تشدید محدودیت رمزارز در چین چه تأثیری بر حوزه‌ی ارز دیجیتال این کشور دارد

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تنظیم‌کنندگان قوانین مالی چین به‌تازگی محدودیت‌ مؤسسات مالی از ارائه‌ی هرگونه خدمات مرتبط با رمزارز را تشدید کرده‌اند. تأثیر این ممنوعیت‌ها بر بازار ارز دیجیتال در این کشور چیست؟
تبلیغات

به گزارش رویترز، قوانین جدید اعلام‌شده توسط دولت چین در مقایسه با ممنوعیت سال ۲۰۱۷، دامنه‌ی خدمات ممنوع را به‌طور چشمگیری افزایش داده‌اند و تأکید می‌کنند که «ارزهای مجازی هیچ پشتوانه‌ای از ارزش واقعی ندارند.»

اقدامات جدید دولت چین در مورد رمزارزها

سه انجمن صنعت مالی چین روز سه‌شنبه با گوشزد کردن ممنوعیت سال ۲۰۱۷، اعضای خود را که شامل بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌ی خدمات پرداخت آنلاین هستند، از ارائه‌ی هرگونه خدمات ارز دیجیتال از جمله افتتاح حساب، ثبت نام، ترید، تسویه وجوه و بیمه به مشتریان منع کردند.

اما ممنوعیت جدید که توسط بانک خلق چین (PBOC) اعلام شده است، شامل خدماتی می‌شود که در ممنوعیت قبلی وجود نداشت. به‌عنوان مثال، ممنوعیت جدید به‌طور واضح مؤسسات مالی را از پذیرش ارزهای دیجیتال یا استفاده از آن‌ها برای پرداخت و تسویه حساب منع کرده است. همچنین این مؤسسات نمی‌توانند ارزهای رمزپایه را با یوان یا ارزهای خارجی مبادله کنند.

علاوه بر این، مؤسسات از ارائه‌ی خدمات پس‌انداز، تسهیلات و تعهدات رمزارزی و صدور محصولات مالی مربوط به رمزارزها منع شده‌اند. ارزهای دیجیتال هم نباید به‌عنوان اهداف سرمایه‌گذاری محصولات اعتماد و صندوق در نظر گرفته شوند.

همچنین از بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت خواسته شد نظارت خود را بر جریان پول در معاملات رمزارزی افزایش بدهند و در شناسایی این خطرات با یکدیگر هماهنگی نزدیک‌تری داشته باشند.

این دستورالعمل‌ها در بیانیه‌ی مشترکی از طرف انجمن ملی مالی اینترنت چین، انجمن بانکی چین و انجمن پرداخت و تسویه وجوه چین اعلام شده است.

قوانین قبلی چین علیه رمزارزها چه بود

ارز دیجیتال

دولت چین ارزهای رمزپایه را به‌عنوان پول قانونی قبول ندارد و سیستم بانکی این کشور نه رمزارز می‌پذیرد و نه خدمات مربوط به آن را ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۳، دولت چین بیت کوین را به‌عنوان کالایی مجازی تعریف کرد و به افراد اجازه داد آزادانه در ترید آنلاین آن شرکت کنند؛ اما اواخر همان سال، تنظیم‌کنندگان مالی این کشور، از جمله PBOC، بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت را از ارائه خدمات مرتبط با بیت کوین منع کردند.

در سپتامبر ۲۰۱۷، چین «عرضه اولیه کوین» (ICO) را در تلاش برای محافظت از سرمایه‌گذاران و مهار خطرات مالی ممنوع کرد. طبق قوانین ICO، پلتفرم‌های ترید همچنین از تبدیل ارز قانونی به رمزارز و بالعکس منع شدند. این محدودیت‌ها باعث شد فعالیت بیشتر این پلتفرم‌ها در چین متوقف شود و بسیاری از آن‌ها فعالیت خود را در خارج از مرزها ادامه بدهند. 

این قوانین همچنین شرکت‌های مالی را از ارائه‌ی خدمات به ICO-ها و رمزارزها، از جمله افتتاح حساب، ثبت نام، ترید، تسویه وجوه یا تصفیه منع کرده است. به گفته‌ی PBOC، تا پایان جولای ۲۰۱۸، ۸۸ پلتفرم ترید ارز دیجیتال و ۸۵ پلتفرم ICO از بازار خارج شدند.

چرا چین مقررات علیه رمزارزها را تشدید کرده است

«بازار گاوی» جهانی بیت کوین و روند افزایشی چشمگیر آن، ترید رمزارزها را در چین احیا کرده است. قوانین روز سه‌شنبه، هشدار داد معاملات سفته‌بازی بیت کوین دوباره بازگشته و «امنیت اموال مردم و نظم اقتصادی و مالی عادی را مختل می‌کند.» 

بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی حالا مشغول ترید در پلتفرم‌های صرافی چینی از جمله Huobi و  OKEx بودند که به خارج از کشور منتقل شده‌اند. در همین حال، بازار رمزارز فرابورس چین دوباره به تب‌و‌تاب افتاده بود و چت‌روم‌های ترید در شبکه‌های اجتماعی که مدت‌ها در سکوت فرورفته بودند، جان دوباره‌ای گرفتند.

صرافی‌های متمرکز در چین که شامل Binance و MXC نیز هستند، به افراد چینی اجازه می‌دهند تنها در چند دقیقه، حساب‌های آنلاین باز کنند. این صرافی‌ها همچنین معاملات نظیر به نظیر را در بازارهای فرابورس که یوان چین را به رمزارز تبدیل می‌کنند، تسهیل می‌بخشند. این‌گونه معاملات از طریق بانک‌ها یا کانال‌های پرداخت آنلاین مانند Alipay یا WeChat Pay انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی همچنین «قدرت رایانشی» خود را از ماینرهای رمزارز خریداری می‌کنند. این ماینرها پلن‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری طراحی می‌کنند که نوید سودآوری سریع و قابل‌توجه می‌دهد.

در همین حال، تهدید احتمالی رمزارزها علیه پول فیات چین، یعنی یوان، بانک PBOC را بر آن داشت تا ارز دیجیتال مخصوص خود را راه‌اندازی کند.

تأثیر ممنوعیت‌های جدید چین بر بازار رمزارز

بیت کوین

ممنوعیت‌های جدید، خرید رمزارز را از طریق کانال‌های پرداخت مختلف برای افراد دشوارتر می‌کند و همچنین می‌تواند کسب‌و‌کار ماینرها را با دشوارتر کردن فرایند مبادله‌ی رمزارز با یوان تحت تأثیر قرار بدهد. در عین حال، بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت در شناسایی جریان‌های پولی مرتبط با رمزارزها با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستند.

به گفته‌ی وینستون ما، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک و نویسنده‌ی کتاب «جنگ دیجیتال»، این قوانین جدید برای قطع کامل معاملات رمزارزی از سیستم‌های مالی چین طراحی شده است و احتمالا دولت چین به‌زودی مقررات جدیدی برای هدف قرار دادن دارایی‌های رمزارز اعلام خواهد کرد. 

انجمن بیت کوین هنگ کنگ در توئیتی در واکنش به ممنوعیت جدید چین نوشت: «برای افراد تازه‌وارد به بیت کوین، معمول است که بانک خلق چین حداقل یک بار در هر چرخه‌ی گاوی (زمان روند صعودی)، بیت کوین را ممنوع کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات