کنفرانس نه‌چندان جذاب اینتل و شکست نسبی در برابر AMD در CES 2020

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کارشناسان اعتقاد دارند اینتل در CES 2020 کنفرانس موفقی برگزار نکرد و نتوانست گوی رقابت را از تیم قرمز AMD برباید.
تبلیغات

کنفرانس اینتل در CES 2020 پس از رقیب قدیمی یعنی AMD برگزار شد. AMD در کنفرانس خود رونمایی‌های مهمی انجام داد که ضربه‌های سختی را به تیم آبی وارد کرد. درمقابل، غول قدیمی دنیای پردازنده نتوانست آن‌طور که باید و شاید، پاسخی به رقیب ارائه کند. اینتل نیم ساعت اول نطق اصلی را به راهکارهای تجاری اختصاص داد و انواع موارد از کنترل ترافیک یا ورزش و موارد مشابه پوشش داده شدند. درنهایت، گرگوری برایانت، مدیر بخش کاربری اینتل روی صحنه آمد و درباره‌ی محصولات واقعی مخصوص مصرف‌کننده، صحبت کرد.

برایانات در صحبت‌های خود اشاره‌‌ای به پروژه‌ی آتنا داشت که تولید لپ‌تاپ‌های سبک با شارژدهی بالا و اتصال همیشگی به اینترنت را در دستور کار دارد. در نمایشگاه CES امسال، ۲۵ لپ‌تاپ جدید با تأییدیه‌های پروژه‌ی آتنا رونمایی شدند. البته پروژه‌ی مذکور خبری قدیمی محسوب می‌شود و رونمایی از محصولات جدید،‌ آن‌چنان برای کاربران جذاب نبود. به‌علاوه امسال شاهد رونمایی از اولین کروم‌بوک‌های ایسوس و سامسونگ بودیم که ضربه‌ی سختی به جبهه‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوزی وارد کردند.

اینتل در توسعه‌ی پروژه‌ی آتنا تصمیم دارد تا همکاری نزدیکی را با هدف توسعه‌ی اتصال 5G در لپ‌تاپ‌ها با مدیاتک شروع کند. غول پردازنده طی این همکاری، لپ‌تاپ‌های 5G را برای عرضه در سال ۲۰۲۱ به بازار آماده می‌کند. برایانت در صحبت‌های خود تأیید کرد که تراشه‌های 5G در فصل سوم سال جاری به شرکای سخت‌افزاری تحویل داده می‌شوند. درنتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که عرضه‌ی لپ‌تاپ‌ها در سال ۲۰۲۱ محقق شود.

در پایان کنفرانس اینتل، اخباری کلی از یک محصول جدید منتشر شد: تایگر لیک (Tiger Lake) یا نسل بعدی (یازدهم؟) پردازنده‌های سبک اولترابوک. این پردازنده‌های در دسته‌ی سطح اول قرار می‌گیرند، چون اولین پردازنده‌های در سطح مصرف‌کننده خواهند بود که از پردازنده‌های گرافیکی Xe اینتل بهره می‌برند. طبق ادغای اینتل، گرافیک‌های داخلی Xe نسبت به نسل یازدهم موجود در پردازنده‌‌های کنونی آیس لیک، دو برابر قدرتمندتر هستند.

اینتل هیچ جزئیاتی از پردازنده‌های جدید خود منتشر نکرد و تنها می‌دانیم که آن‌ها تا پایان سال جاری برای عرضه به بازار آماده می‌شوند. شاید در کامپیوتکس ۲۰۲۰ اخبار بیشتری پیرامون نسل جدید پردازنده‌ها منتشر شود.

Project Athena

در بخش دیگری از کنفرانس اینتل، یک خبر کلی درباره‌ی کارت‌های گرافیک اختصاصی شرکت موسوم به Xe اعلام شد که با کد نام DG1 شناخته می‌شوند. در استیج کنفرانس، اجرای بازی Destiny 2 با پردازنده‌های گرافیکی مذکور نمایش داده شد. البته پردازنده‌ی مذکور در دسته‌ی موبایل بود و یک کارت گرافیک کامل دسکتاپ محسوب نمی‌شود. همین اتفاق ما را با این سؤال روبه‌رو می‌کند که اینتل چه برنامه‌هایی برای بازار دسکتاپ در سر دارد؟

اینتل چه زمانی اولین کارت‌های گرافیک دسکتاپ خود را معرفی خواهد کرد؟

در هفته‌های منتهی به CES 2020، شایعه‌های زیادی پیرامون پردازنده‌های دسکتاپ احتمالی کامت لیک اس منتشر می‌شد. همه‌ی اخبار این تصور را ایجاد می‌کردند که اینتل در نمایشگاه لاس‌وگاس، حداقل کلیاتی از پردازنده‌های مذکور را به نمایش خواهد گذاشت، اما در کنفرانس این شرکت، هیچ خبری از دنیای کامپیوترهای رومیزی نبود.

آماده شدن اینتل برای پردازنده‌‌های اولترابوک تایگر لیک، خبری نسبتا جذاب به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه رونمایی کلی از پردازنده‌های سری H نسل دهم نیز خالی از لطف نبود؛ اما فراموش نکنید که آخرین خبر غول پردازنده در دنیای دسکتاپ به اکتبر ۲۰۱۸ باز می‌گردد. درواقع ما حتی امروز نمی‌دانیم که آیا نسل دهم از پردازنده‌های دسکتاپ اینتل، تا پیش از عرضه‌ی نهایی نسل چهارم AMD معرفی خواهند شد یا خیر.

بازار پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک نیز حضوری جدی را از سوی اینتل تجربه نکرد. هیاهوی خبری پیرامون گرافیک‌های Xe شرکت از چند سال پیش شروع شده است. با شنیدن خبر حضور اینتل در CES 2020 تصور بر این بود که حداقل رونمایی بیش از اجرای Destiny 2 روی یک لپ‌تاپ خواهیم داشت. فراموش نکنید که تقریبا همه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ توانایی اجرای بازی مذکور را دارند.

درنهایت همه‌ی کاربران و کارشناسان باید منتظر باشند تا شاید ورود جدی اینتل را به دنیای پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی مشاهده کنند. به‌هرحال شاید زمان زیادی تا عرضه‌ی نهایی یک کارت گرافیک کامل از اینتل در دنیای دسکتاپ باقی مانده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات