ادامه وضعیت بغرنج بازار کامپیوتر؛ حجم عرضه PC در فصل دوم امسال ۱۱٫۱ درصد افت کرد

جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمار نشان می‌دهد ابعاد بازار کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ افت سالانه‌ی ۱۱٫۱ درصدی تجربه کرده است. اپل به دلیل کاهش ۲۰ درصدی عرضه‌ی مک، از رتبه‌ی چهارم به رتبه‌ی پنجم سقوط کرد.
تبلیغات

براساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research در فصل دوم سال ۲۰۲۲ حجم عرضه‌ی کامپیوتر شخصی در بازارهای جهانی افت سالانه‌ی ۱۱٫۱ درصدی تجربه کرد و به ۷۱٫۲ میلیون واحد رسید. این نخستین بار از فصل دوم سال ۲۰۱۳ تاکنون است که افت سالانه‌ی عرضه‌ی کامپیوتر تا این حد شدید می‌شود.

تحلیلگران Counterpoint می‌گویند افت عرضه‌ی کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ تا حد زیادی به قرنطینه‌های اخیر در شهرهای شانگهای و کونشان کشور چین ارتباط دارد، چون با تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها به زنجیره‌ی تأمین کامپیوترهای شخصی ضربه وارد شد. از طرفی به دلیل کاهش تقاضا از سوی مشتریان، موجودی کامپیوترهای شخصی در انبار شرکت‌های تولیدکننده در حال افزایش است. تحلیلگران Counterpoint می‌گویند که اعتقاد دارند مشکل تأمین PC در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی حل می‌شود.

آمار Counterpoin از بازار کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲

مشکلات اقتصاد کلان همچنان به تأثیرگذاری روی میزان تقاضای مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهد. درگیری‌های منطقه‌ای به همراه افزایش تورم جهانی باعث شده است تقاضا برای محصولات مختلف از جمله کامپیوترهای شخصی روندی نزولی داشته باشد و مردم کمتر از قبل پول‌هایشان را در صنعت فناوری خرج کنند.

سازمان‌ها نیز به‌دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی تصمیم گرفته‌اند دیرتر از حد انتظار سیستم‌های جدید تهیه کنند، البته Counterpoint می‌گوید تقاضا از سوی مشتریان سازمانی همچنان بهتر از مشتریان عادی است.

در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، حجم عرضه‌ی کامپیوتر در ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا به‌شکل دو رقمی کاهش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تقاضا برای کروم بوک روی کاهش فروش PC اثر گذاشته است. سال گذشته حجم عرضه‌ی کامپیوتر در بازار آمریکا و اروپا زودتر از سایر بازارهای دنیا رشد کرده بود.

از طرفی دیگر تعطیلی‌های اخیر در چین ضربه‌ی سختی به زنجیره‌ی تأمین لپ تاپ وارد کرد و تولیدکنندگان بزرگ لپ تاپ نظیر Quanta و Compal و Wistron در کارخانه‌هایشان با مشکلاتی برای تولید محصول مواجه شدند. Counterpoint می‌گوید بیشترین آثار منفی در ماه‌های آوریل (فروردین و اردیبهشت) و می (اردیبهشت و خرداد) دیده شده است. در دو ماه یادشده حجم تولید کامپیوتر در کارخانه‌ها به‌ترتیب ۴۰ درصد و ۲۰ درصد نسبت‌به سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. در نیمه‌ی دوم ماه می (اوایل خرداد) خط تولید کارخانه‌ها فعالیت عادی خود را از سر گرفت و شرکت‌ها تلاش کردند میزان تولید PC را با حجم سفارش هم‌سطح کنند.

برترین برندهای صنعت کامپیوتر PC از نگاه Counterpoin در فصل دوم ۲۰۲۲

سه شرکت برتر صنعت کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ کامپیوترهای کمتری نسبت‌ به فصل دوم ۲۰۲۱ عرضه کردند، بااین‌حال هر سه‌ی آن‌ها توانستند رتبه‌ی خود را حفظ کنند. لنوو از لحاظ حجم عرضه‌ی محصول به بازار همچنان برترین برند تولیدکننده‌ی کامپیوتر شخصی در دنیا است و ۲۴٫۴ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد. تعداد کامپیوترهای عرضه‌شده توسط این شرکت در فصل دوم ۲۰۲۲ با افت سالانه‌ی ۱۲٫۷ درصدی مواجه شد و به ۱۷٫۴ میلیون واحد رسید. تحلیلگران می‌گویند در فصل سپری‌شده تقاضا برای کامپیوترهای لنوو کمتر از حد انتظار بود، بااین‌حال این شرکت توانست کمبودها را تا حدی ازطریق مشتریان تجاری خود برطرف کند.

در فصل دوم ۲۰۲۲، HP بیشترین ضرر را در بین برندهای برتر تجربه کرد. درحالی‌که HP سال گذشته آمار درخشانی ثبت کرده بود، در فصل دوم سال جاری ۲۷ درصد کامپیوتر کمتر روانه‌ی بازار کرد. تحلیلگران می‌گویند کاهش تقاضا برای PC و افزایش محبوبیت کروم بوک روی آمار HP اثر محسوسی گذاشته است.

Dell به دلیل تمرکز ویژه روی محصولات تجاری و پریمیوم،‌ کمترین ضرر را در بین برندهای برتر متحمل شد. حجم عرضه‌ی کامپیوترهای ایسر افت سالانه‌ی ۱۴٫۸ درصدی تجربه کرد. با وجود تأثیرگذاری محبوبیت کروم بوک، ایسر به‌لطف تمرکز روی بازار کامپیوترهای پایین‌رده و میان‌رده توانست جایگاه چهارم را به خود اختصاص دهد.

اپل در فصل دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه‌ با فصل دوم سال ۲۰۲۱، ۲۰ درصد کامپیوتر کمتر روانه‌ی بازار کرده است. تحلیلگران Counterpoint می‌گویند عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار اپل به دلیل تعطیلی کارخانه‌های Quanta در چین بوده است. مشتریان اپل منتظر عرضه‌ی مک بوک مجهز به پردازنده‌ی M2 بودند و به همین دلیل اپل جایگاه چهارمی خود را از دست داد و به جایگاه پنجم سقوط کرد.

حجم عرضه‌ی کامپیوترهای ایسوس در باز‌ه‌ی زمانی موردبحث ۷٫۷ درصد کاهش یافت. این شرکت در فصل دوم مجموعا ۴٫۷ میلیون کامپیوتر عرضه کرد و به‌صورت مشترک با اپل در رتبه‌ی پنجم قرار گرفت.

مؤسسه‌ی Counterpoint می‌گوید که انتظار دارد در سال جاری میلادی حجم عرضه‌ی کامپیوتر ۹ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات