افت عرضه کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲؛ تحلیلگران به آینده بازار PC خوش‌بین نیستند

دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمار IDC نشان می‌دهد حجم عرضه‌ی کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۵٫۳ درصد افت کرده است. در این بازه‌ی زمانی، تعداد کامپیوترهایی که اچ‌پی و اپل عرضه کرده‌اند، به‌ترتیب ۲۷٫۶ درصد و ۲۲٫۵ درصد کاهش یافته است.
تبلیغات

مؤسسه‌ی IDC که روی بازار نظارت می‌کند، در جدیدترین گزارش تحقیقاتی‌اش می‌گوید در فصل دوم سال ۲۰۲۲، حجم عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی در بازارهای جهان با افت ۱۵٫۳ درصدی سالانه مواجه شد و به ۷۱٫۳ میلیون واحد رسید. IDC می‌گوید این دومین فصل متوالی است که حجم عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی کاهش می‌یابد؛ درحالی‌که در دو سال اخیر ابعاد بازار کامپیوتر روندی رو‌به‌رشد را تجربه کرده بود.

میزان افت کامپیوترهای عرضه‌شده به بازار بیشتر از حد انتظار بود. کارشناسان IDC می‌گویند قرنطینه‌های اخیر در چین و مشکلات اقتصادی روی عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی اثرگذار بوده است. جیتش اوبرانی، از مدیران ارشد IDC، در بیانیه‌ی این مؤسسه می‌نویسد: «ترس از رکود اقتصادی همچنان در حال افزایش است و تقاضا برای محصولات مختلف را تضعیف می‌کند.»

او می‌گوید تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کرده است و احتمال می‌رود در بلندمدت نیز چنین اتفاقی رخ دهد؛ چون مصرف‌کنندگان بابت پولی که خرج می‌کنند، بسیار محتاط‌تر شده‌اند و به انجام کارهایشان ازطریق دستگاه‌هایی مثل گوشی و تبلت عادت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی کارشناس IDC، تقاضای کسب‌و‌کارها برای کامپیوتر همچنان زیاد است؛ اما تقاضای این بخش نیز کمی کاهش یافته؛ چون به‌نظر می‌رسد که کسب‌و‌کارها تصمیم گرفته‌اند خرید کامپیوتر جدید را به‌تأخیر بیندازند.

آمار عرضه کامپیوتر PC در فصل دوم ۲۰۲۲ از نگاه IDC

با وجود کاهش حجم عرضه و افت تقاضا، ابعاد کلی بازار کامپیوتر شخصی همچنان با اوایل دوران همه‌گیری کرونا مقایسه‌کردنی است. در فصل دوم سال ۲۰۲۰، حجم عرضه‌ی کامپیوتر به ۷۴٫۳ میلیون واحد رسیده بود. وضعیت فعلی بازار کامپیوتر بسیار بهتر از سا‌ل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. در فصل دوم آن دو سال، به‌ترتیب ۶۲٫۱ میلیون و ۶۵٫۱ میلیون کامپیوتر روانه‌ی بازار شده بودند.

یکی دیگر از پژوهشگران ارشد IDC می‌گوید با برطرف‌شدن نیاز بازار به سیستم‌های مختص‌ مراکز آموزشی مثل دانشگاه و افت تقاضای مصرف‌کنندگان، ابعاد بازار کامپیوتر شخصی در ایالات متحده کاهش دو‌رقمی پیدا کرده است. تقاضا برای کامپیوترهای تجاری نیز کمتر شده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود تقاضای سازمان‌ها برای برخی از انواع کامپیوترهای تجاری، به‌خصوص دستگاه‌های ویندوزی میان‌رده همچنان زیاد باشد. جایگاه سه شرکت برتر صنعت کامپیوتر ازلحاظ تعداد محصولات عرضه‌شده به بازار در فصل دوم ۲۰۲۲ تغییری نکرده است؛ اما اپل به جایگاه پنجم سقوط کرده است.

IDC می‌گوید وقتی تفاوت حجم دستگاه‌های عرضه‌شده‌ی دو شرکت ۰٫۱ درصد یا کمتر باشد، عملکرد آن‌ها را هم‌سطح می‌داند؛ به‌همین‌دلیل، با اینکه اپل تعداد کامپیوتر بیشتری درمقایسه‌با ایسوس عرضه کرده، به‌صورت مشترک با این شرکت در رتبه‌ی پنجم جای گرفته است. کارشناسان IDC می‌گویند که انتظار دارند اپل در فصل‌های پیش رو حجم عرضه‌ی محصول را افزایش دهد. در جدول مربوط به فصل دوم ۲۰۲۲، ایسر در رتبه‌ی چهارم قرار گرفت.

۵ شرکت برتر صنعت کامپیوتر از نگاه مؤسسه‌ی IDC

نام شرکت

حجم عرضه در فصل دوم ۲۰۲۲

سهم بازار در فصل دوم ۲۰۲۲

حجم عرضه در فصل دوم ۲۰۲۱

سهم بازار در فصل دوم ۲۰۲۱

میزان تغییرات

۱. لنوو

۱۷٫۵ میلیون واحد

۲۴٫۶ درصد

۱۹٫۹ میلیون واحد

۲۳٫۷ درصد

۱۲٫۱- درصد

۲. اچ‌پی

۱۳٫۵ میلیون واحد

۱۸٫۹ درصد

۱۸٫۶ میلیون واحد

۲۲٫۱ درصد

۲۷٫۶- درصد

۳. دل

۱۳٫۲ میلیون واحد

۱۸٫۵ درصد

۱۴٫۰ میلیون واحد

۱۶٫۶ درصد

۵٫۳- درصد

۴. ایسر

۵٫۰ میلیون واحد

۶٫۹ درصد

۶٫۱ میلیون واحد

۷٫۳ درصد

۱۹٫۲- درصد

۵. اپل

۴٫۸ میلیون واحد

۶٫۷ درصد

۶٫۲ میلیون واحد

۷٫۳ درصد

۲۲٫۵- درصد

۵. ایسوس

۴٫۷ میلیون واحد

۶٫۶ درصد

۵٫۰ میلیون واحد

۵٫۹ درصد

۴٫۶- درصد

شرکت‌های دیگر

۱۲٫۶ میلیون واحد

۱۷٫۷ درصد

۱۴٫۴ میلیون واحد

۱۷٫۱ درصد

۱۲٫۵- درصد

مجموع

۷۱٫۳ میلیون واحد

۱۰۰ درصد

۸۴٫۲ میلیون واحد

۱۰۰ درصد

۱۵٫۳- درصد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات