اپراتور موبایل هند را ازآنِ خود کند. ظاهرا فیسبوک و Jio برنامه‌های بزرگی در سر دارند.
تبلیغات

فیسبوک روز گذشته در بیانیه‌ای، از سرمایه‌گذاری عظیم روی بازار هند خبر داد. این شرکت اعلام کرد بیش از ۵/۷ میلیارد دلار در Jio Platforms سرمایه‌گذاری کرده است. Jio Platforms زیرمجموعه‌ی فناوری‌محور شرکت کنگلومری و چندملیتی بزرگی با نام Reliance Industries است. اطلاعات رسمی نشان می‌دهند Jio Platforms در حوزه‌های مختلفی نظیر ارائه‌ی سرویس پهن‌باند و سرویس‌های موبایلی و فراهم‌سازی بسترهای تجاری برای شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کند.

سرمایه‌گذاری ۵/۷ میلیارد دلاری در Jio Platforms، درحدود ۱۰ درصد از سهام این شرکت را ازآنِ فیسبوک می‌کند. این یعنی از این به‌بعد، فیسبوک بزرگ‌ترین سهام‌دار Jio Platforms در بین سهام‌دارانی است که کمتر از ۵۰ درصد از سهام شرکت را دراختیار دارند و از آن‌ها اصطلاحا با نام سهام‌داران Minority یاد می‌شود.

فیسبوک و Jio احتمالا در حال ساخت نوعی «اَبَراپلیکیشن» شبیه ‌به وی‌چت برای کاربران هندی هستند

مهم‌ترین فعالیت فیسبوک در هند به پیام‌رسان واتساپ مربوط می‌شود. آمار نشان می‌دهد واتساپ میلیون‌ها کاربر در هند دارد و بخش درخورتوجهی از کل کاربران این پیام‌رسان را کاربران ساکن در هند تشکیل می‌دهند و برخی مؤسسه‌های پژوهشی مدعی شده‌اند شمار کاربران واتساپ در هند به ۴۰۰ میلیون نفر می‌رسد. در هیچ نقطه‌ی دیگری از دنیا، کشوری پیدا نمی‌شود که شمار کاربران واتساپ آن به ۴۰۰ میلیون نفر برسد.

دیوید فیشر،‌ مدیر ارشد بخش درآمد در فیسبوک، به‌همراه آجیت موهان، قائم‌مقام شعبه‌ی هند فیسبوک، در بیانیه‌ی جدید، می‌گویند یکی از اهداف فیسبوک از سرمایه‌گذاری عظیم ۵/۷ میلیارد دلاری این است که بتواند با فرصت‌هایی که کسب‌و‌کارهای کوچک ارائه می‌دهند، ارتباط مؤثرتری برقرار کند. در این بیانیه آمده است:

واتساپ امروزه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌‌ی ساکنان هند تبدیل شده و میزان نفوذ واتساپ در زندگی ساکنین هند به‌حدی است که استفاده از نام آن در بین لهجه‌‌ها و گویش‌های مختلف هندی، به ‌امری معمولی تبدیل شده است.

درادامه‌ی بیانیه‌ی مطبوعاتی فیسبوک می‌خوانیم:

یکی از اهداف اصلی ما از همکاری با Jio این است که راه‌های بیشتری پیش‌ روی مردم و کسب‌و‌کارهای موجود در اقتصاد دیجیتال روبه‌رشد هند بگذاریم تا با اتکا بر آن‌ها، عملکردی کارآمدتر از خود برجای بگذارند. برای مثال، با گردهم‌آوردن یکی از کسب‌و‌کارهای کوچک Jio با نام JioMart و قدرت چشمگیر واتساپ، می‌توانیم به ‌مردم امکان دهیم با کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. بدین‌ترتیب، مردم خواهند توانست ازطریق گوشی موبایل و اپلیکیشن واتساپ، به‌راحتی و به‌‌طوریکپارچه محصولات بخرند. 
مردم هند / Indian People

فیسبوک با انتشار تصویر بالا سعی کرده است میزان نفوذ واتساپ را در بازار هند به‌رخ بکشد. این شرکت می‌گوید دو فردی که در تصویر بالا می‌بینید، برای ارتباط با مشتریان و پیداکردن مشتریان جدید برای کسب‌و‌کار پارچه‌فروشی خود، از بستر واتساپ بهره می‌گیرند.

هفته‌ی گذشته‌ی، خبرگزاری اکونومیک‌تایمز هند در گزارشی مدعی شد فیسبوک و Reliance در پی همکاری نزدیک و استفاده از سرویس‌های واتساپ و Jio هستند تا بتوانند ازطریق آن‌ها، نوعی سرویس شبیه ‌به وی‌چت برای هند خلق کنند؛ سرویسی که این خبرگزاری از آن با عنوان «اَبَراپلیکیشن» (Super-App) یاد می‌کند.

اپلیکیشن وی‌چت شرکت تنسنت نفوذ بسیار زیادی در بین کاربران ساکن چین دارد و برخی رسانه‌ها گفته‌اند شمار کاربران چینی وی‌چت به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد. درضمن، بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک فعال در بازار چین از وی‌چت به‌عنوان درگاه پرداخت و بستری برای ارتباط اعضا با یکدیگر استفاده می‌کنند. 

فیسبوک پیش‌تر در قالب پروژه‌ی Free Basics، تلاش کرده است اینترنت را با قیمت بسیار ارزان دراختیار کاربران هندی قرار دهد

میزان استفاده از اپلیکیشن واتساپ در هند با میزان استفاده از سرویس‌های Jio تقریبا برابری می‌کند. ظاهرا Jio قبل از رقبایش در بازار توانست سرویس اینترنت 4G را با تخفیف بسیار عالی ارائه دهد و بخش مهمی از بازار را ازآنِ خود کند. فیسبوک در اطلاعیه‌ی خود می‌نویسد امروزه در هند، بیش از ۳۸۸ میلیون نفر ازطریق سرویس‌های Jio به اینترنت متصل می‌شوند. فیسبوک پیش‌تر اقداماتی درزمینه‌ی ارائه‌ی دسترسی مردم به اینترنت در هند انجام داده است.

از پروژه‌ی ویژه‌ی فیسبوک برای ارائه‌ی اینترنت در هند با نام Free Basics یاد می‌شد. Free Basics بخشی از پروژه‌ی بزرگ Internet.org است که قصد دارد تمامی افراد کره‌ی زمین را با آن آشنا کند که تاکنون به اینترنت متصل نشده‌اند. فیسبوک برای ارائه‌ی این سرویس در هند با یکی از اپراتورهای مخابراتی این کشور همکاری می‌‌کرد تا از این طریق امکان استفاده از اینترنت با قیمت بسیار ارزان را دراختیار تمام کاربران قرار دهد. بااین‌حال از همان ابتدای آغاز ‌کار، از پروژه‌ی Free Basics فیسبوک انتقادات بسیاری شد، تا اینکه دولت هند استفاده از Free Basics را ممنوع اعلام کرد و این پروژه به پایان راه رسید.

دیوید فیشر و آجیت موهان در بخشی دیگر از بیانیه‌ی مطبوعاتی فیسبوک می‌نویسند:

از اینکه توانسته‌ایم سرمایه‌گذاری‌مان را روی اقتصاد دیجیتالی پرجنب‌و‌جوش هند بیشتر کنیم، هیجان‌زده هستیم. تلاش‌های ما در همکاری با شرکت Jio روی بازکردن درهای جدید به‌روی مردم و کسب‌و‌کارها و تحریک رشد اقتصاد هند و درنهایت، موفقیت ساکنان این کشور متمرکز خواهد بود. برای همکاری با Jio و همکاری‌های آینده‌مان با اقتصاد هند به‌منظور عملی‌کردن چشم‌انداز یادشده بسیار مشتاق هستیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی سرمایه‌گذاری عظیم فیسبوک در اقتصاد هند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات