دولت چین فعالیت استخراج بیت کوین را در یکی دیگر از استان‌های این کشور ممنوع اعلام کرد

یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
ممنوعیت بیت کوین به استان یون‌نان در چین رسید و دولت در نشست هفته آخر خرداد ۱۴۰۰، اعلام کرد فشار حداکثری بر بلاک چین‌های مستقل وارد خواهد کرد.
تبلیغات

به‌گزارش دیکریپت، ضرب‌الأجل دولت چین برای خاتمه‌دادن به فعالیت‌های ماینر‌های بیت‌ کوین تا هفته دوم تیر ۱۴۰۰ (پایان ژوئن ۲۰۲۱) حقیقت دارد. برای مدتی طولانی، عقیده بر این بود که چین، تنها معامله رمزارزها را سرکوب خواهد کرد و بخش استخراج را به حال خود رها می‌کند؛ چراکه استخراج مانند ماشین چاپ پول ثابت برای ماینرها و دولت‌های محلی بود که از مالیات آن کسب درآمد می‌کردند.

بااین‌حال، تصمیم اخذشده درباره خنثی‌سازی کربن در چین و تجارت مشتاقانه دوج‌کوین هم‌زمان با صدمین سالگرد شکل‌گیری حزب کمونیست چین، بار دیگر نگرانی‌هایی در دولت ایجاد کرد.

در روند نزدیک‌شدن به این سالگرد مهم، مبحث ارز دیجیتال به موضوعی حساس تبدیل شد. پولی جادویی و مرموز در اینترنت بدون هیچ کنترلی روی آن، زنگ‌خطری برای دولت‌به صدا درآورد.

نشست هفته اخیر به رویدادهای رخ‌داده در آن هفته پرداخت؛ از منع استخراج گرفته تا تبلیغات درباره چانگ‌آن چین (Chang An chain). چانگ‌آن چین بلاک چین (رمزنگاری‌نشده) مستقل و مهارکردنی است که در این مراسم سالگرد معرفی می‌شود.

سیچوان پناهگاهی امن

تاکنون، بیشتر فعالیت‌های ماینینگ که از انرژی پاک استفاده نمی‌کنند، در چین مسدود شده‌اند. این جریان از مغولستان داخلی شروع شد و به سین‌کیانگ و استان یون‌نان گسترش یافت. براساس گزارشی شخصی در گوانگ‌دونگ (استان مجاور یون‌نان) به دولت مبنی‌بر کمبود برق در استان یون‌نان، تحقیقاتی انجام شد و دلیل این کمبود را استخراج رمزارز‌ معرفی کردند.

در ابتدا سردرگمی‌هایی درباره این خبر وجود داشت که فورکست نیوز (Forkast.news) آن را پوشش داد؛ ولی سپس رسانه‌های دیگر آن را تکذیب کردند. خبرگزاری‌های رسانه‌ها نمی‌توانستند آن را تأیید یا تکذیب کنند؛ اما در‌نهایت، سخن‌گوی بخش انرژی یون‌نان این موضوع را برای تعدادی از وب‌سایت‌های قانونی، ازجمله سینا (Sina) روشن کرد که همه استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال تا هفته دوم تیر ۱۴۰۰ برای پایان‌دادن به فعالیت‌هایشان مهلت دارند.

ترجمه تقریبی این بیانیه مطبوعاتی ازاین‌قرار است:

 تا هفته دوم تیر، تمام عملیات استخراج بیت‌کوین باید دقیق بررسی شود. هر عملیاتی که بدون کسب اجازه از برق استفاده کند، باید متوقف شود.

بنابراین، بسیاری از ماینرها دست از کار کشیدند و احتمالا همین امر باعث کاهش هش‌ریت بلاک‌چین بیت‌کوین در ۲۲ خرداد در آن منطقه شد.

در‌این‌بین سیچوان، تنها استانی است که دولت آن قبل از قطع کامل فعالیت‌ها برای بحث و گفتگو درباره اوضاع، جلسات ملاقات حضوری با تک‌تک ماینرهای برجسته آن ترتیب می‌دهد. درواقع، تاکنون برنامه‌ای فوری برای ممنوعیت استخراج اعلام نشده است که احتمالا به‌دلیل تولید زیاد برق آبی در تابستان است. دولت محلی سیچوان بابت برق مصرف‌شده برای استخراج مالیات سنگینی دریافت می‌کند.

با نگاهی به گذشته، ممنوعیت فعلی آن‌قدر تعجب‌آور نیست؛ بلکه موضوع عجیب سرعت چشمگیر روند پایان‌دادن به فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال است. معمولا دولت مرکزی چین «دستورها» را صادر می‌کند و دولت‌های محلی بعد از ارزیابی سود و زیان آن در‌صورت وجود منفعت محلی، آن دستور را وضع می‌کنند. با‌این‌حال، این بار دولت‌های محلی با اشتیاق و بلافاصله تصمیم دولت را اجرا کردند.

به‌نظر می‌رسد سالگرد شکل‌گیری حزب کمونیست چین زمان مناسبی برای نشان‌دادن وفاداری به حزب باشد. در اصل، سیاست‌مداران چینی همان کاری را می‌کنند که سیاست‌مداران آمریکایی مانند الیزابت وارن انجام می‌دهند. از دیدگاه فردی بدون تحصیلات، برخورد با ارز دیجیتال راهی ساده به‌منظور حفظ محیط‌زیست و سرکوب درآمدهای غیرقانونی از‌طریق اینترنت است.

دستگیری ماینرها

نجات‌یافتگان

در چین، فعالیت‌های ماینینگ زیادی در سین‌کیانگ و سیچوان و مقیاس کوچک‌تر این فعالیت‌ها، در یون‌نان انجام می‌گیرد. سرکوب اخیر فعالیت‌های عمده ماینینگ را هدف قرار داده است. بازگشت دوباره این فعالیت‌ها در فارم‌های سنگین عملیاتی و راه‌اندازی دوباره آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. این قضیه برای فارم‌های کوچک‌تر به آن سختی نیست؛ چرا‌که وقتی ماینینگ دیگر دغدغه‌ای برای دولت نباشد، می‌توانند دوباره شروع به کار کنند. برای ماینرهایی که در آینده به فعالیت در چین مایل باشند، داشتن انعطاف‌پذیری این‌چنینی شاید عامل اصلی موفقیت محسوب شود.

استقلال زنجیره با ویژگی‌های چینی

حتی با وجود برخورد شدید دولت با ماینرها، ترویج بلاک‌چین‌ها ادامه دارد. ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ (۱۰ ژوئن)، دولت به‌همراه دوازده تجارت برجسته دیگر راه‌اندازی «چانگ‌آن چین» (Chang An Chain) را جشن گرفت. چانگ‌آن در زمان سلسله تانگ پایتخت چین بود.

این زنجیره بلاک‌چینی سازمانی است که هم‌زمان دو ویژگی دلخواه حزب کمونیست، یعنی مستقل و مهارشدنی بودن را دارد. مستقل‌بودن از آن نظر اهمیت دارد که چین می‌خواهد به فناوری خارجی کمتر تکیه کند؛ همان دلیلی که باعث به‌وجود‌آمدن سیستم‌عامل جدید هواوی، HongMeng شد و چین را از iOS یا Android بی‌نیاز کرد. مهارشدنی‌بودن نیز مهم است؛ چرا‌که به دولت اختیار کنترل فعالیت‌های درون زنجیره‌ و خارج از زنجیره را می‌دهد.

چانگ‌آن چین اعلام کرد به‌عنوان بخشی از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ با یوان دیجیتال چین ادغام خواهد شد. حال این سؤال ممکن است مطرح شود: این زنجیره با زنجیره تجاری دیگر تحریم‌شده چین، BSN، چه تفاوتی دارد؟ 

درواقع، تفاوتی وجود ندارد و هر دو زنجیره را ائتلافی از دولت و شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی کرده‌اند. تنها تفاوت در این است درحالی‌که BSN از منظر زیرساخت ابری به بلاک‌چین نزدیک می‌شود (باید فضای ذخیره‌سازی ابری خریده شود)، چانگ‌آن صنعت سخت‌افزار را هدف قرار می‌دهد. شرکت مدنظر ائتلاف شرکتی سخت‌افزاری مشهور در تولید تراشه است.

شگفتانه تولد

بعد از کشمکش‌های رخ‌داده، واکنش احساسی کمتری در بازار ارزهای دیجیتال ملی چین مشاهده می‌شود. در گذشته، شایعات سرکوب ماینرها در چین باعث افت قیمت بیت‌کوین می‌شد؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد به‌واقعیت‌پیوستن این شایعات و سقوط هش‌ریت بیت‌کوین برای بازار اهمیتی ندارد؛ چرا‌که همه، حتی در برهه‌ای که خود دولت به‌آرامی مشغول سرکوب رمزارزها است، در حال مقابله با فاد (FUD) چین هستند.

ممکن است پس از جشن تولد حزب کمونیست، ارز دیجیتال دوباره به چین باز گردد‌؛ اما تا یک ماه بعد از این سالگرد، نمی‌توان در‌این‌باره نظری قطعی داد. در همین بین، بیشتر ماینرها برای بزرگ‌داشت سالگرد حزب کمونیست حضور نخواهند داشت و به‌دنبال خانه‌های جدیدی در خارج از کشور هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات