۵ تکنولوژی که می‌توانند خودروهای آینده را متحول کنند

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
مطالعه 8 دقیقه
به کارگیری جدید‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژیک در خودروها، به اندازه‌ی سایر مشخصه‌های محصولی که قرار است وارد بازار شود مهم است. صنعت خودرو چه برای امنیت، سرگرمی و کارایی بیشتر و چه برای نوآوری محض به طور مداوم تکنولوژی‌های جدیدی را برای ما به ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

بسیاری از تکنولوژی‌های ماشین بطور اختصاصی برای امنیت ساخته شده‌اند یا حداقل تمهیدات امنیتی خاصی در آنها لحاظ شده‌است. برخی از نوآوری‌های اخیری که مشاهده کرده‌ایم به قدری مهیج هستند که می‌توانند نه تنها صنعت خودرو بلکه حمل و نقل بشر را متحول کنند.

اینکه خودروهای نسل آینده چه تکنولوژی‌هایی دارند را به طور قطع نمی‌دانیم ولی با توجه به فناوری‌های آزمایش شده و آنچه که در حال حاضر وجود دارد می‌توان فناوری‌های جدیدی که به احتمال قوی به مرحله تولید خواهند رسید را حدس زد. برخی از آنها برای امنیت ما، بعضی برای ارائه اطلاعات به شیوه‌ای متفاوت و برخی برای رفاه و راحتی بیشتر ما توسعه‌یافته‌اند.

در ادامه با ۵ تا از مهم‌ترین تکنولوژی‌ها در صنعت خودرو آشنا می‌شویم.

۵. خودروهایی که با جاده و یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند

تولیدکننده‌های ماشین و دولت آمریکا با جدیت بدنبال دو فناوری هستند که به ماشین‌های نسل آینده قابلیت ارتباط با یکدیگر و اشیاء اطراف خود را می‌دهند. تصور کنید در حال رسیدن به چهارراه هستید و چراغ قرمز را ندیده‌اید ولی ماشین شما از طرف یک ماشین دیگری که مستقیما در مسیر شما است سیگنالی دریافت می کند که به شما در مورد برخورد احتمالی هشدار می‌دهد یا حتی برای جلوگیری از تصادف بصورت خودکار ترمز می‌کند. بعنوان راهی برای کاهش تعداد تصادفات جاده‌ای فناوری‌ای به نام ارتباط خودرو با خودرو یا V2V توسط خودروسازانی نظیر فورد مورد آزمایش قرارگرفته‌است.

V2V از طریق استفاده از سیگنال‌های وایرلس برای ارسال اطلاعات درمورد مکان، سرعت و جهت حرکت ماشین‌ها بین آنها کار می‌کند. سپس این اطلاعات بین ماشین‌های اطراف رد و بدل می‌شوند تا اطلاعات لازم برای متوقف کردن خودروها در فاصله‌ی ایمن جمع‌آوری شود. مهندسان دانشگاه MIT برای جمع‌آوری اطلاعات از خودروها برای محاسبه‌ی بهترین راه گریز زمانی که ماشین دیگری درست در مسیر آن‌ها قرار می‌گیرد روی الگوریتم‌های V2V کار می‌کنند. تحقیقات صورت گرفته توسط اداره کل امنیت ترافیک بزرگراه‌های ملی در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که V2V قابلیت کاهش ۷۹ درصدی تصادفات در جاده‌ها را دارد.

ولی محققان تنها به V2V قناعت نکرده و در حال آزمایش ارتباط خودرو با زیرساخت یا V2I هستند. V2I امکان ارتباط با اشیائی نظیر علائم جاده یا سیگنال‌های ترافیکی برای جمع آوری اطلاعات درخصوص موارد امنیتی را به خودروها می‌دهد. V2I همچنین می‌تواند از مرکز کنترل ترافیک اطلاعات ترافیکی را دریافت کرده و به مسیرهای ممکن دسترسی پیدا کند. گزارشات NHTSA (اداره کل امنیت ترافیک بزرگراه‌های ملی) نشان می دهد که تجهیز خودروها بوسیله V2I در کنار V2V تصادفات جاده‌ای را تا ۸۱ درصد کاهش خواهد داد.

این فناوری‌ها می‌توانند روش رانندگی ما را تغییر داده و امنیت خودروها را به طور چشمگیری افزایش دهند. خوشبختانه هم شرکت‌های تولید خودرو و هم دولت ایالات متحده در حال تلاش برای به حقیقت پیوستن این دو فناوری هستند.

تمامی این ارتباطات و کمک های پیشگیرانه به خودرو ما را به سمت تکنولوژی بعدی یعنی ماشین‌های بدون راننده هدایت می‌کنند.

۴. خودروهای بدون راننده

ایده‌ی خودروی بدون راننده ایده‌ی جدیدی نیست و برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بسیاری این ایده را پرورانده‌اند و همچنین در حال حاضر خودروهایی که می‌توانند خودشان پارک کنند وجود دارند. ولی یک خودروی واقعی بدون راننده به این معنی است که بتواند خودش را کنترل کند و به واقعیت پیوستن چنین چیزی از آنچه که شما تصور می کنید نزدیک‌تر است.

مهندسان گوگل تا کنون خودروهای بدون راننده را در بیش از ۳۲۱۸۶۹ کیلومتر از جاده‌ها و بزرگراه‌های عمومی در کالیفرنیا و نوادا مورد آزمایش قرار داده‌اند. ماشین‌های گوگل نه تنها تصاویر جاده را ضبط می‌کنند، بلکه نقشه‌های کامپیوتری آنها علائم جاده را خوانده و مسیرهای جایگزین را پیدا کرده و چراغ‌های راهنمایی را قبل از اینکه توسط انسان قابل دیدن باشند، تشخیص می‌دهند. استفاده از لیزر، رادار و دوربین ماشین‌ها می‌توانند اطلاعات اطرافشان را سریع‌تر از انسان آنالیز و پردازش کنند.

اگر خودروهای بدون راننده به تولید انبوه برسند، ما وقت آزادتری در اختیار خواهیم داشت. آمریکایی‌ها بطور میانگین در یک سال ۱۰۰ ساعت از وقت خود را پشت ترافیک از دست می‌دهند. ماشین‌های بدون راننده احتمالا قابلیت شرکت در کار گروهی در ترافیک را دارند و می‌توانند خیلی نزدیک به یکدیگر رانده و مانند یک واحد عمل کنند. برخی معتقدند این حرکت هماهنگ گروهی در ترافیک می‌تواند میزان تصادفات را کاهش دهد، چرا که خودروها بدون حواس پرتیِ راننده‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به هم واکنش نشان می‌دهند.

در بعضی از آزمایشات گوگل ماشین‌ها جزئیات جاده را بعد از چند بار رانندگی در آن بخاطر سپردند و در هنگام رانندگی خودکار قادر به شناسایی عابرین پیاده‌ و برای عبور آنها توقف کردند. خودرو‌های بدون راننده می‌توانند با حذف خطای انسانی که عامل ۹۵ درصد تصادفات امروزی می‌باشد حمل و نقل ما را ایمن‌تر کنند. اگرچه آمدن خودروهای بدون راننده به این زودی بعید به نظر می‌رسد، ولی جنرال موتورز نیز آزمایشات جداگانه‌ای در این زمینه انجام داده و عده‌ای معتقدند که در دهه‌ی آینده شاهد این خودروها در نمایشگاه‌ها خواهیم بود.

۳. داشبوردهای واقعیت افزوده

GPS و بقیه نمایشگرهای درون خودرو برای جابجایی بسیار عالی هستند و حتی برخی از خودروها روی شیشه جلو نمایشگر دارند. ولی در آینده‌ی نزدیک ماشین‌ها قادر به تشخیص اشیاء بیرونی و نمایش اطلاعات آنها بر روی شیشه جلوی خودرو هستند.

future-car-technologies-2

حتما ترمیناتور یا هر داستان علمی تخیلی دیگری که در آن یک ربات به انسان یا شی نگاه می‌کند و بطور خودکار اطلاعات مربوط با آن را روی تصویر مشاهده می‌کند، و ربات می‌تواند هویت آن موجود را تشخیص دهد، را به خاطر دارید. داشبوردهای واقعیت افزوده یا AR مشابه این برای رانندگان عمل خواهند کرد. BMW هم اکنون نمایشگر شیشه جلو را در بعضی از خودروهای خود برای نمایش اطلاعات اصلی نصب کرده‌است ولی آنها همچنان بدنبال توسعه داشبوردهای واقعیت افزوده که قادر به تشخیص اشیاء و نشان دادن فاصله‌ی آنها با خودرو می‌باشند، هستند.

بنابراین هنگامی که شما به سرعت به یک ماشین نزدیک می‌شوید، احتمالا یک مربع قرمز دور آن و فلش‌هایی برای راهنمایی شما به مسیری که به ماشین مقابل برخورد نکنید ظاهر خواهد شد. یک سیستم GPS واقعیت افزوده می‌تواند مسیری که باید در آن برانید را تعیین کند و بدون اینکه نیاز داشته باشید به جاده خیره شوید به شما نشان دهد که چه زمانی بپیچید تا از جاده خارج نشوید.

BMW بر روی کاربرد واقعیت افزوده برای تکنیسین‌های خودرو نیز تحقیق می‌کند. آنها ویدئویی تهیه کرده‌اند که در آن متخصصین BMW از عینک‌های واقعیت افزوده برای نگاه کردن به موتور استفاده می‌کنند و قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را از این طریق تشخیص داده و سپس عینک به آنها طریقه تعمیر آنها را نشان می‌دهد.

تویوتا حتی بر روی کاربرد AR برای سرنشینان هم تحقیق کرده‌است. تویوتا مدل‌های مفهومی سیستم AR خود را که به مسافران قابلیت زوم کردن بر روی اشیاء بیرون ماشین، انتخاب و شناسایی اشیاء و دیدن فاصله‌ی اشیاء را از طریق لمس صفحه می‌دهد، تولید کرده‌است.

تکنولوژی بعدی استفاده‌ی جدیدی از یک فناوری قدیمی است.

۲. ایربگ‌هایی که به توقف خودرو کمک می‌کنند

از زمانی که ایربگ‌ به وسایل نقلیه اضافه شده بر تعداد آن در فضاهای مختلف داخل خودرو افزوده شده است. در حال حاضر ایربگ‌های دیواره، پهلو، زانو، کمربند و حتی ایربگ‌های زیرِ سرنشین وجود دارند. شاید همه‌ی ما این ایربگ‌ها را در ماشین خود نداشته باشیم ولی آنها در حال گسترش هستند. مرسدس در حال کار بر روی روش جدید استفاده از ایربگ‌ها است که آنها را از یک واحد ایمنی پسیو به یک جزء از سیستم امنیتی اکتیو و پویای خودرو تبدیل می‌کند.

مرسدس در حال آزمایش ایربگ‌هایی است که در زیر خودرو هستند و قبل از تصادف به توقف خودرو کمک خواهند کرد. این ایربگ‌ها بخشی از سیسیتم امنیت اکتیو هستند و زمانی که سنسورها تشخیص دهند که ضربه اجتناب‌ناپذیر است فعال می‌شوند. این کیسه‌ها به قدری پوشش اصطکاکی قوی دارند که به کاهش سرعت خودرو کمک و نیروی نگهدارنده‌ی خودرو را دوبرابر می‌کنند. این کیسه‌ها همچنین ۸ سانتیمتر خودرو را بالا برده و کاهش ارتفاع ماشین در هنگام ترمز شدید را جبران نموده و تماس سپر به سپر را بهبود بخشیده و به سُر نخوردن خودرو در هنگام برخورد کمک می‌کنند.

چیزی که باعث می‌شود از این ایربگ‌ها به عنوان فناوری آینده یاد کنیم این است که این ایربگ‌ها از سیستم‌های امنیت فعلی خودروها استفاده می‌کنند. با اینکه مرسدس چندین سال است در حال کار کردن بر روی این تکنولوژی می‌باشد ولی هنوز روی هیچ محصولی بکاربرده نشده و ممکن است تا چند سال دیگر هم بر روی محصولات دیده نشود.

۱. پنل‌های بدنه‌ی ذخیره ‌کننده‌ی انرژی

شرکت اکسون موبیل پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۰ نیمی از خودروهای تولیدی، از نوع هیبریدی خواهند بود. این خبر خوبی برای محیط زیست است ولی مشکلی که ماشین های هیبریدی دارند وزن و فضای اشغال شده توسط باتری‌ها است. حتی با وجود پیشرفت‌هایی که در باتری‌های لیتیوم-یونی شده است بازهم میزان قابل توجهی از وزن و حجم خودروهای هیبریدی به خاطر باتری‌هایشان است. اینجاست که به پنل‌های بدنه‌ی ذخیره کننده‌ی انرژی نقش خود را ایفا خواهند کرد.

یک گروه متشکل از ۹ تولیدکننده‌ی خودرو در حال انجام تحقیقات و آزمایش بر روی پنل‌های بدنه‌ای هستند که می‌توانند انرژی ذخیره کنند و سریع‌تر از باتری‌های رایج کنونی شارژ شوند. پنل‌های بدنه‌ی مورد آزمایش از فیبر پلیمر و رزین کربن که برای استفاده در خودرو به اندازه‌ی کافی مستحکم و برای پنل شدن به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستند، ساخته شده‌اند. این پنل ها می توانند وزن خودرو را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

این پنل‌ها از انرژی تولید شده از طریق تکنولوژی‌هایی نظیر ترمز کردن یا هنگام وصل بودن اتومبیل به منبع الکتریکی، انرژی را در خود ذخیره کرده و در مواقع نیاز این انرژی را به خودرو تغذیه می‌کنند. این نه تنها اندازه‌ی باتری خودروی هیبریدی را کاهش خواهد داد بلکه کاهش وزن کلی خورو نیز انرژی هدر رفته‌ی باتری برای حمل این وزن را حذف می‌کند.

تویوتا بدنبال استفاده از پنل‌های ذخیره کننده‌ی انرژی سبک‌تر می‌باشد و حتی پا را فراتر گذاشته و در مورد استفاده از پنل‌های سبک وزنی که انرژی خورشیدی را ذخیره می کنند تحقیقاتی انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات