سیستم توزیع آمازون رقیبی جدی برای رقبایی مثل FedEx به‌شمار می‌رود

یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سیستم لجستیک و توزیع آمازون رقیبی بسیار جدی برای رقبایی مثل FedEx محسوب می‌شود.
تبلیغات

آمازون در دهه‌ی میلادی حاضر به‌صورت مداوم در حال گسترش سیستم توزیع و لجستیک خود بوده است. خبرگزاری CNBC گزارش داده این شرکت در‌حال‌حاضر نیمی از سفارش‌های خود در آمریکا را با استفاده از سیستم توزیع خودش به‌دست مشتریان می‌رساند. ناگفته نماند این آمار در سال‌های اخیر مدام در حال افزایش بوده است. ثبت چنین آماری به این معنی است که آمازون هواپیماهای باری خود را کنترل می‌کند و در حال ساخت سیستم لجستیک کاملی است که درنهایت به قطع رابطه‌ی این شرکت با شرکت‌هایی مثل FedEx و شرکت پست آمریکا منجر خواهد شد.

آمازون

در‌حال‌حاضر، آمازون در مسیری قرار دارد که به‌زودی حجم بسته‌هایی که در سال تحویل می‌دهد، از حجم بسته‌های رقبای اصلی‌اش بیشتر می‌شود. براساس آمار فعلی، آمازون در سال ۲/۵ میلیارد بسته تحویل می‌دهد و این عدد برای FedEx سه‌میلیارد بسته و برای شرکت پست آمریکا ۴/۷ میلیارد بسته است. براساس گزارش CNBC، آمار آمازون فقط در یک سال، دوبرابر پیشرفت کرده است؛ چراکه سال گذشته، آمازون فقط ۲۰ درصد از سفارش‌های سالانه‌ی خود را تحویل مشتری‌هایش می‌داد.

یکی از مهم‌ترین عوامل چنین پیشرفت چشمگیری برنامه‌ی تحویل یک‌روزه‌ی ویژه‌ی آمازون است که از ابتدای امسال آغاز به کار کرده است. آمازون ذیل این برنامه قول داده است با گذشت زمان،‌ بسته‌های بیشتری تحویل مشتری‌ها دهد.

جف بزوس، مدیرعامل آمازون، ماه اکتبر درباره‌ی این برنامه گفته بود:

مشتریان ما عاشق این برنامه هستند که زمان تحویل سفارش‌هایشان را از دو روز به یک روز کاهش داده است. آن‌ها تا همین جای سال هم میلیاردها سفارش با برنامه‌ی تحویل یک‌روزه‌ی رایگان ثبت کرده‌اند. این تصمیم، تصمیم بلندمدت صحیحی برای مشتریان است.

آمازون به درخواست خبرگزاری ورج برای اظهارنظر درباره‌ی افزایش قدرت تحویل بسته‌های خود پاسخی نداده است. تنها موضوع اصلی برای آمازون تحویل بسته‌های بیشتر به کاربران با بیشترین سرعت نیست؛ بلکه دراختیار داشتن تمام مسیر از ابتدای تحویل به انبار آمازون تا دست مشتری دیگر موضوع مهم است. این کار برای سایر شرکت‌های مشابه بسیار دشوار بوده است.

آمازون

هزینه‌ی تحویل سفارش‌های مشتریان که آمازون به شرکت‌هایی مثل FedEx و پست آمریکا پرداخت می‌کند، در سال‌های اخیر میلیاردها دلار بوده است. همین مسئله مهم‌ترین دلیل تلاش آمازون برای مستقل‌شدن از این شرکت‌ها است. آمازون تلاش می‌کند نه‌تنها از این دو شرکت، بلکه از تمام شرکت‌هایی مستقل شود که خدمات جابه‌جایی بسته ازطریق دریا یا هوا را انجام می‌دهند.

آمازون در سال ۲۰۱۶ برند Prime Air را تأسیس کرد. این شرکت سرویس هواپیمای باری و تحویل بار ازطریق پرنده‌های بدون سرنشین را ارائه می‌کند. Prime Air در سه سال گذشته همواره هواپیماهای جدیدی به ناوگان خود اضافه کرده است.

آمازون و FedEx در ابتدای سال جاری میلادی به همکاری دوجانبه‌ی خود برای تحویل مرسولات آمازون ازطریق دریا و آسمان خاتمه دادند. آمازون البته هنوز از خدمات شرکت پست آمریکا استفاده می‌کند؛ اما هم‌زمان در حال گسترش پلتفرم آمازون Flex است که مدیریت رانندگان اختصاصی آمازون را مدیریت خواهد کرد. این پلتفرم، پلتفرمی مشابه اوبر و شرکت‌های تحویل غذایی مثل DoorDash است.

پیش‌برد چنین برنامه‌هایی هزینه‌های بسیاری زیادی برای آمازون به‌همراه دارد. این شرکت در اکتبر اعلام کرد حدفاصل ماه‌های ژوئن تا سپتامبر، ۵۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده است. این عدد رقمی حدود ۹/۶ میلیارد دلار است که برای آمازون سرمایه‌گذاری ارزشمندی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود به کنترل کامل این شرکت روی تمام چرخه‌ی تحویل مرسولاتش ختم شود. از نگاه آمازون، این سرمایه‌گذاری در بلندمدت به صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش بهره‌وری در جریان تحویل سفارش‌ها منجر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات