اتفاق باورنکردنی در فرمول یک: استفاده از اکسل برای مدیریت ۲۰ هزار قطعه خودرو!

جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
خودروی فرمول یک آلپاین / 2021 Alpine A521 رنو سابق
تیمی در مسابقات «فرمول یک» برای مدیریت قطعات خودرو از نرم‌افزار مایکروسافت اکسل استفاده می‌کند.
تبلیغات

در دنیای پرهیجان فرمول یک، جایی که هر ثانیه می‌تواند تفاوت بین پیروزی و شکست را رقم بزند، استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای مدیریت اجزای خودروهای مسابقه‌ای اهمیت حیاتی دارد. در این بین، تیم ویلیامز که سابقه‌ای درخشان در این رقابت‌ها دارد، اخیراً با چالش‌هایی در زمینه‌ی فناوری و هماهنگی روبه‌رو شده است.

بنابر گزارش The Race، در زمستان گذشته تیم ویلیامز با معضلات بزرگی دست‌و‌پنجه نرم کرد و ادعا شد که تا ۲۰ سال از رقبای خود عقب است.

جیمز وولز، مدیر تیم ویلیامز و پت فرای، مدیر فنی، از ابتدای سال ۲۰۲۳ شروع به بازسازی سیستم‌های طراحی و ساخت خودرو تیم کردند. آن‌ها در فرایند بازسازی، با یک مشکل اساسی روبه‌رو شدند: استفاده از نرم‌افزار مایکروسافت اکسل برای مدیریت حدود ۲۰ هزار قطعه خودرو.

فایل عظیم اکسل که مدیریت و به‌روزرسانی آن دشوار بود، اطلاعاتی مانند هزینه و زمان تولید هر قطعه، وضعیت سفارش‌ها و اولویت‌بندی بخش‌های مختلف خودرو را در بر نمی‌گرفت. وولز اظهار داشت که برای پیگیری صدها هزار قطعه در سازمان، اکسل کارایی لازم را ندارد.

عواقب این آشفتگی و مشکلات ناشی از آن، شامل از دست دادن تست‌های پیش‌فصل، جست‌و‌جو فیزیکی برای قطعات در کارخانه، اولویت‌بندی اشتباه قطعات، تأخیر در تحویل برخی قطعات و انباشته‌شدن برخی دیگر بود.

از طرف دیگر انتخاب یک سیستم رهگیری مدرن هزینه‌های زیادی داشت و فرای گفت که جبران این فرایند، نیاز به تلاش‌های انسانی فراتر از حد و شکستن محدودیت‌ها دارد.

وولز همچنین تیم توسعه را به کارهای مشترک بیشتری واداشت، به طوری که فلسفه‌ی طراحی خودرو تغییر کرد. او همچنین برخی از قوانینی که در ساخت خودرو ۲۰۲۳ وجود داشت را ممنوع کرد؛ محدودیت‌هایی مانند استفاده از قطعات قدیمی که برای خودرو جدید تغییر داده شده بودند یا استفاده از قطعات فلزی به‌جای کربن.

تیم ویلیامز با رهبری جدید و تغییرات گسترده، امیدوار است که بتواند به سطح رقابتی بالاتری دست یابد. این تغییرات نشان می‌دهند که حتی در دنیای پرسرعت فرمول یک، تحولات فناوری‌محور می‌توانند تأثیرات عمیقی داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات