برای اسمبل کردن کامپیوتر به چه قطعاتی نیاز خواهیم داشت؟

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
داخل کیس گیمینگ دارای RGB
برای اسمبل‌کردن کامپیوتر به قطعات مختلفی نیاز داریم که هرکدام وظیفه‌ای مشخص را دنبال می‌کنند تا بتوان برنامه‌ها و بازی‌ها را روی کامپیوتر اجرا کرد.
تبلیغات

صدای دلنشین نصب‌کردن حافظه رم روی مادربرد را شنیده‌اید؟ اصلاً تا به حال به این فکر افتاده‌اید که چگونه کامپیوتر را اَسِمبِل می‌کنند؟ اصطلاح «اسمبل کردن کامپیوتر» را شاید شنیده باشید، واژه اسمبل (Assemble) به فرایند سوارکردن چندین قطعه از یک وسیله برای راه‌اندازی آن گفته می‌شود.

اسمبل کردن کامپیوتر یکی از کارهایی است که هر خوره فناوری در مقطعی به‌سمت آن میل می‌کند تا این تجربه شگفت‌انگیز و البته با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بازار، بسیار پرهزینه را داشته باشد. درادامه قصد داریم به‌طور خلاصه به این موضوع بپردازیم که برای اسمبل کردن کامپیوتر به چه قطعاتی نیاز داریم؟

تماشا در یوتیوب

کلمه کامپیوتر اولین بار در قرن ۱۷ میلادی برای افرادی استفاده شد که مسئول محاسبات ریاضی بودند. امروز اما، به‌مجموعه‌ای از چندین قطعه گفته می‌شود که هرکدام وظایفی را به‌عهده دارند و در کنار یکدیگر دستگاه الکترونیکی واحدی را راه‌اندازی می‌کنند که می‌تواند برنامه‌های مختلف را اجرا کند.

کامیپوتر در حال حاضر در بین عموم مردم به کامپیوترهای رومیزی اتلاق می‌شود که دارای کیس، مانیتور، کیبورد و موس و متعلقات دیگر هستند.

یکی از برتری‌های کامپیوتر رومیزی نسبت‌به لپ‌تاپ همین اسمبل کردن و انعطاف‌پذیری آن برای سفارشی‌سازی و تغییر قطعات آن در دراز مدت است. در حالی که لپ‌تاپ نهایتاً امکان افزایش رم و حافظه ذخیره‌سازی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

با‌این‌همه، با توجه به شرایط کنونی جالب است بدانید که خرید لپ‌تاپ مرسوم‌تر از خرید کامپیوتر رومیزی است. برای مثال دانشجویان با درنظر داشتن رفت‌وآمد در مسیر دانشگاه و محل سکونت اکنون محال ممکن است که برای خرید بهترین لپ‌تاپ دانشجویی برنامه‌ای نداشته باشند.

اما، شاید شما در بین افرادی قرار بگیرید که کامیپوتر رومیزی را ترجیح می‌دهند یا دوران دانشجویی را تمام کرده‌اید و نیاز کم‌تری به لپ‌تاپ و دستگاه قابل حمل دارید. اگر قصد اسمبل و راه‌اندازی کامپیوتر شخصی خود را دارید با زومیت همراه باشید.

قطعات لازم برای اسمبل کردن کامیپوتر

فهرست قطعات ضروری برای اسمبل‌کردن کامپیوتر شامل موارد زیر می‌شود که ممکن است درنهایت امر با جزئیات اندکی تغییر داده شوند:

  • پردازنده
  • خنک‌کننده پردازنده
  • خمیر حرارتی
  • مادربرد
  • حافظه رم
  • کارت گرافیک
  • حافظه ذخیره‌سازی
  • منبع تغذیه (پاور)
  • کارت صدا و کارت شبکه
  • کیس
  • مانیتور، ماوس، کیبورد، اسپیکر و هدفون

قطعات اختیاری دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را نیز در ابتدای اسمبل‌کردن کامیپوتر درنظر بگیرید یا حتی در آینده به سیستم اضافه کنید؛ اما فهرست بالا تقریباً تمام قطعات ضروری برای اسمبل کامپیوتر را شامل می‌شود.

جعبه پردازنده اینتل Intel Core i9-13900KS

پردازنده: واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit) یا همان پردازنده قطعه‌ای مربع‌شکل و کوچک است که روی مادربرد در محل مخصوص خود ثابت می‌شود و وظیفه‌ی انجام محاسبات ریاضی مورد نیاز برای اجرای نرم‌افزارها را به‌عهده دارد.

پردازنده کامپیوتر حکم مغز سیستم را دارد؛ بنابراین، یکی از اجزای حیاتی برای داشتن کامپیوتر قدرتمند و گیمینگ انتخاب و خرید پردازنده‌ متناسب با نیاز است. در راهنمای خرید CPU می‌توانید با گزینه‌های موجود در بازار بیشتر آشنا شوید و آگاهانه انتخاب کنید.

خنک‌کننده پردازنده

خنک‌کننده پردازنده: همان‌طور که از نامش مشخص است وظیفه‌ی خنک‌کردن پردازنده را به‌دوش می‌کشد؛ بنابراین، روی پردازنده سوار می‌شود.

غالباً درون جعبه پردازنده، خنک‌کننده نیز وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید کامپیوتر قدرتمندی اسمبل کنید و قرار است که بار پردازشی زیادی را به‌دوش بکشد، توصیه می‌شود خنک‌کننده همراه پردازنده را با یک خنک‌کننده مجزا و قوی‌تر دیگر تعویض کنید.

ازسویی دیگر، به‌ویژه افرادی که به‌فکر اورکلاک‌کردن پردازنده هستند حتماً باید خنک‌کننده دیگری تهیه کنند و به خنک‌کننده پیش‌فرض اکتفا نکنند چون اغلب خنک‌کننده‌های موجود در جعبه پردازنده برای اورکلاک طراحی نشده‌اند. هرچند، اگر تازه‌کار هستید و اولین‌بار است که کامپیوتر اسمبل می‌کنید، بهتر است فکر اورکلاک‌کردن را از سر بیرون کنید.

خنک‌کننده‌ها انواع متفاوتی دارند که به دو دسته خنک‌کننده بادی و خنک کننده مایع تقسیم می‌شوند پس در خرید خنک‌کننده تمام جوانب را درنظر بگیرید تا بازدهی بهتری از پردازنده دریافت کنید. علاوه‌براین، ممکن است نیاز باشد که همراه نصب خنک‌کننده روی پردازنده از خمیر حرارتی استفاده کنید. بنابراین، باید دقت زیادی درباره‌ی ظریف‌کاری‌های اسمبل کامپیوتر داشته باشید.

خمیر حرارتی پردازنده در سرنگ و درحال اعمال روی پردازنده

خمیر حرارتی: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پردازنده و بهره‌مندی از نهایت قدرت آن، توانایی خنک‌کنندگی سیستم در این بخش است. یکی از ابزار مهمی که در افزایش راندمان خنک‌کننده روی پردازنده نقش دارد، خمیر حرارتی است که شاید در بازار با اسامی مختلفی ازجمله ژل حرارتی یا خمیر CPU شناخته شود.

خمیر حرارتی روی پردازنده افزوده می‌شود و سطح تماس آن را با خنک‌کننده جوری می‌پوشاند که سبب افزایش بازدهی فرایند خنک‌سازی شود. اما، همه‌ی پردازنده‌ها نیاز به خمیر حرارتی ندارند و پیش‌از اینکه بخواهید روی آن خمیر حرارتی اعمال کنید، بهتر است درباره‌ی این موضوع مطمئن شوید. اندازه و روش افزودن خمیر حرارتی CPU موضوع با اهمیتی است؛ بنابراین، با آمادگی کامل سراغ آن بروید.

مادربرد ایسوس ROG X670E Extreme

مادربرد: اگر بگوییم پردازنده مغز کامپیوتر است، مادربرد نقش قلب و سیستم عصبی آن را ایفا می‌کند که به‌عنوان شالوده‌ی اصلی تمام اجزای دیگر را به‌یکدیگر متصل خواهد کرد و جریان داده‌ها را برقرار می‌کند.

مادربرد درحالی که شاید مستقیماً روی عملکرد سیستم یا نرخ فریم بازی‌های ویدئویی اثر نداشته باشد، اما، قطعه‌ی بسیاری مهمی است که می‌تواند روی انتخاب نوع پردازنده در آینده نیز اثرگذار باشد. بنابراین، انعطاف‌پذیری برای ارتقا در آینده یکی از نکات کلیدی در خرید مادربرد به‌حساب می‌آید.

حافظه رم XPG شرکت ای دیتا / ADATA در مادربرد رنگی

حافظه رم: حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) به حافظه کوتاه مدت کامپیوتر گفته می‌شود که هدفش ذخیره موقت داده‌ها و کدهای درحال اجرا است.

حافظه رم ماژول‌های حافظه‌ای است که به صورت افقی در اسلات‌های تعبیه‌شده برای رم روی مادربرد قرار می‌گیرند و برنامه‌ها و بازی‌های ویدئویی روی این حافظه اجرا خواهند شد.

به‌طور معمول، هرچه میزان رم بیشتر باشد می‌توان انتظار داشت که برنامه‌ها و بازی ویدئویی سریع‌تر راه‌اندازی شوند، هرچند قرار نیست که افزایش رم از یک میزان مشخصی، تغییر محسوسی در سرعت اجرای برنامه‌ها ایجاد کند.

حافظه رم چیست و به چه مقدار از آن در گوشی نیاز داریم؟
حافظه رم چیست و به چه مقدار از آن در گوشی نیاز داریم؟
مطالعه '7

برای مثال، در حال حاضر استفاده از رم ۱۶ گیگابایتی برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها نیز کافی خواهد بود؛ اما اگر قصد دارید پردازش‌های گرافیکی سنگین‌تری انجام دهید می‌توانید میزان بیشتری از حافظه رم را درنظر بگیرید.

مدل های سفارشی کارت گرافیک RTX 4070 Ti انویدیا

کارت گرافیک: ستاره‌ی هر سیستم گیمینگی کارت گرافیک است که وظیفه‌ی انجام محاسبات و رندرگیری تصاویر گرافیکی سه‌بعدی و جلوه‌های ویژه را به‌عهده دارد تا خروجی را توسط مانیتور به‌نمایش بگذارد و شما را به دنیای جدیدی وارد کند.

خرید کارت گرافیک متناسب با نیازتان بزرگ‌ترین اثر را روی عملکرد سیستم در اجرای بازی از نظر سرعت و کیفیت اجرا خواهد داشت. اما، فراموش نکنید که قطعات یک سیستم درهم‌تنیدگی خاصی دارند که نمی‌توان هرقطعه‌ای را درکنار قطعه دیگر به‌کار گرفت.

SSD سامسونگ ۹۹۰ پرو

حافظه ذخیره‌سازی: حافظه ذخیره‌سازی برای نصب و بارگذاری سیستم‌عامل، برنامه‌ها و بازی‌های ویدئویی، فیلم و آهنگ و اسناد ضروری است. سرعت خوانش و نگارش حافظه دخیره‌سازی می‌تواند روی اجرای برنامه‌ها و سیستم‌عامل بسیار اثرگذار باشد، پس در خرید حافظه ذخیره‌سازی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

حافظه‌های ذخیره‌سازی داخلی HDD و SSD با برندهای مختلف در سرعت‌ها و با اتصالات متفاوتی وجود دارند که می‌توانید براساس نیاز و بودجه‌ای که مدنظر دارید گزینه‌ی مناسب را خریداری کنید یا حتی درصورت لزوم دو مدل حافظه ذخیره‌سازی را در کنار یکدیگر استفاده کنید.

در این حالت، باید سیستم‌عامل و برنامه‌ها و بازی‌های ویدئویی را روی درایو جامد (SSD) نصب کنید تا سرعت بالای آن اجرای روان‌تری به‌ارمغان بیاورد و سایر فایل‌ها ازجمله فیلم و آهنگ و... را روی HDD ذخیره کنید.

یکی از مزایای اسمبل کردن کامپیوتر در این است که می‌توانید در آینده آن را توسعه دهید، پس ضرورتی ندارد که همین ابتدای کار هردو درایو را تهیه کنید یا حجم بالایی از حافظه را درنظر بگیرید. درعوض، ابتدا درایو SSD را خریداری کنید و بعدها یک درایو HDD به آن اضافه کنید.

همچنین، امکان خرید درایو اکسترنال نیز همیشه وجود دارد؛ بنابراین، نگران تمام‌شدن حافظه ذخیره‌سازی نباشید.

منبع تغذیه Asus ROG Loki

منبع تغذیه (پاور) کامپیوتر: منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر قطعه‌ای مکعب شکل است که درون کیس کامپیوتر (معمولاً در پایین) قرار می‌گیرد و توان مصرفی سیستم را از برق شهری تأمین می‌کند. این قطعه با تبدیل برق ۲۲۰ ولت شهری، به ولتاژ مورد نیاز قطعات کامپیوتر، راه‌اندازی قطعات را ممکن می‌کند.

اشتباه مرسوم بین تازه‌کاران این است که اهمیت کمی برای انتخاب پاور کامپیوتر قائل می‌شوند؛ اما این دست‌کم گرفتن اهمیت پاور در آینده می‌تواند مشکلات زیادی برای شما به‌همراه داشته باشد.

برای مثال، درست عمل نکردن پاور کامپیوتر می‌تواند منجر به آسیب جبران ناپذیر به قطعات دیگر شود و دمای سیستم را آنچنان بالا ببرد که دیگر نتوان از قطعات حیاتی آن استفاده کرد. فراموش نکنید که خرید پاور کامپیوتر نامناسب، نهایت بی‌مسئولیتی است به‌خصوص اگر در حال اسمبل کردن کامپیوتر گیمینگ سطح بالا هستید.

کارت شبکه و کارت صدا

کارت صدا و کارت شبکه: اکثر مادربردهای امروزی به‌صورت یکپارچه دارای کارت صدا و کارت شبکه هستند؛ اما درصورت لزوم می‌توانید با غیرفعال‌کردن کارت شبکه یکپارچه روی مادربرد از طریق بایوس، کارت شبکه جزای خود را متصل کنید.

همچنین، کارت شبکه نیز در اغلب موارد روی مادربردهای امروزی به‌صورت یکپارچه تعبیه می‌شود؛ اما شاید آهنگسازان و حرفه‌ای‌های دنیای صدا و موسیقی علاقه‌مند باشند که از کارت صدای خاصی استفاده کنند می‌توانند آن را روی مادربرد اسمبل کنند.

این نوع کارت‌های صدا و شبکه به‌صورت داخلی (Internal) و خارجی (External) دردسترس قرار دارند که می‌توانید با توجه به نیاز خود آن را تهیه کنید. البته، روش اتصال نوع خارجی آن ازطریق درگاه یاس‌بی خواهد بود و به صورت مستقیم روی مادربرد نصب نمی‌شود.

کیس کامپیوتر رومیزی سفید

کیس کامپیوتر: آخرین قطعه سخت‌افزاری ضروری برای اسمبل کردن کامپیوتر خرید کیس مناسب است که تمام قطعات دیگر را در خود جای می‌دهد و جریان هوای لازم برای سیستم خنک‌کننده را با منافذ و فن‌های تعبیه‌شده روی خود تأمین می‌کند.

علاوه‌براین، بخش مهمی از زیبایی بصری کامپیوتر مدیون طراحی جذاب کیس است که جدای از مسائل اصولی ازجمله جریان هوا، می‌تواند نورپردازی و جنس بدنه جذاب شیشه‌ای یا فلزی داشته باشد.

سایر: قطعاتی که در بالا فهرست شدند، اجزای ضروری برای اسمبل‌کردن کامیپوتر به شمار می‌روند؛ اما دیگر اجزایی که برای استفاده از کامپیوتر نیاز دارید شامل مانیتور، موس، کیبورد و... می‌شود.

  • مانیتور: برای دیدن خروجی گرافیکی و استفاده از برنامه‌های مختلف باید مانیتور نیز تهیه کنید، زیرا بدون مانیتور، کیس کامپیوتر فقط نقش یک جعبه فلزی یا شیشه‌ای بی‌استفاده پراز قطعات گران‌قیمت را خواهد داشت.

خرید مانیتور کامپیوتر نیز نکات خاص خود را دارد و با ویژگی‌های متفاوت و قیمت‌های مختلفی در بازار موجود هستند. برای مثال، در حال حاضر، توصیه می‌شود برای لذت بردن از بازی‌های ویدئویی مانیتورهایی تهیه کنید که حداقل نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتزی داشته باشند.

  • ماوس: دیگر لوازم جانبی ضروری برای کامیپوتر موس است، هرچند می‌توان با استفاده از کیبورد و دستورهای میان‌بر همچنان از کامپیوتر استفاده کرد؛ اما وجود موس انجام بسیاری از فرایندها را آسان‌تر خواهد کرد.

برای مثال، اگر کامپیوتر گیمینگ اسمبل می‌کنید، محدوده گسترده‌ای از انواع موس وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود خریداری کنید. اما، اگر کامپیوتری که راه‌اندازی می‌کنید برای مصارف خانگی است، شاید لازم نباشد موس آنچنانی انتخاب کنید.

همچنین، افرادی که طراحی گرافیکی انجام می‌دهند شاید لازم باشد طراحی خاصی از موس با ارگونومی بهتر و حساسیت بیشتر خریداری کنند.

  • کیبورد: دیگر بخش تکمیل‌کننده لوازم جانبی خرید کیبورد است که مانند موس انواع مختلف دارد. از انواع کوچک گرفته تا مواردی که امکان شخصی‌سازی چند کلید را فراهم می‌کند.
  • صدا: گوشی کردن به موسیقی، فیلم دیدن و از همه مهم‌تر بازی‌کردن بدون صدا ممکن نیست. بنابراین، باید به‌فکر خرید هدفون یا اسپیکر مناسب یا حتی هردوی این موارد باشید تا درنهایت زمان بازی‌کردن از هدفون و در زمان تماشای فیلم از اسپیکر استفاده کنید.

جمع‌بندی

درنهایت، برای اسمبل کردن کامپیوتر علاوه‌براین قطعات، به دانش کافی نیاز دارید، زیرا نمی‌توانید هر قطعه‌ای را که می‌خواهید به‌صورت تصادفی یا مثلاً براساس قیمت بازار خریداری کنید و با این تصور که بهترین سیستم ممکن را راه‌اندازی خواهید کرد، روی هم سوار کنید.

قطعات کامپیوتر باید با یکدیگر انطباق داشته باشند، به‌همین منظور می‌توانید با مراجعه وب‌سایت pcpartpicker.com، سیستم مدنظرتان را شبیه سازی کنید. کاربرد این وب‌سایت در بررسی انطباق‌پذیری قطعات انتخاب شده است؛ بنابراین، در صورت بروز مشکل احتمالی، قبل از خریداری قطعه به شما یادآوری خواهد کرد.

دیگر نکته‌ای که در اسمبل‌کردن کامپیوتر باید مدنظر قرار داد، داشتن سلیقه و خلاقیت در استفاده از فضای کیس است، فراموش نکنید که اسمبل کردن کامپیوتر امری تخصصی است و جایگذاری قطعات در جای نامناسب راندمان آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بنابراین، سعی کنید حتما تجربه زیادی کسب کنید و به‌عنوان یک فرایند حرفه‌ای به این موضوع بپردازید. برای مثال، یکی از چالش‌های اسمبل کردن کامپیوتر مدیریت سیم‌های داخل کیس است، زیرا علاوه‌براین که باید به‌گونه‌ای باشد تا جریان هوا را مختل نکند، طوری نباشد که درصورت نیاز به جداکردن یک قطعه، لازم باشد چند قطعه دیگر را نیز جدا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات