صرافی غیرمتمرکز Binance ابتدای سال ۲۰۱۹ رونمایی می‌شود

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بایننس یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده است که قصد دارد اولین نمونه از صرافی غیرمتمرکز خود را در ابتدای سال ۲۰۱۹ رونمایی کند.
تبلیغات

Binance بزرگترین صرافی ارز رمزنگاری‌شده از لحاظ حجم خرید و فروش‌های انجام‌شده است. این صرافی که در ایران با نام بینانس یا بایننس شناخته می‌شود، میزبان بسیاری از فعالان ایرانی حوزه‌ی ارزهای دیجیتال نیز بوده و البته اخیرا شایعاتی از توقف خدمت‌رسانی آن به این دسته از کاربران منتشر شده است. به‌هرحال صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت این شایعات، این صرافی هدفی بزرگ و قابل توجه را برای ابتدای سال ۲۰۱۹ خود مشخص کرده و به‌نظر می‌رسد برای اجرای آن جدی است.

بایننس تصمیم گرفته تا نسخه‌ی بتا یا اولیه‌ی صرافی غیرمتمرکز یا DEX خود را در ابتدای سال ۲۰۱۹ رونمایی کند. چانگپنگ ژائو مدیرعامل این صرافی که در اکوسیستم رمزارزها به CZ معروف است، هفته‌ی پیش در مورد این خبر اعلام کرد:

اخیرا جلسه‌ای مفید با توسعه‌دهندگان صرافی غیرمتمرکز بایننس داشتیم که در آن، سکه‌ی این صرافی با نام BNB به‌عنوان ارز اصلی و Gas مورد استفاده خواهد بود. این صرافی، دارایی‌های کاربران را کنترل نمی‌کند. اولین رونمایی رسمی از صرافی غیرمتمرکز بینانس در انتهای سال جاری یا ابتدای سال بعد انجام خواهد شد.

چرا صرافی غیرمتمرکز

سی‌زد در یکی از مصاحبه‌های خبری خود اعلام کرده بود که صرافی‌های غیرمتمرکز را آینده‌ی اکوسیستم ارزهای دیجیتال می‌داند. چشم‌انداز بلندمدت او، کیف پول‌های کاملا شخصی و بدون کنترل شرکت‌ها است. کاربران با این ساختارها می‌توانند بدون دخالت واسطه‌ها به تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده بپردازند.

مدیرعامل Binance در این مورد در مصاحبه‌ی خبری خود با CNBC اعلام کرد:

من باور دارم که صرافی غیرمتمرکز، آینده‌ی مورد انتظار ما خواهد بود؛ البته نمی‌دانم که این آینده چه زمانی به حقیقت می‌پیوندد. در واقع ما در ابتدای راه قرار داریم و نمی‌توان گفت که مثلا یک، دو یا چند سال دیگر به این نتیجه خواهیم رسید. نکته‌ی مهم این است که برای این آینده آماده باشیم.
ارز‌های رمزگذاری شده

یک صرافی متمرکز، عمده‌ی درآمد خود را از طریق کارمزدهای انتقال و تبدیل ارزها کسب می‌کند. اما صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از ساختارهایی همچون قراردادهای هوشمند و شبکه‌های پلتفرم‌هایی همچون اتریوم، مبالغ ثابتی را برای تبدیل و نقل و انتقال دریافت می‌کنند.

ویتالیک بوترین هم‌بنیان‌گذار اتریوم سال گذشته مدلی با استفاده از EtherDelta معرفی کرد که نوعی صرافی غیرمتمرکز بود. او با این مدل و ابزار تلاش کرد تا توسعه‌دهندگان را به ساخت محصولات و سرویس‌های این‌چنینی تشویق کند. پس از آن، یک کاربر، سرویس بینانس را در توییتر به بوترین پیشنهاد داد و کارمزد پایین ۰.۰۵ درصدی آن را به‌عنوان نقطه‌ی قوت معرفی کرد.

بوترین در پاسخ این کاربر گفت که فعالیت در صرافی‌های متمرکز نیازمند ثبت‌نام و برخی اوقات فرآیندهای تایید هویت است. درحالی‌که در صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان از کیف‌پول‌های موجود مانند MetaMask برای خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده کرد.

رقابت غیرمتمرکز با متمرکز

سی‌زد می‌گوید Binance یک راهکار امن‌تر نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز است، چرا که ساختار و معماری کاملا امنی دارد. این صرافی از سال ۲۰۱۷ و شروع به‌کار، هیچ‌گاه هک نشده است. مدیرعامل این صرافی معتقد است دلیل اصلی استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز، آزادی کاربر در کنترل دارایی‌ها خواهد بود. در واقع در این صرافی‌ها نیاز به ساخت حساب کاربری یا ارسال درخواست برای برداشت دارایی نیست. تمامی فرآیندها در شبکه‌ی بلاک‌چین و کیف‌پول‌هایی بدون کنترل شرکت‌ها انجام می‌شود.

کارشناسان معتقدند با افزایش استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده و کاهش علاقه‌ی فعالان این اکوسیستم به پول‌های سنتی، کاربران به مرور به صرافی‌های غیرمتمرکز نقل مکان خواهند کرد. به‌هر حال با اینکه هنوز زمان این تغییر مشخص نیست، به‌نظر می‌رسد تیم بایننس با جدیت برای آن آماده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات