«کامپیوتر سبز» اینتل ۹۰ درصد قطعه قابل‌ بازیافت دارد

جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نمای داخل کیس کامپیوتر سبز اینتل Intel
اینتل کامپیوتر جدیدی به‌نمایش گذاشته است که می‌توان ۹۰ درصد قطعات آن را بازیافت کرد. در داخل کیس این کامپیوتر تنها دو کابل دیده می‌شود.
تبلیغات

اینتل طی رویداد جدیدی که در شهر پکن چین برگزار کرد، روی همکاری با شرکای تجاری برای کاهش ردپای کربنی فعالیت‌هایش تمرکز داشت. اینتل در پروژه‌ای مشترک با Tsinghua Tongfang و ایسر قصد دارد «کامپیوترهای تجاری سبز» تولید کند. اولین کامپیوتر این پروژه، دستگاهی است که ۹۰ درصد قطعات آن را می‌توان بازیافت کرد.

تغییرات اقلیمی باعث شده است مردم بیشتر از قبل به محیط زیست اهمیت دهند. اگر مشکل بودجه نداشته باشیم، به هنگام خرید قطعات کامپیوتر همواره به دنبال سریع‌ترین پردازنده‌های مرکزی و کارت‌های گرافیک هستیم، با این‌حال در تولید بسیاری از این قطعات انرژی زیادی مصرف می‌شود.

مرد و زن چینی با قطعات اینتل در دست

اینتل می‌گوید ردپای کربنی پردازنده‌های مرکزی‌اش را کاهش داده است و سایر شرکت‌های فعال در صنعت سخت‌افزار نیز باید در مسیری مشابه قدم بردارند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

بر اساس گزارش تامز هاردور، کامپیوتر آزمایشی جدید اینتل به پردازنده‌ی نسل ۱۲ آلدر لیک مجهز است. اینتل به مدل دقیق پردازنده اشاره نکرده، اما از آن‌جایی که این کامپیوتر روی مصرف بهینه‌ی انرژی تمرکز دارد احتمالاً با یکی از پردازنده‌های ۶۵ وات یا ۳۵ وات (سری T) طرف هستیم. وظیفه‌ی خنک‌سازی قطعات داخل کیس را یک خنک‌کننده‌ی معمولی با توان پایین برعهده دارد.

اینتل می‌گوید نرم‌افزار جدیدی به نام Intel Green Computer Software Control Center برای کامپیوتر جدیدش توسعه داده است تا این سیستم در «حالت عملیاتی کربن پایین» فعالیت کند. این نرم‌افزار به‌طور خودکار نحوه‌ی فعالیت‌های کاربر را تشخیص می‌دهد و مصرف انرژی سیستم را بهینه‌تر می‌کند.

مادربرد استفاده‌شده در کامپیوتر اینتل به‌جای ۱٬۸۰۰ قطعه مجهز به ۱٬۴۰۰ قطعه است تا میزان استفاده از مواد اولیه ۲۲ درصد کاهش یابد. ساب‌سیستم تحویل انرژی، مدلی کاملاً معمولی است، اما ظاهراً می‌تواند عملکرد بهینه ارائه دهد. اینتل می‌گوید ساب‌سیستم تحویل انرژی مورد بحث در تمامی حالت‌ها ۶ درصد کم‌مصرف‌تر از مادربردهای معمولی است.

بردهای مدار چاپی که از فلز، رزین و الیاف شیشه ساخته می‌شوند تا حد زیادی غیرقابل‌بازیافت هستند. نرخ بازیافت فلز خوب است،‌ اما نمی‌توان به سادگی رزین و الیاف شیشه را جدا کرد. در همین راستا اینتل سراغ برد مدار چاپی متفاوتی رفته است. اینتل می‌گوید در این برد مدار چاپی می‌توان به نرخ بازیافت ۹۵ درصدی برای فلز و الیاف شیشه و نرخ ۹۰ درصدی برای رزین دست پیدا کرد.

مادربرد استفاده‌شده در کامپیوتر اینتل دو اسلات حافظه‌ی SO-DIMM، یک اسلات M.2 و یک اسلات PCIe x16 دارد. اینتل به فرم‌فکتور مادربردش اشاره نکرده اما گفته مساحت برد مدار چاپی به‌میزان ۳۶ درصد کوچک‌تر از مادربردهای ATX استاندارد است. این مادربرد کانکتورهای بسیار کمی دارد و همین موضوع میزان استفاده از کابل را کاهش می‌دهد. در تصاویر منتشرشده صرفاً کابل فن خنک‌کننده و کابل پاور سیستم را می‌بینیم.

کامپیوتر سبز اینتل به پاور مبتنی‌بر فناوری گالیم نیترید (GaN) با ابعاد حدوداً ۷۰ درصد کوچک‌تر از پاورهای عادی ATX مجهز است. استفاده از GaN نه‌تنها ابعاد پاور را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش حداکثر ۹۰ درصد از ردپای کربنی می‌شود. پاور موردبحث فن ندارد و خروجی ۱۲ ولت ارائه می‌دهد.

کامپیوتر سبز اینتل درون کیسی هفت لیتری قرار دارد. این کیس به حدی کوچک است (حتی کوچک‌تر از سیستم‌ Intel Beast Canyon NUC) که می‌توانید به راحتی به جاهای مختلف حملش کنید. اینتل می‌گوید مادربرد توسط تنها چهار پیچ به کیس متصل می‌شود.

مشخص نیست که کامپیوتر سبز اینتل در دسترس کاربران عمومی قرار می‌گیرد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات