آیا ماینرهای بیت کوین به خارج از چین مهاجرت خواهند کرد؟

یک‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فشارهای جدید دولت چین بر ارزهای دیجیتال در این کشور ممکن است باعث مهاجرت ماینرهای بیت کوین به خارج از این کشور شود.
تبلیغات

ناظران و رگولاتورهای چینی در پی رخدادی غیرمنتظره با سقوط سی‌هزار‌دلاری ارزش بیت کوین از اول سال میلادی تاکنون، تنها در مدت یک هفته دو هشدار ترسناک دادند. بر‌اساس برخی شواهد، ماینرهای چینی بیت‌کوین ممکن است این هشدارها را خیلی جدی بگیرند.

مکانی بهتر برای استخراج بیت‌کوین

دووی ون، متخصص برجسته رمزارز و شریک بنیان گذار Primitive Ventures، مطمئن است که هش‌ریت خالص شبکه بیت‌کوین افت بیشتری تجربه خواهد کرد. با وجود کاهش ۳۰ درصدی از دو هفته قبل، اکنون کاهش تقریبی معادل ۱۲۰ اگزاهشی (هر میلیون اگزاهش برابر با یک کوینتیلیون هش ) یعنی مقداری برابر ۱۲۰ کوینتیلیون‌بر‌ثانیه را شاهد هستیم.

درحالی‌که افت هش‌ریت بیت‌کوین در اواخر فروردین به انفجار معدن زغال‌سنگ در مغولستان داخلی (منطقه‌ای خودمختار در چین) ربط داده شده بود، ادامه‌‌دار‌شدن این سقوط را می‌توان درنتیجه دست‌کشیدن ماینرها از چین دانست. دووی ون روند به خروج بسیاری از ماینرها از چین اذعان کرده است. از سال ۱۳۹۷، سرکوب فعلی بیت‌کوین پیش‌بینی شده بود؛ به‌همین‌دلیل، استخراج‌کنندگان قصد داشتند تجهیزاتشان را به خارج از چین جابه‌جا کنند.

او گفت:

ریگ‌های استخراج بیشتر به پاکستان و قزاقستان و سایر کشورهای همسایه در‌حال‌توسعه‌ منتقل می‌شوند که از پیش روابط حسنه‌ای با شرکت‌های چینی داشته‌اند. برخی از ماینرهای چینی هم مجذوب برق ارزان‌قیمت در آفریقا شده‌اند و آنجا در حال بررسی فرصت‌های استخراج بیت‌کوین هستند.

استخراج بیت‌کوین ۲.۰

این مهاجرت به دلایلی می‌تواند به‌نفع بیت‌کوین باشد و موقعیت این رمزارز را ارتقا دهد. از دیدگاه ویجی بویاپاتی‌، محقق فصلی بیت‌کوین، ممنوعیت استفاده از این ارز دیجیتال در چین به‌سود آن خواهد بود. اگر دولت چین فعالیت‌های مربوط به استخراج را محدود کند، کارآفرینان حوزه بیت‌کوین با هدف یافتن فرصت‌های بیشتری برای استخراج با سخت‌گیری کمتری به کشورها سوق داده می‌شوند و درنتیجه با خارج‌شدن ماینرها از این کشور، بالاخره ترس ناشی از منع‌کردن بیت‌کوین در چین از بین خواهد رفت.

در همین حین آدام بک، یکی از اعضای برجسته سایفرپانک و مدیرعامل استودیو توسعه بلاک‌استریم بیت‌کوین (Blockstream Bitcoin)، مطمئن است که این هشدارهای ترسناک فقط به‌دلیل تفاوت زبانی و ترجمه اشتباه مطرح شده‌اند و چین هرگز واقعا استفاده از بیت‌کوین را ممنوع نکرده است. به‌گزارش یوتودی (U.Today)، اخبار منتشر‌شده علیه بیت‌کوین به افت دو‌رقمی قیمت این پادشاه رمزارزها منجر شد و بیت‌کوین به‌دلیل ترس از ریزش قیمت ایجاد‌شده دولت چین، افتی معادل سی‌هزار دلار را تجربه کرد.

انتقال ظرفیت‌های چینی بیت‌کوین برای ماینرهای بزرگ به خارج از کشور فرایندی دست‌و‌پاگیر و دشوار خواهد بود؛ اما در‌نتیجه این امر استخرهای استخراج که پیش‌از‌این تجارت را در خارج از چین ایجاد کرده‌اند، ممکن است بیشترین بهره را از این مهاجرت ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات