اپل برای مک های آینده، تراشه سفارشی مبتنی بر آرم تولید می‌کند

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا اپل علاوه بر طراحی چیپ‌ست‌های پردازشی آیفون و آیپد، به توسعه‌ی پردازنده‌ی مرکزی برای لپ‌تاپ‌ نیز علاقه‌مند است.
تبلیغات

بر اساس گزارشی جدید، به نظر می‌رسد کمپانی اپل علاوه بر طراحی تراشه‌های پردازشی مخصوص گوشی‌های هوشمند آیفون و آیپد، حال به دنبال طراحی پردازنده‌های مرکزی لپ‌تاپ‌، مودم‌ آیفون و سیستم پردازشی نمایشگر لمسی مخصوص به خود است.

مقاله‌های مرتبط:

    بنا به گزارشی که روز جمعه توسط نشریه‌ی نیکِی منتشر شد، دو منبع خبری نزدیک به اپل مدعی شده‌اند که این کمپانی در تلاش است در بخش تولید مک‌بوک و مک‌بوک پرو، وابستگی خود به اینتل را از میان بردارد. در این گزارش اشاره شد که اپل قصد دارد از قدرت پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم بهره ببرد. کوپرتینونشین‌ها هم‌اکنون در چیپ‌ست‌های سری ‌A خود که در آیپد و آیفون مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند، از معماری‌های آرم بهره گرفته است.

    یکی از مدیران اجرایی فعال در صنعت چیپ‌ست‌های پردازشی که نخواسته نامی از وی فاش شود، در مصاحبه با نیکِی گفت:

    نوت‌بوک‌ها هرروز باریک‌تر می‌شوند؛ درحالی‌که تقاضای مشتریان محصولاتی با قابلیت حمل راحت‌تر و عمر باتری بیشتر، در حال افزایش است. معماری کمپانی آرم در این زمینه می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ زیرا مصرف انرژی پردازنده‌های مبتنی بر آرم بسیار کم است و این فرصت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

    در گزارش مورد بحث هیچ جزئیاتی در این مورد اعلام نشده است که اپل چه زمانی برای ساخت پردازنده‌های مخصوص مک‌بوک، به استفاده از معماری آرم روی خواهد آورد. علاوه بر این تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع ارائه نشده که اپل در حال کار روی نسخه‌ی سازگار با آرم سیستم عامل مک اواس است؛ اما درعین‌حال باید گفت این کار، یک اقدام منطقی است. اپل سال ۱۹۹۷ کمپانی NeXT را در کنار NeXTStep خریداری کرد و NeXTStep در نهایت به اواس ایکس تبدیل شد. در آن زمان NeXTStep شامل نسخه‌ای بود که با پردازنده‌های ساخت کمپانی اینتل سازگاری داشت. اپل در سال ۲۰۰۶ به استفاده از پردازنده‌های اینتل روی آورد؛ اقدامی که هنوز هم مایع تعجب بسیاری از افراد است. البته این اقدام در شایعات و خبرهای مرتبط با آن زمان نیز پیش‌بینی شده بود.

    اما در گزارش مورد بحث پیش‌بینی شده که اپل سرمایه‌گذاری‌هایی برای مرحله‌ی تحقیق و توسعه‌‌ی ساخت چیپ‌های مودم مخصوص به خود انجام داده است. ساخت این تراشه‌ها احتمالا باعث خواهد شد وابستگی اپل به دو تکنولوژ‌ی کمپانی کوالکام و اینتل برای ساخت آیفون از میان برداشته شود. البته فرآیند تولید این تراشه‌های جدید حداقل دو سال به طول خواهد انجامید. درهرحال اپل برای دست‌یابی به این هدف حداقل باید از هزار مهندس استفاده کند تا به‌طور هم‌زمان روی این پروژه کار کنند.

    بر اساس آنچه در مصاحبه‌ی نشریه‌ی نیکِی مطرح شده، اپل پیش از این برخی از کارمندان AU Optronics را به استخدام خود درآورده است. این کمپانی همچنین تعدادی از کارکنان کمپانی تایوانی نوواتک را استخدام کرده است. نوواتک یک شرکت فعال در زمینه‌ی چیپ‌ست‌ درایورهای مخصوص نمایشگر است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها همچنین قصد دارند بر فناوری‌هایی مثل نمایشگرهای لمسی نیز کنترل داشته باشند.

    نظر شما در این مورد چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات