آی مک پرو با پردازنده‌ی کمکی A10 فیوژن اپل همراه خواهد شد

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعات جدید نشان از این دارد که نسل جدید آی‌مک پروی اپل در کنار پردازنده‌ی اصلی از وجود پردازنده‌ی کمکی A10 فیوژن بهره می‌برد.
تبلیغات

آی‌مک پرو یکی از محصولاتی است که اپل از آن‌ به همراه بلندگوی هوشمند هوم‌پاد رونمایی کرد. با اینکه کوپرتینویی‌ها بلندگوی هوشمند هوم‌پاد را به دلایل نامشخصی تا اوایل سال آینده عرضه نخواهند کرد، رایانه رومیزی آی‌مک پرو ممکن است همچنان تا پیش از پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه شود. به‌تازگی، اطلاعات جدیدی از رایانه آی‌مک پرو به‌ دست آمده است که به برخی از قابلیت‌های سخت‌افزاری این محصول اشاره می‌کند.

بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط استیو تروتن اسمیت و جاناتان لوین منتشر شده است، به ‏‌نظر می‏‌رسد آی‌مک پرو از یک پردازنده‌ی کمکی بهره می‌گیرد که قلب تپنده‌ی آیفون‌های امسال اپل از جمله آیفون ۱۰ (iPhone X) و آیفون ۸ پلاس است. این دو توسعه‌دهنده، موفق شده‌اند با بررسی پکیج نرم‌افزاری BridgeOS 2.0 که توسط اپل ارائه شده است، به اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ی کمکی مبتنی بر ARM مورد استفاده در رایانه‌ی آی‌مک پرو دست پیدا کنند.

رایانه‌ی آی‌مک پرو اولین مک ساخته‌شده توسط شرکت اپل است که از تراشه سری A این شرکت استفاده می‌کند؛ به‌طور عمده، ساکنان کوپرتینو از تراشه‌های سری A روی تبلت‌های آیپد و گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند. با بررسی دقیق اطلاعات به‌دست‌آمده، به این موضوع پی خواهیم برد که در آی‌مک پرو از تراشه‌ی کمکی A10 فیوژن استفاده شده است.

کاربرد تراشه‌ی کمکی مبتنی بر معماری ARM در آی‌مک پرو، فعال نگه‌داشتن همیشگی قابلیت «Hey, Siri» است که می‌توان با استفاده از آن دستیار صوتی اپل را با گفتن این عبارت در سیستم‌عامل مک‌او‌اس (macOS) فراخوانی کرد. باید توجه داشته باشید که در نسخه مک‌او‌اس دستیار صوتی سیری، چنین قابلیتی وجود ندارد؛ تصاویر فاش‌شده نیز تأیید می‌کنند که قابلیت «Hey, Siri» برای رایانه‌های مک ارائه خواهد شد. استیو تروتن اسمیت، توسعه‌دهنده‌ی اپل مدعی است که حتی با خاموش شدن آی‌مک پرو، تراشه‌ی کمکی A10 فیوژن اپل همچنان مشغول به کار است و متوقف نمی‌شود.

استفاده از تراشه‌ی کمکی در رایانه‌ی آی‌مک پرو چندان غافل‌گیرکننده نبود؛ زیرا در تابستان، گزارشی مبنی بر عرضه رایانه‌ی آی‌مک پرو با یک پردازنده کمکی مبتنی بر معماری ARM وجود داشت. اطلاعات تازه منتشرشده توسط استیو تروتن اسمیت و جاناتان لوین، صحت این ادعا را تأیید می‌کند. همچنین بلومبرگ در ابتدای سال اعلام کرد که اپل، یک تراشه مبتنی بر معماری ARM را برای استفاده در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو توسعه می‌دهد. این پردازشگر کمکی وظیفه پردازش محتوایی را بر عهده خواهد داشت که نیاز چندانی به قدرت پردازنده‌ی اصلی ندارد.

پیش از رایانه‌ی آی‌مک پرو، اپل از یک پردازنده‌ی کمکی در برخی لپ‌تاپ‌های مک‌پرو استفاده کرده بود که T1 نام دارد. این پردازنده‌ی کمکی، پردازش محتوای موجودی روی نمایشگر لمسی تاچ‌بار و پردازش اطلاعات مربوط به احراز هویت کاربران را با استفاده از تاچ‌آی‌دی بر عهده دارد.

در رابطه با رایانه‏‌ی رومیزی آی‌مک پرو بد نیست اشاره کنیم که این محصول، قیمت پایینی نخواهد داشت؛ اپل وعده داده است که آی‌مک‌ پرو را در ماه دسامبر (آذر) با قیمت ۴۹۹۹ دلار به دست مشتریان می‌رساند. آی‌مک پرو جدید اپل مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Radeon Pro Vega 64 یا Radeon Pro Vega 54 شرکت AMD است و قدرتمندترین مدل آن، از پردازنده‌ی سطح بالای شرکت اینتل با نام «زئون» استفاده خواهد کرد که ۱۸ هسته‌ی پردازشی به همراه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات