دولت سوئد ارز دیجیتال e-Krona را معرفی می‌کند

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
سیاست دولت سوئد برای عرضه‌ی نسخه‌ی دیجیتالی پول سنتی ، روند تبدیل‌شدن این کشور به یک جامعه‌ی بدون پول نقد را تسریع می‌کند.
تبلیغات

دولت سوئد در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی نسخه‌ی دیجیتالی پول فیات (سنتی) خود، کرون است. درحالی‌که سوئد به‌سرعت به سمت آینده‌ی بدون پول نقد حرکت می‌کند، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شهروندان برای پرداخت‌های خود، به ارزهای دیجیتال آژانس‌های خصوصی روی بیاورند، که فاقد ضمانت‌نامه‌ی دولتی هستند.

بیشتر بخوانید: مفاهیم پایه ارز دیجیتال

سوئدی‌ها به‌سرعت از پول نقد دور می‌شوند

سال گذشته، Riksbank سوئد گزارشی را منتشر کرد که در آن چشم‌انداز دولت را در خصوص معرفی یک جایگزین دیجیتال برای پول ملی این کشور،  شرح می‌داد. این گزارش به‌تفصیل توضیح می‌داد که سکه‌ی فیات الکترونیکی چیست و چگونه عمل می‌کند.

امروز دولت سوئد در دومین بیانیه‌ی خود، تاریخ احتمالی عرضه‌ی ای-کرونا را اعلام کرد. در بیانیه‌ی Riksbank آمده است:

اگر کنار گذاشتن پول نقد، با معرفی یک پول دیجیتال دنبال شود، e-Krona به ما اطمینان می‌دهد که عموم مردم هنوز به یک وسیله‌ی پرداختی تضمین‌شده‌ی دولتی دسترسی دارند.

در ادامه‌ی گزارش، عنوان‌شده است که «عدم عرضه‌ی نسخه‌ی دیجیتالی پول فیات فعلی، باعث می‌شود مردم در جستجوی سرویس‌های پرداخت دیجیتالی آژانس‌های خصوصی باشند.» اما دقیقاً مشخص نیست که دولت، به چه ریسکی از جانب چه شرکت‌هایی اشاره می‌کند.

Sweden cashless society

برخی معتقدند که عنوان آژانس خصوصی، کنایه از شرکت‌هایی مانند پی‌پال است. اما درعین‌حال ممکن است شرکت‌هایی که پشت ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی عمومی موجود قرار دارند، منظور اصلی این گزارش باشند.

گزارش امروز، شروع طرح آزمایشی ای-کرونا را اعلام می‌کند که در سال ۲۰۱۹ عرضه‌ی رسمی می‌شود. هدف بعدی، جایگزینی کامل پول نقد دیجیتال تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود که البته به پذیرش و تصویب عمومی بستگی دارد.

آمار منتشرشده توسط نشریه‌ی فورچن، نشان می‌دهد که سوئد به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک جامعه‌ی بدون پول نقد است. نتایج آخرین تحقیقات نیز نشان می‌دهد که اکثر خرده‌فروشی‌های این کشور، از پرداخت‌های نقدی امتناع می‌کنند و تنها ۱۳ درصد از مردم، هزینه‌ی خریدهای خود را به‌صورت نقدی پرداخت می‌کنند. طبق این روند، افرادی را که همگام با تکنولوژی حرکت نکرده‌اند، در خطر محرومیت از اقتصاد سوئد قرار دارند.

به نظر می‌رسد که دولت سوئد بجای حل مشکلات مذکور، در پی سرعت بخشیدن به پروسه‌ی راه‌اندازی و عرضه‌ی e-krona است.

Swedes Quickly Dropping Paper Money

سکه‌های فیات چه تأثیری بر ارزهای رمزنگاری‌شده دارند؟

تاکنون نظرات مختلفی در مورد تأثیرات منفی و مثبت سکه‌های فیات مانند e-krona، بر رمز ارزهای سنتی مبتنی بر بلاک‌چین (مانند بیت‌کوین) عنوان‌شده است. البته پاسخ به این سؤال هم مثل بسیاری از چالش‌های دیگر دنیای دارایی‌های رمزنگاری، ساده نیست.

ازیک‌طرف، این ریسک وجود دارد که دولت‌ها، با موفقیت مردم را متقاعد کنند که با ایجاد یک «ارز شبه بیت‌کوین»، به مشکلات سیستم‌های مالی و بانکداری پول‌های فیات پایان داده‌اند. دور از ذهن نیست که سطوح فعلی اعتماد کورکورانه‌ی مردم به دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، به سایر مسائل چیره شود.

از طرف دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که عرضه‌ی تسهیلات دیجیتالی، بدون پشتوانه‌ی سیاست‌های پولی صحیح، باعث شود حجم عظیمی از پول مردم به سمت رمز ارزهایی نظیر بیت‌کوین حرکت کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که دولت‌ها با فراهم کردن یک نسخه‌ی کاملاً دیجیتالی پول رایج، تا حد زیادی موانع بالقوه‌ای را که بر سر راه غالب شدن بیت‌کوین وجود دارد، کاهش می‌دهند. در حال حاضر با استفاده از روش‌های بانکداری کنونی، در بهترین حالت یک هفته طول می‌کشد تا یک حساب جدید را در یک کارگزاری یا صرافی ایجاد کنید. اما یک ارز فیات کاملاً دیجیتال، راحت‌تر با ارزهای سخت‌تری نظیر بیت‌کوین مبادله می‌شود.

اما درهرصورت، کمی عجیب به نظر می‌رسد که دولت‌ها تاکنون برای انتشار ارزهای دیجیتال خود صبر کرده‌اند. ساخت ارزهایی شبیه به e-krona، تنها به حجم بسیار اندکی از معماری تکنیکی بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری‌شده نیاز دارد.

و نکته‌ی آخر اینکه e-krona، صرفاً یک پایگاه داده‌ی دولتی از تراکنش‌ها، بدون بهره‌گیری از بلاک‌چین است. به همین دلیل هم نمی‌توان آن را یک فناوری هیجان‌انگیز و انقلابی خواند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات