Pimax به‌زودی هدست واقعیت مجازی 8K را به بازار عرضه می‌کند

یک‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
Pimax از شرکت‌های فعال در صنعت واقعیت مجازی است که اولین محصول 8K جهان را معرفی کرد و اکنون آماده‌ی عرضه‌ی انبوه به بازار است.
تبلیغات

شرکت Pimax در سال ۲۰۱۷ کمپین کیک‌استارتر برای توسعه‌ی هدست واقعیت مجازی 8K راه‌اندازی کرد. علاقه‌مندان به فناوری از خبر جدید شگفت‌زده شدند؛ چون ادعای گروه مذکور تجربه‌ای کاملا نو به دنیای واقعیت مجازی اضافه می‌کرد. حدود ۶ هزار پشتیبان برای پروژه اعلام آمادگی کردند و ۴/۲ میلیون‌ دلار کمک‌هزینه دریافت شد. پشتیبان‌ها انتظار عرضه‌ی محصول اولیه را در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ داشتند. البته زمان عرضه‌ی نمونه‌ی کامل با تأخیرهای متوالی و متعدد روبه‌رو شد و بسیاری از علاقه‌مندان، به‌نوعی ناامید شدند.

بااین‌همه،در نمایشگاه CES 2020 شاهد رونمایی محصول نهایی Pimax هستیم و بالاخره هدست واقعیت مجازی 8K نمایش داده شد. بازدیدکنندگان و خبرنگاران فناوری نمونه‌ی حاضر در نمایشگاه را آزمایش کرده‌اند که مشخصات کیفیت و کارایی آن را تأیید می‌کنند. دو نمایشگر 4K در این هدست وجود دارد که با زاویه‌ی دید ۲۰۰ درجه، عمقی بیشتر از رقبا را به کاربران ارائه می‌کند. هدست Pimax همچنین از جک هدفون بهره می‌برد و با پلتفرم‌های Steam VR و Oculus نیز سازگار است. نرخ نوسازی تصویر در هدست 8K مذکور ۹۰ هرتز بیان گفته شده است.

هدست Pimax 8K X که در نمایشگاه امسال CES رونمایی شد، طبق گفته‌ی خبرنگاران تجربه‌ای عالی به‌ارمغان می‌آورد و درمقایسه‌با رقبایش باکیفیت‌تر است. از رقبای قدرتمند می‌توان Valve Index را نام برد که دو نمایشگر با رزولوشن‌ ۱،۶۰۰ در۱،۴۴۰ دارد.

هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X

در همان اولین نگاه به هدست جدید Pimax، به کیفیت چشمگیر آن می‌توان پی برد. از تفاوت‌های عمده می‌توان به بهبود تجربه‌ی خواندن متن در عینک Pimax اشاره کرد که درمقایسه‌با رقبا، کاملا مشهود به‌نظر می‌رسد. عموما هدست‌های واقعیت مجازی نمی‌توانند متون را با کیفیت مطلوبی نمایش دهند و برخی اوقات جزئیات آن را محو می‌کنند. دمویی که برای نمایش هدست 8K X استفاده شد، شبیه‌ساز پرواز ساده بود که بخش‌های متنی هم در آن وجود داشت و نویسنده‌ی مقاله‌ی منبع می‌گوید متن‌ها را به‌آسانی می‌‌شد خواند.

تجربه‌ی کار با هدست 8K X کیفیت آن را برتر از محصولاتی همچون Oculus Rift DK1 نشان می‌دهد که در بخش‌های متنی و جزئیات رابط کاربری بازی همچون Elite Dangerous، مشکلات زیادی برای کاربر ایجاد می‌کند. به‌علاوه دستگاه جدید درمقایسه‌با رقیب قدرتمندی همچون Valve Index برتری‌های مشهودی دارد.

زاویه‌ی دید بیشتر هدست واقعیت مجازی Pimax شاید در نگاه اول مشهود نباشد؛ اما پس از گذشت کمی زمان و تجربه‌ی بیشتر بازی و محتوا، مزیت آن را درک خواهید کرد. رقبایی همچون Oculus Quest و Valve Index زوایای دید ۹۰ و ۱۳۰ درجه به کاربر ارائه می‌کنند؛ درحالی‌که زاویه‌ی دید ۲۰۰ درجه‌ای Pimax دستاوردی برای کاربران دارد که همه‌ی رقبا از آن عاجزند: حسی واقعی از دید پیرامونی. شاید تفاوت مذکور آن‌چنان بزرگ نباشد؛ اما به‌هرحال تجربه‌ای واقعی‌تر با احساس تنگناهراسی (کلاستروفوبیا) کمتری فراهم می‌کند.

هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X

رزولوشن 8K در هدست جدید Pimax تجربه‌ای عالی ایجاد می‌کند؛ اما مشکل بزرگی به‌نام کارایی و قدرت در آن دیده می‌شود. برای استفاده از چنین محتوایی قطعا به سیستمی قوی نیاز خواهید داشت که شرکت سازنده کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 را برای تجربه‌ی عالی 8K پیشنهاد می‌کند. Pimax در دستگاه جدید خود قابلیتی به‌نام Dual Engine Mode دارد که رزولوشن رندر را برای هر نمایشگر به ۲،۵۶۰ در ۱،۴۴۰ کاهش می‌دهد و سپس آن را به 4K مقیاس‌دهی می‌کند. مقیاس‌دهی رزولوشن، تنها روش استفاده از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز در نمایشگرها است؛ چون در حالت 8K، تنها نرخ نوسازی ۷۵ هرتز ارائه می‌شود. به‌علاوه درصورت استفاده از این حالت، کارت گرافیک پیشنهادی به RTX 2060 کاهش می‌یابد.

طراحی Pimax 8K X به‌هیچ‌وجه کوچک و ظریف نیست. طراحی زاویه‌ای بزرگ برای رسیدن به زاویه‌ی دید ۲۰۰ درجه، اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد و شاید در نگاه اول، استفاده از هدست آسان به‌نظر نرسد. البته بررسی‌های اولیه نشان می‌‌دهد می‌توان به‌راحتی از هدست جدید Pimax استفاده کرد و ابعاد بزرگ تجربه‌ی کاربری را خدشه‌دار نمی‌کند.

هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X
هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X
هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X
هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X

هدست واقعیت مجازی Pimax 8K X با قیمت ۱،۲۹۹ دالار به بازار عرضه می‌شود. همچنین، کاربران می‌توانند باندلی مجهز به کنترلرهای Valve Index و ایستگاه کنترلی مرکزی بخرند که قیمتش ۱،۸۲۸ دلار خواهد بود. قطعا چنین قیمتی برای هدست واقعیت مجازی گران خواهد بود؛ اما شاید مشخصات عالی سخت‌افزاری Pimax 8K X آن را توجیه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات