بهترین تنظیمات برای حداکثر بازده در کارت گرافیک‌ های انویدیا

چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
فناوری انویدیا DLSS
اگر کارت گرافیک انویدیا پرقدرتی دارید؛ اما هنگام اجرای بازی‌ها نرخ فریم مناسبی دریافت نمی‌کنید، لازم است برخی تنظیمات را تغییر دهید.
تبلیغات

قبل از بازی‌کردن با کامپیوتر، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، تغییر تنظیمات در برخی فاکتور‌های پیش‌فرض است که روی کارت گرافیک‌های انویدیا فعال هستند. پس از خرید لپ تاپ مناسب بازی یا جمع‌کردن سیستمی که چنین کارت گرافیک‌هایی دارد، برخی فاکتور‌ها با مانتیور یا ویژگی‌های بازی در حال انجام هماهنگ نیستند و باید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید.

در سیستم‌های مجهز به کارت گرافیک انویدیا، دو برنامه با عنوان Nvidia Control Panel و Nvidia GeForce Experience وجود دارد که بیشترین کاربرد آن‌ها مربوط به دریافت بیشترین بازدهی هنگام بازی‌کردن است. اگر چنین برنامه‌هایی روی سیستم شما نصب نیست، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه مایکروسافت خود ویندوز یا سایر سایت‌ها دانلود کنید.

آپدیت کارت گرافیک انویدیا

اولین و مهم‌ترین چیز برای اجرای درست و با نرخ فریم مناسب بازی‌ها، آپدیت‌بودن کارت گرافیک است. اگر کارت گرافیک شما آپدیت نباشد، نمی‌تواند با برخی از استانداردهای جدید موجود در بازی‌ها تطابق پیدا کند. همین امر سبب اجرای نامناسب آن‌ها می‌شود؛ حتی اگر تنظیماتی که درادامه خواهیم گفت، به‌درستی تنظیم شده باشند.

حال که از اهمیت فراوان آپدیت‌بودن کارت گرافیک گفتیم، سعی کنید به‌صورت مداوم و دوره‌ای از نصب‌بودن آخرین نسخه‌ی آپدیت روی سیستم خود مطمئن شوید. ما تمام روش‌های موجود برای آپدیت و بررسی نسخه‌ی فعلی را در مقاله‌ی آموزش آپدیت کارت گرافیک انویدیا توضیح داده‌ایم که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست.

تنظیمات مربوط به Nvidia Control Panel

پس از اینکه از آپدیت‌بودن درایور مطمئن شدید، باید فاکتورهای موجود در نرم‌افزار Nvidia Control Panel را مطابق با نیازها و پشتیبانی‌های نرم‌افزاری مانیتور و سایر قطعات سیستم تنظیم کنید. با کلیک روی بخش‌های مشخص‌شده آن را باز کنید یا اگر در بخش مذکور وجود نداشت، روی دسکتاپ کلیک‌راست و Nvidia Control Panel را انتخاب کنید.

برنامه های انویدیا

پس از اینکه وارد برنامه شدید، باید تنظیمات اصلی را در ۴ بخش انجام دهید. ابتدا وارد بخش Adjust image settings with preview شوید و از میان تنظیمات موجود، تیک گزینه‌ی Use the advanced 3D image settings را بزنید تا از حداکثر قابلیت‌های نمایش سه‌بعدی تصاویر بهره‌مند شوید.

Nvidia Control Panel

در بخش بعدی، روی Manage 3D Settings کلیک می‌کنیم که شامل دو بخش Global Settings و Program Settings است. در بخش اول، روی قسمت مشخص‌شده کلیک کنید و گزینه‌ی Auto Select را به High-performance NVIDIA processor تغییر دهید تا به‌طور خودکار تمام برنامه‌هایی که با کارت گرافیک سر‌و‌کار دارند، از بهترین کیفیت آن بهره ببرند؛ ازجمله بازی‌ها!

اگر بخواهید این کار را برای هر برنامه یا بازی جداگانه انجام دهید، در بخش Program Settings آن را می‌توانید عملی کنید.

Nvidia Control Panel
Nvidia Control Panel

بعد از انجام کارهای گفته‌شده، باید بررسی کنید که مانیتور شما از کدام قطعه (گرافیک مجتمع یا کارت گرافیک اصلی) تصویر را دریافت می‌کند. البته این بخش بیشتر مربوط به لپ‌تاپ‌ها است که انجام برخی کارها بر دوش گرافیک مجمتع قرار دارد.

در این‌جا می‌توانید انتخاب کنید که لپ‌تاپ به‌صورت خودکار تصویر خود را بین این دو کارت گرافیک سوییچ کند یا همیشه از‌طریق قطعه‌ای که انتخاب می‌کنید، این کار را انجام دهد. اگر مانند تصویر زیر قدرت تغییر انتخاب را ندارید، نگران نباشید؛ زیرا اگر سایر تنظمیات را به‌درستی انجام دهید، مشکلی برای این بخش پیش نمی‌آید.

Nvidia Control Panel

آخرین بخش تنظیمات در برنامه‌ی Nvidia Control Panel به PhysX Settings مربوط است که هم می‌تواند به‌صورت خودکار بین پردازنده و کارت گرافیک جابه‌جا شود و هم می‌تواند به‌واسطه‌ی خود شما برای همیشه تنها با یک واحد پردازشی انجام شود.

Nvidia Control Panel

با رعایت نکات گفته‌شده، بازی‌ها و برنامه‌ها با بهترین قدرت گرافیکی اجرا می‌شوند. اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، یادتان نرود که قبل از اجرای بازی، آن را به پریز برق وصل کنید تا کارت گرافیک از حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی خارج شود.

شایان ذکر است که تنظیمات دیگری نیز در Nvidia Control Panel وجود دارد که برای بهینه‌کردن کارت گرافیک در عملکردهای مختلف کاربرد دارند؛ اما با انجام تنظیمات گفته‌شده در این آموزش، بازی‌ها بدون مشکل اجرا خواهند شد.

همچنین، اگر به تنظیم خودکار تنظیمات هر بازی متناسب با کارت گرافیک خود تمایل دارید، از نرم‌افزار رسمی انویدیا می‌توانید استفاده کنید که در بخش بعدی آن را آموزش داده‌ایم.

تنظیمات مربوط به Nvidia GeForce Experience

نرم‌افزار را با جست‌وجو در ویندوز پیدا کنید یا اگر آن را روی سیستم ندارید، از سایت انویدیا یا سایر سایت‌های شخص ثالث دانلود کنید. پس از اجراکردن برنامه نیاز دارید تا با تغییر آی‌پی در برنامه اکانت بسازید. پس از انجام این کار، بازی‌هایی که قبلاً نصب کرده‌اید، در صفحه‌ی اول برنامه نمایان می‌شوند. سپس، روی بازی مدنظر خود کلیک کنید.

nvidia geforce

بعد از کلیک روی آیکون DETAILS، صفحه‌ای از تنظیمات لحاظ‌شده در بازی را در‌کنار تنظیماتی خواهید دید که برای کارت گرافیک شما بهینه است. شما می‌توانید این تنظیمات را به‌صورت دستی در بازی لحاظ کنید یا با زدن گزینه‌ی Optimize به GeForce Experience اجازه دهید این تنظیمات را برای شما تنظیم کند.

nvidia geforce

تنظیم وضوح و نرخ تازه‌‌سازی صفحه‌نمایش

اگر تمام کارهای گفته‌شده را انجام دادید و بازهم بازی ازنظر شما وضوح لازم را ندارد، بهتر است سری به صفحه تنظیم رزولوشن و نرخ‌ تازه‌سازی در ویندوز بزنید. برای این کار در دسکتاپ راست‌کلیک و گزینه‌ی Display settings را انتخاب کنید.

راست کلیک در ویندوز ۱۱

پس از اینکه وارد منو Display settings شدید، در انتهای این بخش روی گزینه‌ی Advanced display کلیک کنید.

تنظیمات وضوح در ویندوز ۱۱

به بخش‌های مشخص‌شده در عکس زیر توجه کنید. اگر رزولوشن و نرخ تازه‌سازی صفحه‌نمایش با استاندارد سیستم مطابقت ندارد، دوباره آن‌ها را به بهینه‌ترین حالت تنظیم کنید.

تنظیمات وضوح در ویندوز ۱۱

در این مقاله، سعی کردیم اصلی‌ترین بخش‌هایی را معرفی کنیم که برای بازی‌کردن با کارت گرافیک‌های انویدیا به بهینه‌شدن و تنظیم مجدد نیاز دارند. اگر شما نیز روش مؤثر دیگری برای بهبود تجربه‌ی گیم‌پلی می‌شناسید، آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات