دولت آمریکا میلیون‌ها دلار برای ردگیری کاربران ارزهای رمزنگاری شده هزینه کرده است

یک‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از خصوصیت‌های ارزهای رمزنگاری‌شده در ذهن مردم، ناشناس بودن مالکان آنها بوده؛ اما دولت آمریکا، تلاش‌های زیادی برای شناسایی فعالان این حوزه داشته است.
تبلیغات

شک و تردید‌ها در مورد دولت آمریکا و دیگر دولت‌های قدرتمند جهان در زمینه‌ی جاسوسی از کاربران اینترنت، همیشه وجود داشته است. این نگرانی‌‌ها در حوزه‌ی ارز رمزنگاری‌شده نیز وجود داشته و گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکایی‌ها، تلاش‌هایی جدی برای شناسایی کاربران این حوزه دارند.

کارشناسان موسسه‌ی آماری Diar اعلام کرده‌اند که آژانس‌های دولتی آمریکا حدود ۵.۷ میلیون دلار برای استخدام پیمانکاران تحلیل ارزهای رمزنگاری‌شده پرداخت کرده‌اند. این تحلیل شامل اتصال اطلاعات اشخاص به حساب‌های نگهداری ارزهای رمزنگاری‌شده است.

اکرچه ابزارهای متعدد و ارزهای دیجیتالی وجود دارند که امکان انجام تراکنش به‌صورت ناشناس را فراهم کرده‌اند؛ اما اکثر کاربران این حوزه، ردپاهای مشخصی از خود بر جای می‌گذارند. کارشناسان و تحلیل‌گران با استفاده از همین ابزارها، هویت مالکان کیف‌پول‌های دیجیتال را شناسایی می‌کنند.

در توضیح عملکرد این روش باید بدانید وقتی که یک کاربر ارزهای دیجیتال آدرس مستعار ارز خود را برای سرویسی ارسال می‌کند که امکان شناسایی ارتباط این آدرس با شخصیت واقعی فرد را دارد، ریسک افشاسازی اطلاعات تمام کیف‌پول‌های دیگر کاربر، بیشتر می‌شود. در واقع،‌ آن سرویس می‌تواند با استفاده از این نام مستعار، کل کیف پول دیجیتال فرد و همچنین کیف‌های پول دیگرش را که با این آدرس ارتباط داشته‌اند شناسایی کند. البته این فرآیند آسان نبوده و نیاز به تجمیع و تحلیل داده‌های تراکنش توسط متخصصان دارد.

ارز دیجیتالی ایران

فرآیند گفته‌شده در بالا عموما زمانی رخ می‌دهد که کاربران، ارزی را با حساب‌های صرافی‌های دیجیتال قانون‌مند جابه‌جا می‌کنند. این صرافی‌های قانونی، تایید هویت‌ شخصی را جزو قوانین اصلی خود می‌دانند. احتمال دیگر رخ دادن فرآیند، زمانی است که فرد آدرس کیف پول خود را در جایی در کنار نام اصلی یا هویت قابل شناسایی دیگر خودش ثبت می‌کند. حتی انجام تراکنش با افرادی که پیش از این شناسایی شده‌اند نیز احتمال شناسایی شدن را بالا می‌برد.

در میان سازمان‌های پیگیر این مسئله که بیشترین هزینه را برای ردگیری کاربران متحمل شده‌اند، IRS یا خدمات درآمد داخلی آمریکا رتبه‌ی اول را دارد. این سازمان، مسئولیت دریافت مالیات بر درآمد را در سطح فدرال بر عهده دارد. IRS تاکنون ۹ قرارداد در این زمینه امضا کرده است که در مجموع ارزش ۲.۲ میلیون دلار داشته و ۳۸ درصد از هزینه‌های دولتی در این زمینه را شامل شده‌اند.

جلوگیری از فرار مالیاتی، دلیل اول ردگیری کاربران ارزهای دیجیتال است

رسانه‌ی CCN سال گذشته‌ی میلادی نیز گزارشی در مورد تلاش‌های این سازمان برای شناسایی آمریکایی‌های فعال در حوزه‌ی رمزارزها منتشر کرد. در این گزارش، سازمان خدمات درآمد داخلی قراردادهایی را برای شناسایی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال امضا کرده بود تا گزارش‌های نادرست آنها را در مورد درآمد و سود شناسایی کند. در ادامه‌ی فعالیت گذشته،‌ اقدامات زیادی برای قانون‌مند کردن این نوع از سرمایه‌گذاری انجام شد و حتی صرافی آمریکایی Coinbase برای ارائه‌ی اطلاعات مشتریان به دادگاه احضار شد.

برای قرار گرفتن در رتبه‌ی دوم بیشترین هزینه در شناسایی کاربران رمزارزها، سازمان‌های متعددی همچون FBI، اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از گزینه‌های احتمالی هستند. اما مقام دوم به سازمان اعمال مهاجرت و گمرک آمریکا یا ICE تعلق دارد. این سازمان وظیفه‌ی اجرای قوانین مهاجرت و بررسی جرم‌های صورت‌گرفته توسط خارجی‌های مقیم آمریکا را بر عهده دارد.

شناسایی کاربران ارز دیجیتال

سازمان ICE نیز ۹ قرارداد با مبلغ ۱.۵ میلیون دلار در این حوزه انعقاد کرده است. رتبه‌ی بعدی با ۱۲ قرارداد به ارزش ۱.۱ میلیون دلار به FBI تعلق دارد. در این میان،‌ کمیسیون بورس یا SEC که اتهامات زیادی را به کلاهبرداران ارزهای دیجتال و ICOها وارد کرده، کمتر از ۱۸۵ هزار دلار در این بخش هزینه کرده است.

هزینه کردن در شناسایی کاربران و فعالان حوزه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده در سال ۲۰۱۸ رشدی عجیب داشته است. باوجود اینکه بازار این ارزها سقوطی ۷۰ درصدی داشته و خریداران خرده‌ی آن علاقه‌ی خود را از دست داده‌اند، باز هم هزینه‌های دولتی در حال افزایش است. با توجه به گزارش منتشرشده، بزرگترین شرکت طرف قرارداد با دولت آمریکا، Chainalysis بوده که ۵.۳ میلیون دلار از ۵.۷ میلیون دلار هزینه را دریافت کرده است.

این قرادادهای دولتی سودآور، سرمایه‌گذاران را نیز به شرکت‌های ردیابی بلاک‌چین علاقه‌مند کرده است. استارتاپ‌های فعال در این حوزه تاکنون ۲۹ میلیون دلار جذب سرمایه داشته‌اند. در اینجا نیز چین‌آنالیسیس با جذب ۱۷ میلیون دلار در رتبه‌ی اول قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات