ربات‌هایی که در CES 2021 به ‌نمایش درآمدند

پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
CES 2021 میزبان ربات‌هایی متنوعی بود؛ از ربات‌های پرکاربرد سامسونگ و کمباین هوشمند گرفته تا موفلین، ربات پیانیست و ربات پرورش زنبور عسل.
تبلیغات

CES 2021 سرانجام به ‌اتمام رسید. نمایشگاه امسال به ‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا تماما آنلاین بود و همین موضوع باعث شدCES 2021 اندکی کم‌فروغ‌تر از CES-های پیشین باشد؛ بااین‌حال شرکت‌های مختلف حوزه‌ی فناوری تلاش کردند از فرصتی که CES در اختیارشان قرار می‌دهد برای رونمایی از دستاوردهای خود استفاده کنند.

براساس گزارش سی‌نت، در CES محصولات متنوعی به ‌نمایش گذاشته می‌شوند و در بین آن‌ها شاهد تعدادی ربات هستیم.CES 2021 میزبان ربات‌های متنوعی بود؛ از ربات‌های کوچک دوست‌داشتنی گرفته تا ربات‌هایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند و کارهای بیشتری انجام می‌دهند.

درادامه نگاهی به ربات‌هایی می‌اندازیم که طی برگزاری CES 2021 به ‌نمایش درآمدند. این ربات‌ها موارد مختلفی نظیر موفلین (Moflin) و بات هندی (Bot Handy) و جت بات (Jetbot) را شامل می‌شوند. 

LG Cloi UV-C

ربات ال جی LG Cloi UV-C در داخل اتاق

ال جی رباتی طراحی کرده است که همچون فیلم‌های تخیلی دهه‌ی ۸۰ میلادی، بر سالن‌های تاریک نظارت می‌کند؛ البته ربات ال جی این کار را برای از بین ‌بردن جِرم‌ها انجام می‌دهد. ربات LG CLOi UV-C از چراغ فرابنفش (UV) بهره می‌گیرد تا عوامل بیماری‌زا را پاک کند. ربات‌های سری CLOi ال جی به محیط‌هایی می‌روند که ممکن است افراد زیادی در آنجا وسایل مختلف را لمس کنند.

Bot Handy و Bot Care و JetBot سامسونگ

ربات سامسونگ Bot Handy در آشپزخانه

سامسونگ در CES 2021 سه ربات به ‌نمایش گذاشت که هر یک از آن‌ها قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد و در تلاش است زندگی در خانه را آسان‌تر کنند. Bot Handy سامسونگ مجهز به بازوی رباتیک و چند دوربین است و به ‌لطف هوش مصنوعی می‌تواند اشیاء را تشخیص بدهد. رئیس بخش تحقیقات شرکت سامسونگ می‌گوید Bot Handy به شما در آشپزخانه و اتاق نشیمن و جاهای دیگر خانه کمک می‌کند. Bot Handy رباتی بلند و باریک است، روی بازو سه لولا دارد، می‌تواند اشیاء را بردارد و با اتکا بر پایه‌ای غلتک‌مانند به‌ حرکت درمی‌آید.

دومین رباتی که سامسونگ به‌ نمایش گذاشت، نسخه‌ی به‌روزشده‌ی Bot Care بود که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ آن را دیدیم. سامسونگ از Bot Care به‌عنوان همراه و دستیاری رباتیک یاد می‌کند و می‌گوید این ربات در نقش دستیار شخصی ظاهر می‌شود. 

جاروبرقی رباتیک JetBot 90 AI+ سامسونگ در کنار کمد

سومین ربات سامسونگ، +JetBot 90 AI است که در دسته‌ی جاروبرقی‌های رباتیک جای می‌گیرد و از حسگر سه‌بعدی و اسکنر لایدار استفاده می‌کند. سامسونگ می‌گوید این جاروبرقی رباتیک بر هوش مصنوعی اتکا می‌کند تا توانایی تشخیص اشیاء‌ شکننده نظیر گلدان را داشته باشد و از آن‌ها فاصله بگیرد.

ITRI Dual Arm Robot System

ربات پیانیست ITRI Dual Arm Robot System در دنیای واقعی

شماری از ربات‌هایی که طی سال‌های اخیر به‌ نمایش گذاشته شده‌اند، صرفا یک بازو برای انجام کارهایی نظیر برداشتن وسایل دارند؛ اما آنچه گفتیم درباره‌ی ITRI Dual Arm Robot System صدق نمی‌‌کند. این ربات به‌ لطف بهره‌مندی از دو بازو که همچون دست انسان به‌ نظر می‌رسند، توانایی پیانو زدن دارد و حتی می‌تواند نوشیدنی را در لیوان بریزد. طراحی ظاهری این ربات در نوع خود جالب است.

Moorebot Scout

ربات Moorebot Scout در کف دست

Moorebot Scout ربات جالبی در ابعاد کف دست است که ۱۷۹ دلار قیمت دارد و به‌صورت خودکار در خانه‌ به‌ حرکت درمی‌آید. این ربات دارای چرخ‌های آف‌رود است تا بتواند به‌سادگی در بخش‌های مختلف خانه روی انواع سطوح جابه‌جا شود. Moorebot Scout به ‌غیر از نظارت بر خانه از طریق دوربین 1080p، فعلا کارهای چندان زیادی انجام نمی‌دهد؛ اما می‌توان آن را برای یادگیری مبتنی ‌بر STEM برنامه‌ریزی کرد. 

John Deere X Series

کمباین John Deere X Series در بیرون در عصر آسمان ابری

محصول بعدی که در CES 2021 معرفی شد، کمباینی محسوب می‌شود که سیستم کروز کنترل (Cruise Control) بسیار پیشرفته‌ای دارد. کمباین مدرن John Deere X Series روی مخزن‌های خود به دوربین‌هایی بزرگ مجهز است، از فناوری بینایی رایانه‌ای (Computer Vision) بهره می‌برد، به‌صورت خودکار به‌ حرکت درمی‌آید و زمانی‌که در زمین‌های کشاورزی مشغول انجام کار باشد، می‌تواند با کمباین‌های شبیه به خود ارتباط برقرار کند. 

Moflin

موفلین / Moflin حیوان خانگی هوش مصنوعی در دست

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ربات‌های CES 2021،‌ موفلین (Moflin) نام دارد که شبیه حیوانات خانگی است. این ربات از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و توانایی ابراز احساسات دارد. شرکت تولیدکننده‌ی موفلین می‌گوید این ربات در گذر زمان همچون حیوانات واقعی تکامل پیدا می‌کند و حالت‌هایی نظیر هیجان‌زدگی و آرامش از خود بروز می‌دهد.

موفلین به‌ حدی هوشمند است که می‌تواند افرادی که در حال تعامل با او هستند، از یکدیگر تشخیص بدهد و از طریق صداها و حرکات، به ‌شکلی متفاوت به هر کدام از آن‌ها واکنش نشان بدهد. 

موفلین برای شارژ شدن، درون محفظه‌ای خاص قرار می‌گیرد. در زمانی‌که موفلین درون محفظه‌ی شارژ باشد، حرکات و صداهای آرامی بروز می‌دهد تا فکر کنید همچون حیوانی خانگی خوابیده است. موفلین به میکروفون مجهز است تا بتواند صدای کاربر را بشنود. 

Daesung Hive Controller

ربات پرورش زنبور Daesung Hive Controller در محیط روباز

زنبور عسل در دنیای امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اتحادیه‌ی اروپا آفت‌کش‌های زنبور عسل را ممنوع کرده. به‌ نظر می‌رسد یک شرکت کره‌ای حوزه‌ی فناوری در تلاش است با بهره‌گیری از ربات‌، زنبور عسل پرورش بدهد. ربات Hive Controller که در CES 2021 به‌نمایش گذاشته شد، تولید عسل را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از قبل می‌کند. 

Petit Qoobo

ربات Petit Qoobo روی مبل

یکی دیگر از ربات‌های دوست‌داشتنی  CES امسال، Petit Qoobo بود که اساسا همچون ترکیبی از شخصیت‌های خیالی Totoro و Cat Bus به ‌نظر می‌رسد. Petit Qoobo کوسنی خزدار با طراحی دوست‌داشتنی است که دم دارد. Petit Qoobo برادر کوچک‌تر Qoobo محسوب می‌شود که سال گذشته معرفی شد.

Roborock S7

جاروبرقی رباتیک Roborock S7 در CES 2021 معرفی شد

ربات‌ها در قالب جاروبرقی‌ رباتیک مزایای فراوانی به ‌ما ارائه می‌دهند و در سال‌های گذشته این نوع جاروبرقی که به‌صورت خودکار خانه را تمیز می‌کند، میزبان بهبودهای متنوعی شده‌ است. Roborock S7 در حال حاضر قوی‌ترین جاروبرقی سری روبوراک است و یکی از سریع‌ترین سیستم‌های تیمزکننده‌ی دنیا را دارد.

جاروبرقی رباتیک Roborock S7 مجهز به فناوری VibraRise است. این ربات قدرت مکشی بیشتر از نسل قبل دارد و با استفاده از باتری ۵۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حداکثر سه ساعت مداوم خانه را تمیز می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات