ایلان ماسک با توسعه‌دهندگان دوج کوین از سال ۱۳۹۸ همکاری می‌کرده است

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مشارکت سؤال‌برانگیز و غیررسمی ایلان ماسک تاکنون برای دوج کوین کارساز بوده است.
تبلیغات

گروه چهارنفره توسعه‌دهنده دوج کوین پیشنهاد سرمایه‌گذاری ایلان ماسک را قبول نکرد؛ اما به‌جای آن از به‌کارگیری دانشش برای تبدیل دوج کوین به جایگزینی ارزان‌تر و سبزتر از بیت کوین استقبال کرد. دیکریپت از قول راس نیکول، یکی از توسعه‌دهنده‌های دوج کوین نوشت:

از زمانی‌که ماسک در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) با توسعه‌دهندگان دوج کوین صحبت کرد، آن‌ها را به بهبود کارایی تراکنش‌ها تشویق کرد و درکنار توصیه‌ها و مشاوره‌های زیاد، بانک اطلاعات تماس کسب‌و‌کار خود را با آن‌ها به‌اشتراک گذاشت.

نیکول گفت گروه چهارنفره توسعه‌دهندگان پاره‌وقت دوج کوین امیدوار هستند با همراهی ماسک بتوانند انرژی مصرفی این  ارز دیجیتال را بیشتر کاهش دهند. تاکنون، این مصرف در‌مقایسه‌با بیت کوین ۷ درصد کمتر گزارش شده است.

نیکول اضافه کرد ماسک از سال ۱۳۹۸ و انتخاب به‌عنوان مدیرعامل افتخاری دوج کوین، با گروه توسعه دوج کوین متشکل از نیکول، میچی لومین، مکس کِلِر، پاتریک و اسپرکلین در ارتباط بوده است که آخری فروردین ۱۴۰۰ به‌علت سرطان درگذشت. علاوه‌بر‌این، ماسک پیشنهاد سرمایه‌گذاری روی دوج کوین را مطرح کرده بود؛ اما این پیشنهاد مانند پیشنهادهای مشابه دیگر که ثروتمندان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مطرح کرده بودند، با مخالفت محترمانه گروه توسعه‌دهندگان مواجه شد.

ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد با گروه توسعه‌دهنده دوج کوین برای بهبود کارایی تراکنش سیستم مشغول همکاری است. روز قبل از این اتفاق، ماسک ضمن توییتی دیگر امکان خرید تسلا با بیت کوین را متوقف کرد و گفت به‌دنبال رمزارزهایی است که انرژی مصرفی‌شان کمتر از ۱ درصد بیت‌کوین باشد.

رشد چشمگیر دوج کوین

با پشتیبانی ایلان ماسک، قیمت دوج کوین از ۰٫۰۰۸ دلار در دی ۱۳۹۹ (آغاز سال ۲۰۲۱)، به بیشترین میزان خود (۰٫۷۱ دلار) تا قبل از حضور پرهیایوی این رمزارز در برنامه زنده Saturday Night رسید. در این برنامه که در آستانه روز مادر پخش شد، مادر ایلان ماسک نیز حضور داشت و گفت برای هدیه روز مادر خیلی ذوق‌زده و امیدوار است که این هدیه دوج‌کوین نباشد. مادر ایلان ماسک با تمسخر دوج‌ کوین و اظهارنظر ماسک که به شوخی این رمزارز را کلاه‌برداری خواند، باعث افت ۴۰ درصدی ارزش آن شد؛ اما تاکنون (خرداد ۱۴۰۰)، ارتباط ایلان ماسک با این رمزارز که با یک شوخی شروع شده بود، همچنان معما باقی مانده است.

صعود دوج کوین

افزایش قیمت دوج ثابت کرد این رمزارز هنوز ظرفیت درخورتوجهی برای رشد دارد. بعد از اینکه بنیان‌گذاران این پروژه، بیلی مارکوس و جکسون پالمر، آن را در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) رها کردند، نیکول و توسعه‌دهندگان دیگری مانند او، در اوقات فراغتشان روی این پروژه متن‌باز کار می‌کردند.

نیکول علاوه‌بر پروژه دوج کوین، هدایت توسعه فنی قراردادهای هوشمند پروژه بلاک‌چین R3 را نیز برعهده داشت. او اخیرا به کاری خارج از صنعت بلاک‌چین مشغول شده؛ اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرده است. با رونق بازار دوج کوین، علاقه به سرمایه‌گذاری روی این رمزازر افزایش یافته است. نیکول دراین‌باره گفت: «سیل عظیمی از توسعه‌دهندگانی هم‌گروه را شاهد هستیم که برای کار روی دوج کوین اعلام آمادگی کردند.»

گروه دوج کوین مشغول نهایی‌کردن نسخه ارتقا‌یافته ۱٫۲۱، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی از سال ۱۳۹۸ تا امروز و آماده‌کردن بستری برای به‌روزرسانی‌های بعدی این رمزارز هستند. از دیدگاه کاربر نهایی، نکات برجسته این به‌روزرسانی افزایش سرعت همگام‌سازی و پشتیبانی دائم از ولت (کیف‌پول دیجیتال) و راحت‌ترکردن ادغام دوج کوین برای ارائه‌دهندگان خدمات هستند.

کوین‌بیس نیز پس از وعده‌های بسیار، سرانجام اعلام کرد دوج کوین را به‌رسمیت می‌شناسد و این رمزارز را به فهرست خود اضافه کرد. تایم‌لاین شش تا هشت‌هفته‌ای این صرافی نشان می‌دهد تا زمان به‌روزرسانی، این رمزارز را فهرست خواهد کرد. هدف بعدی این گروه کاهش کارمزد‌های تراکنش از میانگین فعلی ۰/۴ دلار تا ۰/۰۱ دلار است: «این کار نیازمند مذاکره با ماینرها است؛ اما باید آن‌ها را متقاعد کنیم که کاهش کارمزد‌های تراکنش برای سلامت شبکه مفید است.»

شوخی تمام‌نشدنی

دوج کوین با الگوبرداری از بیت کوین ایجاد شده است؛ اما از الگوریتم دیگری به نام اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کند که مصرف انرژی‌اش کمتر است و با موضع جدید ایلان ماسک، یعنی سازگاری با محیط‌زیست، تطابق بیشتری دارد. نیکول گفت می‌توان برای سبزترشدن این رمزارز مصرف انرژی آن را بازهم کاهش داد. برخلاف علاقه زیاد ماسک به رشد ارزش دوج کوین، نیکول و باقی گروه این رمزارز رفتاری متواضعانه دارند؛ خصیصه‌ای که از خالقان اصلی آن، جکسون پالمر و بیلی مارکوس به‌ارث برده‌اند.

دوج کوین در‌اصل در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) برای شوخی و مقابله با بیت کوین اختراع شده بود و پالمر در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) به دیکریپت گفته بود بدون هیچ درآمدی خود را از پروژه کنار کشیده و مارکوس هم فقط به‌اندازه خرید یک دستگاه خودرو هوندا سیویک از آن درآمد کسب کرده است.

پالمر دیگر درباره سرنوشت اختراعش علنا اظهارنظر نمی‌کند؛ اما اخیرا در پستی ماسک را «خودشیفته‌ای بی‌اخلاق» خواند که این پست بلافاصله حذف شد. بهمن ۱۳۹۹ (فوریه ۲۰۲۱)، مارکوس نیز به وال‌استریت ژورنال گفته بود رشد دوج کوین غیرمنطقی و مضحک است. این روزها برخلاف مخترعان آن، تعداد کمی این رمزارز را نادیده می‌گیرند؛ مخصوصا حالا که یکی از مردان قدرتمند جهان این «جوک کوین» را زیر بال‌و‌پر خود گرفته است.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات