هشدار محققان به چین به‌‌دلیل آلودگی ناشی از استخراج شدید بیت کوین

دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه چینهوا نگرانی‌شان را بابت مصرف فراوان انرژی و انتشار حجم زیاد گاز مضر به هوا در نتیجه‌ی استخراج بیت کوین در چین ابراز کرده‌ و خواستار مداخله‌ی دولت شده‌اند.
تبلیغات

گروهی از محققان به چین هشدار داده‌اند که بدون مقررات سخت‌گیرانه‌تر و اعمال تغییراتی در سیاست‌ها، حجم استخراج بیت کوین در این کشور می‌تواند تلاش‌هایی را تضعیف کند که در جهان با هدف پایداری محیط‌زیست انجام می‌شوند. محققان در مطالعه‌ای که نتایجش در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده، ادعا می‌کنند میزان مصرف انرژی استخراج بیت کوین و کربنی که در نتیجه‌ی این کار به هوا منتشر می‌شود، با سرعت در چین در حال افزایش است. 

به‌گزارش ZDNet،‌ محققان گفته‌اند بخش اعظم فرایند استخراج بیت کوین در چین انجام شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد ماینرهای چینی بیش از ۷۵ درصد از قدرت هش شبکه‌ی بیت کوین را ازآنِ خود کرده‌اند. طبق گفته‌ی محققان، فراوانی سهم ماینرهای چینی از کل استخراج بین کوین در دنیا را می‌توان به عواملی مثل نزدیکی به تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری تخصصی و دسترسی به برق ارزان نسبت داد.

پیش‌بینی می‌شود مصرف سالانه‌ی انرژی بیت کوین در چین در سه سال آینده ۱۳۰٫۵ میلیون متریک‌تن کربن وارد هوا کند. محققان دانشگاه چینهوا و آکادمی علوم چین می‌گویند با نظارت روی روند انتشار کربن ناشی از عملیات بلاک‌چین بیت کوین در چین با مدلی شبیه‌سازی‌شده متوجه شده‌اند که درصورت اصلاح‌نشدن سیاست‌های دولت چین، مصرف انرژی سالانه‌ی بلاک‌چین بیت کوین در این کشور در سال ۲۰۲۴ به ۲۹۶٫۵۹ تراوات‌ساعت می‌رسد.

محققان معتقدند اگر این روند ادامه پیدا کند، حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از استخراج بیت کوین در چین از مجموع گاز گلخانه‌ای تولیدشده‌ی سالانه توسط کشورهای جمهوری چک و قطر هم پیشی می‌گیرد. کنارگذاشتن سیاست فعلی جریمه‌ به‌دلیل انتشار کربن و روی‌کار‌آوردن پروژه‌های جدید برای تغییر ساختار مصرف انرژی ناشی از فعالیت‌های ماینینگ، راهکاری است که محققان ارائه می‌دهند. آنان می‌گویند پرسودبودن بیت کوین باعث شده تولید سخت‌افزارهای مختص ‌به ماینینگ نیز افزایش پیدا کند.

سخت‌افزار ویژه‌ی ماینینگ در چند نسل اخیر بهبودهایی تجربه کرده است. در ابتدا، ماینرها از پردازنده‌های مرکزی عادی روی کامپیوترهای معمولی استفاده می‌کردند. سپس، افزایش استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی را شاهد بودیم که قدرت پردازشی و نرخ هش بیشتری درمقایسه‌با پردازنده‌ی مرکزی ارائه می‌دهند.

طبق ادعای مطالعه‌ی جدید، حداکثر ۱۳ میلیون متریک‌تن گاز کربن‌دی‌اکسید واردشده به هوا در بازه‌ی زمانی بین ۱ ژانویه‌ی ۲۰۱۶ (۱۱ دی ۱۳۹۴) تا ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۰ خرداد ۱۳۹۷) را می‌توان به فعالیت بلاک‌چین بیت کوین نسبت داد. محققان می‌گویند چین یکی از امضاکنندگان اصلی توافق‌نامه‌ی پاریس محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، بدون مداخله‌ی کافی و سیاست‌های عملی، عملیات شدید استخراج بیت کوین در چین می‌تواند به‌سرعت به تهدیدی برای فعالیت‌های این کشور در زمینه‌ی کاهش انتشار گازهای مضر تبدیل شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات