بیل گیتس، جف بزوس و وارن بافِت از نیمی از فقرای آمریکا ثروتمند‌تر هستند

پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اختلاف طبقاتی در کشور آمریکا باعث شده است که تحلیل‌گران به ثروت بالای تعدادی از ثروت‌مندان واکنش نشان‌ دهند و انحصار حجم عظیمی از ثروت در دست آنها را ناعادلانه بدانند
تبلیغات

موسسه پالِسی استادیز درباره یک بحران اخلاقی هشدار می‌‌دهد و می‌گوید پیشنهادهای ترامپ درباره تغییر شرایط پرداخت مالیات اختلاف‌ها را تشدید خواهد کرد.

آمازون

پس از آن‌که نشریه فربز ۴۰۰، در ماه گذشته منتشر شد،  نرخ سهام آمازون تا بیش از ده درصد افزایش یافت که منجر به بالا رفتن ثروت بزوس تا حدود ۹۵ میلیارد دلار شد. این دارایی  او را به ثروت‌مندترین فرد دنیا تبدیل کرده است.

سه تن از ثروت‌مندان ایالات متحده، بیل گیتس، جف بزوس و وارن بافت، به ‌اندازه بخش فقیر جمعیت آمریکا، یا به عبارت دیگر ۱۶۰ میلیون نفر ثروت دارند.

پیشنهادهای تغییر مالیات دونالد ترامپ ۸۰ درصد از سود‌های مالیاتی را در جهت منافع ۱ درصد از خانواده‌های ‌ثروتمند قرار می‌دهد

یک تحلیل از دارایی‌های ثروتمندترین مردم آمریکا نشان داد که گیتس، بزوس، و بافِت در مجموع دارای ۲۴۸ میلیارد دلار (۱۹۰ میلیارد پوند) ثروت هستند. طبق گفته موسسه پالسی استادیز شکاف در حال رشد بین افراد فقیر و ثروتمند یک «بحران اخلاقی» را به‌وجود آورده است.

سازمان پژوهشی «بیلینیر بونانزا» در گزارشی اعلام کرد؛ از آن‌جایی که پیشنهادهای تغییر مالیات دونالد ترامپ ۸۰ درصد از سود‌های مالیاتی را در جهت منافع ۱ درصد از خانواده‌های ‌ثروتمند قرار می‌دهد، اختلاف‌های طبقاتی موجود تشدید خواهد شد. چاک کالینز، اقتصاددان و از دستیاران این گزارش گفت:

نابرابری ثروت در حال افزایش است. حالا زمان آن رسیده است که اقداماتی در جهت کاهش نابرابری انجام شود نه این‌که مالیات ثروتمندان کم شود.

این مطالعه نشان داد که میلیاردر‌های موجود در لیست ۴۰۰ ثروتمند مجله فوربز در ایالات متحده در مجموع ثروتی برابر ۲.۶۸ تریلیون دلار دارند که این مبلغ بیش از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور انگلستان است.

بر اساس این گزارش:

۴۰۰ تن از ثروتمندترین افراد، در‌حال‌حاضر ثروتی بیش از ۶۴ درصد طبقه پایین جمعیت آمریکا، شامل ۸۰ میلیون خانوار یا ۲۰۴ میلیون نفر دارند. این تعداد بیش از مجموع جمعیت کشور‌های کانادا و مکزیک است.

بر اساس این گزارش: «طبقه میلیاردر‌ها» با بالاترین سرعت در مقایسه با گذشته در حال جدا کردن خود از بقیه مردم عادی هستند. ما از ابتدای عصر طلایی یک قرن پیش شاهد چنین سطوح وسیعی از تمرکز قدرت و ثروت در دست عده‌ای خاص نبوده‌ایم.

از آن جایی که نرخ ورود به لیست باشگاه منحصر به فردترین‌ها با افزایش تقریبی ۱۸ درصد به ۲ میلیارد دلار رسیده است، فوربز سال ۲۰۱۷ را به‌عنوان سالی ثبت شده  برای ثروتمند‌ترین مردم آمریکا جشن گرفت؛ این در حالی است که این نرخ ده برابر بیش از مبلغ مورد نیاز برای ورود به این لیست در سال ۱۹۸۲ است. جاش هاکسی یکی دیگر از نویسندگان گزارش پژوهشی گفت:

 تمرکز مبلغ زیادی از پول در دستان عده‌ای محدود در حالی‌که بسیاری از مردم دچار چالش های اقتصادی هستند، تنها یک بحران اقتصادی نیست، بلکه یک بحران اخلاقی است.

بر اساس این گزارش بسیاری از آمریکایی‌ها در حال پیوستن به یک «جنبش نوظهور ضد نابرابری» هستند. یک قرن پیش، یک قیام مشابه ضد نابرابری به‌علت توزیع درآمد و ثروت نابرابر در آمریکا به وجود آمد و در طی مدت کمی بیش از یک نسل، یک آمریکای متعادل‌تر را ساخت.

تنها دو آفریقایی آمریکایی به ‌نام‌های اپرا وینفیری (شماره ۲۶۴ با ۳ میلیارد دلار) وسرمایه‌گذار فناوری رابرت اسمیت (شماره ۲۲۶ با ۳.۳ میلیارد دلار) در لیست ۴۰۰ نفری فربز قرار دارند.

افزایش ثروت در میان ثروتمندان جامعه در حالی‌ است که یک خانواده از پنج خانواده آمریکایی در شرایطی زندگی می‌کنند که نویسندگان این گزارش آن‌ها را «ملت زیر آب» می‌نامند؛ یعنی ثروت آن‌ها صفر یا منفی است. نابرابری حتی در میان اقلیت‌ها بیش‌تر است. سه خانواده از ده خانواده سیاه‌پوست و ۲۷ درصد از خانواده‌های لاتین در مقایسه با ۱۴ درصد از خانواده‌های سفید‌پوست، ثروت صفر یا منفی دارند.

تنها دو آفریقایی آمریکایی به ‌نام‌های اپرا وینفیری (شماره ۲۶۴ با ۳ میلیارد دلار) وسرمایه‌گذار فناوری رابرت اسمیت (شماره ۲۲۶ با ۳.۳ میلیارد دلار) در لیست ۴۰۰ نفری فربز قرار دارند.

پنج تن از اعضای ۴۰۰ نفره لیست ریشه‌ای لاتین دارند: از جمله جورج پریز، املاک‌دار بزرگ، آرتورو مورنو، مالک تیم بیسبال ال‌ای انجلز و سه تن از اعضای خانواده خولیو ماریو سنتو دامینگو که در حال حاضر از سهام‌داران عمده ساب‌میلر است.

۲۵ نفر اول این لیست همه سفید‌پوست هستند. بیل‌گیتس، موسس مایکروسافت، با ۸۹ میلیارد دلار ثروت‌مندترین آن‌ها است، پشت‌سر او بزوس مدیر‌عامل آمازون با ثروت ۸۹.۵ میلیارد دلار، نفر سوم وارن بافِت با ۷۸ میلیارد دلار و چهارمین نفر مارک زاکربرگ مدیر‌عامل فیس‌بوک با ۷۱ میلیارد دلار ثروت قرار دارد.

از آن‌جایی که نشریه فربز ۴۰۰، در ماه گذشته منتشر شده است، پس از آن نرخ سهام آمازون تا بیش از ده درصد افزایش یافت که منجر به بالا رفتن ثروت بزوس تا حدود ۹۵ میلیارد دلار شد. این موضوع به طور موقت او را به ثروت‌مندترین فرد دنیا تبدیل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات