اینتل از قوی‌ترین پردازنده‌ی نسل دهمی موبایل خود رونمایی کرد

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
اینتل در اولین روزهای سال جدید میلادی و طی CES 2020 از نسل جدید خانواده‌ی پردازنده‌های CometLake-H که بخشی از پردازنده‌های نسل دهمی اینتل است، رونمایی کرد.
تبلیغات

همچون همیشه در اولین روزهای سال نوی میلادی شاهد برگزاری رویداد CES در لاس‌وگاس آمریکا هستیم. اینتل به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران دنیای فناوری در این رویداد همچون همیشه حاضر شده و از خانواده‌ی پردازنده‌های CometLake-H خود رونمایی کرده که جزو پردازنده‌های نسل دهمی این پردازنده است. پردازنده‌های جدید معرفی شده توسط اینتل در مینی‌پی‌سی‌های این کمپانی که NUC خوانده می‌شوند و همچنین لپ‌تاپ‌های گیمینگ سایر شرکت‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

سری جدید پردازنده‌های خانواده‌ی CometLake-H اینتل را باید قوی‌ترین پردازنده‌های موبایلی خواند که این شرکت تا امروز رونمایی کرده است. محصولات جدید جایگزین پردازنده‌های نسل نهمی این شرکت با نام CFLR-H خواهند شد که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری کافی‌لیک اینتل به‌روزرسانی شده بودند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که سری جدید نیز همچون پردازنده‌های کافی‌لیک از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بهره خواهند برد که دارای تمام بهبود‌های معماری اعمال شده از زمان پردازنده‌های اسکای‌لیک است. 

هرچند اینتل جزئیاتی فنی از پردازنده‌های جدید و حتی نسخه‌های آن ارائه نکرده، اما به برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های جدید اشاره کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، این سری جدید در مدل‌های Core i5، Core i7 و Core i9 تولید می‌شوند. تعداد هسته‌ها و تردهای پردازشی در قوی‌ترین نمونه ۸ هسته و ۱۸ ترد خواهد بود؛ به بیان بهتر، نسخه‌ی Core i5 از وجود ۴ هسته‌ و ۸ ترد، مدل Core i7 از ۶ هسته و ۱۲ ترد و نهایتا مدل Core i9 از وجود ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی بهره می‌برند. با وجود ارائه‌ی این توضیحات می‌توان دید که نسل جدید پردازنده‌ی اینتل از تنظیمات و نسخه‌هایی مشابه با نسل نهم بهره می‌برند. 

بنچمارک پردازنده موبایل نسل ۱۰ اینتل

در مورد عملکرد نیز اینتل به ارائه‌ی جزئیات و اطلاعاتی در رابطه با عملکرد این پردازنده‌ها پرداخت. اینتل عملکرد پردازنده‌های جدید را در کنار عملکرد پردازنده‌های نسل دهمی CometLake-U و IceLake-U در برابر پردازنده‌ی نسل سومی رایزن AMD قرار داده و در قالب نمودارهایی به نمایش گذاشت. نرم‌افزار‌های بنچمارک مورد بررسی شامل مواردی نظیر XPRT، RUGS، Premier Pro، PC Mark10 و 3DMark هستند که برای سنجش عملکرد پردازنده‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته شماری از بازی‌های رایانه‌ای نیز برای سنجش عملکرد مورد استفاده قرار گرفته‌اند که شامل موارد زیر هستند: 

  • F1 2019
  • CSGO
  • World of Tanks enCore
  • Halo: MCC
  • Rainbow Six: Siege
  • Total War: Three Kingdoms
  • در مقایسه با پردازنده‌های AMD 7 7300U و Core i7-1071U پردازنده‌ی اینتل سه برابر سریع‌تر است، حال آنکه Core i7-1065G7 تا بیش از ۵.۷۱ برابر سریع‌تر بوده است. در مورد اجرای بازی‌ها، تراشه‌ی آیس‌لیک تا ۶۳ درصد سریع‌تر بوده، حال آنکه پردازنده‌ی گرافیکی وگا موفق شده تا ضعف عملکرد را جبران کرده و حتی عملکردی بهتر از نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی آیس‌لیک نسل ۱۱ ارائه کند. البته بهتر است به این نکته اشاره کنیم که پردازنده‌ی AMD مورد استفاده از وجود چهار هسته‌ و ۸ ترد پردازشی بهره می‌برده، حال آنکه پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل از سری Cometlake-U از ۶ هسته و ۱۲ ترد بهره می‌برد. بنابر اطلاعات ارائه شده هر دو سری پردازنده‌ی IceLake-U و CometLake-U عملکردی قابل قبول را در فشارهای پردازشی از خود به نمایش گذاشته‌اند. 

    پردازنده نسل دهمی اینتل

    انتظار می‌رود در ساعات آینده AMD از نسل جدید پردازنده‌های موبایل رایزن ۴۰۰۰ خود با بهره‌گیری از ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی و مبتنی بر معماری ذن ۲ رونمایی کند. البته مقایسه پردازنده‌های جدید اینتل با نسل جدید پردازنده‌های AMD واقع‌بینانه‌تر است. اینتل همچنین به مصرف انرژی پردازنده‌های جدید نیز اشاره کرد. براساس اطلاعات ارائه شده، مصرف باتری در پردازنده‌ی اینتل در مقایسه با AMD در نوت‌بوک‌ها بهتر است. اینتل اطلاعات مربوط به تنظیمات و ماژول‌های مورد استفاده در سیستم‌هایی که بنچمارک شده نیز شفاف عمل کرده که این موضوع دید به مراتب بهتری را برای مقایسه عملکرد در اختیارمان قرار می‌دهد. 

    نطق اصلی اینتل در جریان CES 2020 تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود طی این رویداد شاهد ارائه‌ی اطلاعاتی در رابطه با پردازنده‌های تایگرلیک و همچنین موتور جدید هوش مصنوعی این شرکت باشیم. با زومیت و پوشش نمایشگاه CES 2020 همراه باشید. 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات