ادوبی، شرکت Marketo را با قیمت ۴.۷۵ میلیارد دلار خریداری می‌کند

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
ادوبی با تصاحب شرکت مارکتو به قیمت ۴.۷۵ میلیارد دلار، وارد رقابت جدیدی با شرکت‌های سیلزفورس، مایکروسافت، اوراکل و SAP می‌شود.
تبلیغات

حدود یک هفته‌ی قبل شایعاتی در مورد تصمیم جدید ادوبی برای خرید شرکت Marketo منتشرشد. پیشتر گفته شد که ادوبی در حال مذاکره برای خرید شرکت نرم‌افزاری Marketo است. آخرین خبرها حاکی از آن است که ادوبی، شرکت مارکتو را با قیمت ۴.۷۵ میلیارد دلار خریداری می‌کند. 

ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی، شرکت سرمایه‌گذاری Vista Equity، مارکتو را به مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار خریداری کرد. با فروش مارکتو به ادوبی، شرکت سرمایه‌گذاری Vista Equity در حدود ۲.۹۵ میلیارد دلار سود می‌کند. در ماه می، ادوبی، مجنتو را به قیمت ۱.۶۸ میلیارد دلار تصاحب کرد. با خرید شرکت نرم‌افزاری مارکتو، ادوبی وضعیت استراتژیکی در بازار پیدا خواهد کرد و می‌تواند در رقابت با شرکت‌هایی همچون سیلزفورس (Salesforce)، مایکروسافت، اوراکل و SAP قرار گیرد. ادوبی با پرداخت حدود ۶ میلیون دلار برای خرید مجنتو و مارکتو، بیش از پیش به صنعت بازاریابی و تجارت الکترونیک وارد می‌شود. 

Adobe

براد رنچر، معاون مدیرعامل و مدیر کل Adobe در بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد:

تجربه‌ی کسب‌وکار Marketo باعث افزایش تجربه‌ی ادوبی در کسب‌وکار B2C و B2B می‌شود و Adobe Experience Cloud را در مرکز توجه بازاریابی قرار می‌دهد. 

ری وانگ، تحلیلگر اصلی و بنیانگذار موسسه‌ی Constellation Research، خرید این دو شرکت توسط ادوبی را، به‌عنوان راهی برای رقابت بیشتر ادوبی با شرکت‌های دیگر بازار می‌داند. ولی با توجه به ارتباط عمیق بین شرکت‌ها، ری وانگ معتقد است:

اگر ادوبی شرکت Marketo را خریداری کند، در کسب‌وکار B2B به‌صورت جدی پیشرفت خواهد کرد. شرکت‌های مایکروسافت-ادوبی در مقابل سیلزفورس-گوگل برگ برنده‌ای در دست خواهند داشت که به آنها کمک می‌کند از بقیه‌ی شرکت‌ها پیشی بگیرند. 
ادوبی

برنت لیری، تحلیلگر ارشد و بنیانگذار CRM Essentials، معتقد است که با خرید مارکتو توسط ادوبی، نتایج مثبت آن به شرکت مایکروسافت هم خواهد رسید. وی معتقد است: 

خرید مارکتو، تنها یک معامله‌ی بزرگ برای ادوبی محسوب نمی‌شود؛ یکی از شرکت‌هایی که از این معامله منفعت خواهد یافت، Microsoft است که همکاری نزدیکی با ادوبی دارد. 

ادوبی درآمد سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی خود را اعلام کرد. ادوبی در فصل سوم سال ۲۰۱۸ موفق به کسب سود ۲.۲۹ میلیارد دلاری شده که افزایش ۲۴ درصدی را نسبت به سال گذشته‌ی میلادی نشان می‌دهد و همچنین رکورد جدیدی را برای این شرکت رقم زده است. ادوبی در مسیر تبدیل‌شدن به یک شرکت ۱۰ میلیارد دلاری است. بیشتر درآمد این شرکت همچنان از Creative Cloud که شامل فتوشاپ، InDesign و Illustrator است، به‌دست می‌آید. 

مدت زمان طولانی است که ادوبی درنظر دارد به شرکتی فراتر از یک شرکت نرم‌افزاری صرف تبدیل شود و خرید شرکت‌های مارکتو و مجنتو در همین راستا و به‌عنوان بخشی از بازاریابی سازمانی این شرکت انجام شده است. تاکنون، بخش بازاریابی و تجزیه و تحلیل نرم‌افزاری ادوبی، پشت سر تجارت Creative Cloud عقب‌تر از آن‌جایی که در نظر داشت، ایستاده بود. در آخرین گزارش درآمد Digital Experience، درآمد این بخش ادوبی در حدود ۶۱۴ میلیون دلار از کل درآمد این شرکت را رقم زده بود. در حالیکه درآمد ادوبی هر سال نسبت به سال قبل در حدود ۲۱ درصد افزایش می‌یابد و این روند ادامه دارد؛ با خرید دو شرکت جدید، پتانسیل بیشتری برای درآمدزایی بیشتر ادوبی فراهم خواهد شد. پیشتر نیز اعلام شد بود که ادوبی در درآمد سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، رکوردشکنی کرد

مایکروسافت

پیش از خرید مجنتو، ادوبی کمتر از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌ی نقدی داشت. سال گذشته، ارزش سهام شرکت به‌صورت چشمگیری از ۱۴۹.۹۶ دلار به ۲۶۶.۰۵ دلار افزایش یافت. با تصاحب مارکتو، ارزش سهام ادوبی باز هم افزایش خواهد یافت. مارکتو در حدود ۵۰۰۰ مشتری برای ادوبی به‌همراه خواهد آورد و درنتیجه، فرصت درآمدزایی بیشتری را برای ادوبی فراهم می‌کند. 

انتظار می‌رود در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری، ادوبی شرکت مارکتو را تصاحب کند. استیو لوکاس، مدیر عامل شرکت Marketo، به تیم مدیریت ادوبی ملحق خواهد شد. کنفرانس Salesforce Dreamforce از ۲۵ تا ۲۸ سپتامبر (‌۳ تا ۶ مهرماه)‌ در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود. کنفرانس Ignite مایکروسافت نیز همزمان در اورلاندو برگزار خواهد شد. در حالی که ممکن است به‌صورت اتفاقی زمان هر دو کنفرانس همزمان تنظیم شده است، ولی ممکن است این‌گونه نباشد و رقابت بالای بین شرکت‌ها باعث بروز چنین وضعیتی شده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات