آمازون برای کسب سهم گوگل در بازار تبلیغات جستوجو تلاش میکند
گوگل هنوز بهعنوان فرمانروای بازار تبلیغات آنلاین در موتور جستوجو شناخته میشود. آمازون، که امروز لقب غول تجارت الکترونیک را دارد، تلاش میکند تا در این بازار هم سهم خود را روزبهروز افزایش دهد. eMarketer در جدیدترین بررسی و گزارش خود ادعا میکند، آمازون در دو سال آینده سهم خود را بیشازپیش در بازار تبلیغات افزایش میدهد و در همین دوره، سهم گوگل کاهش خواهد یافت.
در گزارش اخیر پیشبینی میشود که بازار تبلیغات جستوجو در آمریکا تا پایان سال جاری به ۵۵/۱۷ میلیارد دلار برسد. گوگل تا پایان ۲۰۱۹، سهم ۷۳ درصدی خواهد داشت. eMarketer پیشبینی میکند، سهم غول موتور جستوجو تا سال ۲۰۲۱ به ۷۰/۵ درصد کاهش خواهد یافت. سهم آمازون در سال ۲۰۱۹، ۱۲/۹ درصد بیان میشود که قطعا در مقایسه با گوگل رقم قابلتوجهی نیست. البته همین گزارش میگوید که آنها سرعت رشد بیشتری نسبت به رقیب دیرینه دارند.
رشد کسبوکار تبلیغ آمازون در نتایج جستوجو نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بیان میشود. بهعلاوه eMarketer پیشبینی میکند که با توجه به سرعت کنونی، آمازون تا سال ۲۰۲۱ به سهم ۱۵/۹ درصدی از بازار برسد. در بخشی از گزارش eMarketer میخوانیم:
نظرسنجیها نشان میدهد که بسیاری از کاربران، آمازون را برای جستوجوی کالا انتخاب میکنند. درنتیجه دومین بازیگر صنعت تبلیغات با سرعت بالایی سهم خود را افزایش میدهد که منجر به کاهش سهم رقیب دیرینه میشود (هرچند درحال حاضر سهم آنها کمتر از گوگل است).
آمازون هیاهوی خبری زیادی پیرامون کسبوکار تبلیغات خود ندارد. آنها با همین روند تقریبا ساکت، کسبوکاری میلیارد دلاری را در حوزهی تبلیغات ایجاد کردهاند. شرکتها میتوانند با خرید تبلیغ از آمازون، کالای خود را بیشتر برای کاربران به نمایش بگذارند. آمازون گزینهها و قابلیتهای متعددی را در خدمات تبلیغی به کسبوکارها ارائه میکند. آنها محصولات تبلیغاتی را در زمان خرید محصول رقیب هم به کاربر ارائه میکنند. بههرحال گوگل با نمایش تبلیغات در نتایج جستوجو کسب درآمد میکند، درحالیکه آمازون تبلیغ محصولات را در پلتفرم تجارت الکترونیک به نمایش میگذارد. آمازون میتواند با بهرهبرداری از دادههای متنوع پیرامون عادت خرید مشتریان، قابلیتهای بیشتر و پیچیدهتر را در خدمات تبلیغی ارائه کند.
نیکول پرین، تحلیلگر ارشد eMarketer در بیانیهای پیرامون گزارش جدید گفت:
کسبوکار آمازون، موفق به کسب درآمد مناسب و افزایش هزینهی کسبوکارها در تبلیغات شده است. آنها تبلیغ را در جستوجوی محصول و دقیقا همانجایی نشان میدهند که کاربر آمادهی خرید است. آمازون همچنین ابزارهای اندازهگیری و هدفگیری بهتری توسعه میدهد که جذابیت خدمات را برای تبلیغدهندهها چندین برابر میکند.
آمازون هیچگاه محدود به یک صنعت و یک کانال درآمدی نمیماند
آمازون همیشه تلاش میکند تا فعالیت خود را به صنایع گوناگون گسترش دهد. آنها تبلیغات را هم از تجارت الکترونیک فراتر بردهاند. فیلم، تلویزیون، بازی، محصولات صوتی، برنامههای زندهی ورزشی و حتی جعبههای مقوایی، حوزههای مدنظر برای تبلیغات آمازون هستند. دادههای خرید مایحتاج روزانه که از زیرمجموعهی عظیم آنها یعنی هول فودز استخراج میشود، دیدگاه بهتری نسبت به استراتژی تبلیغات سنتی به شرکت میدهد. بهعلاوه آمازون امروز به مشتریان خود امکان میدهد تا کالاهایی را تبلیغ کنند که در پلتفرم خودش به فروش نمیروند.
غول تجارت الکترونیک، ابتدای ماه جاری میلادی در سیاتل رویدادی خصوصی و دعوتنامهای برگزار کرد. هدف از رویداد مذکور، آموزش شرکتها با هدف بازاریابی بهتر در پلتفرم تجارت الکترونیک آمازون بود. دراینمیان استارتاپهای متعددی هم ظهور کردهاند که چگونگی تبلیغ بهینه در آمازون را به کسبوکارهای متعدد میآموزند. از میان آنها میتوان به بازیگران بزرگی در سیاتل همچون InsightLeap، Downstream، Gradient و Stackline اشاره کرد.
در گزارشهای مالی آمازون، اشارهای به درآمد بخش تبلیغات نمیشود. آنها درآمد مذکور را در زیرمجموعهای بزرگ و گسترده بهنام «متفرقه» جای میدهند. گروه متفرقه، در سال ۲۰۱۸ درآمدی بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای غول تجارت الکترونیک داشت و آخرین گزارش فصلی، رشد ۳۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان داد.
با وجود رشد آمازون در سالهای اخیر، گوگل و فیسبوک هنوز فرمانروای بازار تبلیغات دیجیتال هستند. بههرحال سرعت رشد شرکت تحت مدیریت جف بزوس در این بازار بسیار قابلتوجه است. eMarketer سال گذشته گزارش داد که آنها مایکروسافت را در سهم بازار تبلیغات پشت سر گذاشتهاند. برخی کارشناسان میگویند درآمد از تبلیغات، روزی کسبوکار خدمات وب AWS را بهعنوان پرسودترین موتور درآمدی آمازون پشت سر خواهد گذاشت. برخی از آنها، رخ دادن این اتفاق را در سال ۲۰۲۱ تخمین میزنند.