ویتالیک بوترین با سرمایه‌گذاری در دوج کوین بیش از ۴ میلیون دلار سود کسب کرده است

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ویتالیک بوترین در مدت سه سال، سرمایه ۲۵ هزار دلاری خود را در دوج کوین به ۴.۳ میلیون دلار تبدیل کرده است.
تبلیغات

به‌گزارش کوین تلگراف، ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، در حضور اخیرش در پادکست لکس فریدمن، اعلام کرد با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار دلاری در رمزارز دوج کوین در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶)، حالا بیش از ۴ میلیون دلار سود کسب کرده است. بااین‌حال همان‌طورکه انتظار می‌رفت، بوترین همه سودش را به خیریه اهدا کرد.

دوج کوین آذر ۱۳۹۲ (دسامبر ۲۰۱۳) ایجاد شد و به‌دلیل محبوبیت میم سگ شیبا اینو در آن زمان، با انتخاب لوگویی با طرح این سگ به‌دنبال جلب نظر مخاطبان بود. بوترین این ارز دیجیتال را جزو اولین «رمزارزهای بامزه» معرفی کرد که در اکوسیستم ارزهای دیجیتال در حال رشد است.

با اینکه بوترین تحت‌تأثیر دنبال‌کنندگان دوج کوین قرار گرفت بود، درباره دلیل مجاب‌کننده برای سرمایه‌گذاری روی این رمزارز گفت:

در آغاز، مردم دوج را خیلی جدی نمی‌گرفتند [...] با خودم فکر می‌کردم چگونه سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار دلاری خود را در این رمزارز برای مادرم توضیح دهم؛ چراکه تنها نکته جالب درباره این ارز دیجیتال تصویر یک سگ است. باوجوداین، حالا با قطعیت می‌توانم بگویم این کار یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی بود ‌که تا‌به‌حال انجام داده‌ام.

بوترین عملکرد دوج را در سال‌های اخیر «بسیار مطلوب » ارزیابی کرده؛ اما گفته است آن زمان تحت‌تأثیر شیفتگی ایلان ماسک به این میم کوین قرار گرفته بود. ماسک بعد از اینکه در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) به‌عنوان محتمل‌ترین مدیرعامل فرضی پروژه معرفی شد، علاقه‌اش را به دوج از دست داد و چهار سال پس از این اتفاق نیز، بنیان‌گذار آن، پروژه را رها کرد.

بوترین گفت اواخر سال ۱۳۹۹ (اوایل ۲۰۲۰) با صحبت‌های ایلان درباره دوج کوین، ارزش بازار آن چندین بار افزایش یافت و به ۵۰ میلیارد دلار نیز صعود کرد. وی از افزایش ارزش ۷۷۵ درصدی دوج کوین (هشت‌هزارم دلار به هفت‌صدم دلار)، مادامی که در سنگاپور در قرنطینه به‌سر می‌برد، بسیار شگفت زده شد:

انگار دوج من ارزش خیلی زیادی دارد. بلافاصله با برخی از دوستانم تماس گرفتم و گفتم همه‌چیز را رها کنید و بجنبید. خودم نیز نیمی از دوج را ۴.۳ میلیون دلار فروختم و به مؤسسه خیریه‌ای به نام گیودایرکتلی (GiveDirectly) اهدا کردم. تنها چند ساعت بعدازآن، قیمت از هفت‌صدم دلار به چهارصدم دلار افت کرد.

او بعد از فروش نیمی از دوج خود با قیمت گران، گفت احساس می‌کند «معامله‌گری شگفت‌انگیز» است، تا اینکه قیمت دوباره از چهارصدم دلار به هفت‌صدم و سپس به نیم دلار افزایش یافت. با‌توجه‌به اینکه بوترین ۵۰ درصد از باقی‌مانده دوج خود را نگه داشته است، در‌حال‌حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون دلار در این رمزارز سگی سرمایه سرمایه دارد. با اینکه بوترین تقریبا از بدو توسعه دوج از آن حمایت می‌کرده است، هرگز احتمال نمی‌داد دوج کوین به جریانی اصلی متصورشده تبدیل شود و با سرمایه‌گذاری به‌عنوان دارایی ارز دیجیتالی برجسته‌، سرمایه‌اش افزایش یابد:

دوج در حال تبدیل به پدیده‌ای بزرگ است، حتی تعداد زیادی از مردمی که اتریوم را نمی‌شناسند، نامش را شنیده‌اند و این موضوعی است که حتی پیش‌بینی‌ای هم نمی کردم!

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات