SEC به‌دلیل تبلیغ غیرشفاف رمزارز از جاستین سان و چند چهره مشهور دیگر شکایت کرد

شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
جاستین سان
کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از جاستین‌ سان و چند فرد مشهور و سرمایه‌دار دیگر به‌دلیل تبلیغ رمزارزها و دستکاری بازار شکایت کرده است.
تبلیغات

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) قبلاً از اظهارنظر درمورد جاستین سان، بنیان‌گذار ترون خودداری کرده است. اکنون یکی از کارمندان این نهاد در گفت‌وگو با ورج اعلام کرده که اگر سان قوانین را با همین روند زیر پا بگذارد، دیگر نمی‌توان جلوی او را گرفت.

SEC اتهامات جدیدی را علیه جاستین سان و چندین چهره‌ی دیگر ازجمله لیندسی لوهان، جیک پل و سولجا بوی مطرح کرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده ادعا می‌کند جاستین سان ازطریق معامله با دارایی‌های RTX و BTT خود، در عرضه و تقاضا‌ی بازار رمزارزها دستکاری کرده است. افراد مشهوری که این رمزارزها را تبلیغ کرده‌اند نیز به عدم ارائه‌ی توضیحات کامل درمورد دریافت هزینه درازای صحبت کردن درمورد توکن‌ها متهم شده‌اند. SEC می‌گوید: «عموم مردم گمراه شدند و تصور کردند که افراد مشهور، به‌طور بی‌طرفانه به TRX و BTT علاقه دارند و تبلیغات آن‌ها در ازای دریافت پول نبوده است.»

SEC علاوه‌بر لوهان، پل و سولجا بوی افراد دیگری مثل آستین ماهون، میشل میسون، لیل یاکتی، نی یو و آکون را به تبلیغ رمزارزها درازای دریافت پول و گمراه‌کردن مردم متهم کرده است. این افراد غیر از ماهون و سولجا بوی، اتهامات وارده را که مجموعاً بیش‌ از ۴۰۰ هزار دلار جریمه دارند، بدون اعتراف یا رد یافته‌های SEC حل‌وفصل کرده‌اند.

جاستین سان، مالک پلتفرم بلاک چین ترون و بیت تورنت پیشنهاد عرضه‌ی اولیه‌ (ICO) را برای توکن‌های شرکت خود برگزار کرد. این اقدام به سرمایه‌گذاران اجازه داد بخشی از توکن‌های مذکور را خریداری کنند. سان چند روز قبل‌ از ممنوع شدن پیشنهاد فروش اولیه‌ی توکن‌های بلاک چین خود، این رویداد را در چین برگزار کرد.

طبق گزارش SEC، سان برنامه‌های جایزه‌ی ثبت‌نشده‌ای را برگزار می‌کند که از کاربران درخواست دارد BTT و TRX را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنند. او همچنین افراد را تشویق می‌کند که کاربران دیگر را به کانال‌های دیسکورد و تلگرام خود جذب کنند. شرکت‌های سان برای انجام این‌کار به افراد پاداش رمزارزی اهدا می‌کند. SEC همچنین ادعا می‌کند بنیان‌گذار ترون معاملاتی را برای پولشویی و دستکاری قیمت TRX انجام داده است.

گری جنسلر، رئیس SEC در بیانیه‌ی اخیر خود گفت: «این مورد نشان‌دهنده‌ی ریسک بالایی است که سرمایه‌گذاران هنگام عرضه و فروش ارواق بهادار دارایی‌های رمزارزی، بدون ارائه‌ی توضیحات کامل و شفاف، با آن مواجه هستند. سان با برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، بیشتر سرمایه‌گذاران را به خرید TRX و BTT ترغیب کرد و با پرداخت پول به افراد مشهور، این کمپین‌ را گسترش داد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات