ابرخودرو جدید تسلا در کمتر از یک ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتربر‌ساعت می‌رسد

یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تسلا رودستر قرمز رنگ درحال حرکت روی جاده
پس از ۶ سال، ایلان ماسک دوباره از عرضه‌ی مدل جدید تسلا رودستر می‌گوید.
تبلیغات

۶ سال پس از اولین صحبت‌ها درباره‌ی نسخه‌ای به‌روز‌شده از نخستین خودرو تسلا که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، ایلان ماسک باردیگر از تولید نسل جدید رودستر خبر داد.

ایلان ماسک با انتشار رشته‌توییتی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، دوباره آتش بحث درباره‌ی مدل تازه‌ی رودستر را برافروخت. او گفت: «حتی اگر بتوان آن را خودرو نامید، هرگز خودرویی شبیهش وجود نخواهد داشت.»

ماسک: رودستر جدید در کمتر از یک ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر‌برساعت می‌رسد

ماسک ادعا کرد که رودستر جدید «حیرت‌انگیزترین نمایش محصول در تمام دوران» را خواهد داشت و این موضوع جالب‌ترین ویژگی‌اش نیست که می‌تواند در کمتر از یک ثانیه سرعتش را به ۶۰ مایل‌بر‌ساعت (۹۷ کیلومتربرساعت) برساند.

مدیرعامل پرحاشیه‌ی تسلا برای اولین‌بار در رویدادی در سال ۲۰۱۷ برنامه‌های خود برای رودستر جدید را رونمایی کرد و قول عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۰ را داد. او بعدتر در سال ۲۰۱۸ گفت که شاید مدلی از رودستر جدید به رانشگرهای موشکی کوچکی مجهز شود که ضمن بهبود سرعت و ترمزگیری، به خودرو تسلا «امکان پروازکردن» بدهند.

با‌این‌حال، در تمام این سال‌ها رودستر تازه با تأخیرهای متعددی رو‌به‌رو شده است و تسلا نیز بدون اعلام برنامه‌ی زمانی خاص یا ساخت خط‌تولید آن، وضعیتش را «در حال توسعه» ذکر می‌کند.

تبلیغات گسترده‌ی اخیر ماسک را می‌توان به خبر عرضه‌ی ابرخودرو برقی چینی BYD U9 با حداکثر سرعت ۱۹۲ مایل‌برساعت (۳۰۹ کیلومتربرساعت) مرتبط کرد. با‌ اینکه BYD برنامه‌ای برای عرضه‌ی خودروهایش در ایالات متحده ندارد، نبرد این دو خودروساز برای کسب سهم بیشتری از بازار چین ادامه دارد. طبق آخرین آمار، با وجود ثابت‌بودن سهم ۲۹٫۲ درصدی BYD، سهم تسلا از بازار چین به ۶٫۱ درصد کاهش یافته است.

وعده‌های توخالی ماسک تازگی ندارند

وعده‌ی بزرگ و تأخیر‌های گاه‌وبی‌گاه برای مدیرعامل اسپیس‌ایکس تازگی ندارند. درواقع، بد‌قولی‌های فراوان او باعث شده است تا وب‌سایتی به نام ElonMusk.Today برای ردیابی وعده‌های عمدتاً توخالی ماسک ایجاد شود. طبق این وب‌سایت، از زمانی‌که ماسک از وجود فناوری موشکی خبر داد که به رودستر جدید اجازه‌ی پروازکردن می‌دهند، ۱٬۸۷۶ روز می‌گذرد.

درمقابل، برخی تحلیلگران به‌طور کامل عرضه‌ی ابرخودرویی چون مدلی تازه از رودستر را رد می‌کنند. وارن آهار، کارشناس فناوری خودرو گفت: «[عرضه‌ی رودستر جدید] بیشتر برای خودنمایی است.» به‌گفته‌ی او، اکثر رانندگان همین‌حالا هم از کنترل خودرو قدرتمندی مثل تسلا مدل اس Plaid عاجزند.

راس گاربر، سهام‌دار تسلا، با این عقیده موافق است که بعید است مدلی تازه از رودستر افزایش درآمد‌های این شرکت را به‌دنبال داشته باشد. او اعتقاد دارد که تسلا باید به‌جای آن روی مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ترش تمرکز کند. گاربر از صراحت لهجه‌ی سیاسی ماسک نیز انتقاد کرد و گفت که این موضوع باعث شده است تا سرمایه‌گذاری‌اش روی تسلا را کمتر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات