آیا می‌توان خودروهای برقی را به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد؟

یک‌شنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
جاده ای که خودروهای برقی را شارژ می کند
شارژ بی‌سیم خودرو، فناوری بسیار جذابی است اما می‌توان انتظار داشت به‌زودی در خانه‌های خود شاهد پد شارژ بی‌سیم برای خودروهای الکتریکی باشیم؟
تبلیغات

مفهوم شارژ بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند از مدت‌ها قبل وجود دارد اما شارژ خودروهای برقی با این روش چگونه خواهد بود؟ قطعاً فناوری مذکور بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد و شاید خیلی دور از ذهن هم نباشد. درواقع فرانتس فون هولزوزن، طراح ارشد تسلا با انتشار ویدیویی به‌همراه جی لنو درمورد سایبرتراک اعلام کرد شرکت متبوعش در حال کار روی شارژر القایی خانگی برای این خودرو است.

از آنجا که به محصول شرکت تسلا اشاره می‌کنیم، مشخص نیست شارژر بی‌سیم این شرکت برای خودروها چه زمانی روانه‌ی بازار شود؛ امسال، سال آینده یا ۱۰ سال دیگر؟

روش عملکرد شارژر القایی

شارژر القایی خودروهای برقی تقریباً عملکردی مشابه شارژر بی‌سیم گوشی آیفون، گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌هایی است که از فناوری مورد اشاره پشتیبانی می‌کنند.

شارژ بی‌سیم به‌طور کلی از القای الکترومغناطیسی برای انتقال جریان الکتریکی بهره می‌برد. اساساً یک فرستنده (پد شارژ) با سیم‌پیچ مغناطیسی و گیرنده (در این مورد در پایین خودرو نصب شده است) با سیم‌پیچ مغناطیسی وجود دارند. هنگامی‌ که هر دو سیم‌پیچ مذکور در یک‌ راستا قرار بگیرند، جریان الکتریکی به گیرنده انتقال می‌یابد و عملیات شارژ آغاز می‌شود.

خودرو تسلا درحال شارژ

درواقع پیاده‌سازی فرستنده و گیرنده‌ی شارژ بی‌سیم کمی پیچیده‌ است. در چیدمان خانگی به پد بزرگی نیاز دارید که خودرو را روی آن پارک کنید. شاید بتوان چنین پد شارژی را در گاراژ قرار داد و از طرفی باید آن را به برق خانه متصل کرد.

خودرو برقی نیز برای دریافت شارژ بی‌سیم باید گیرنده‌ی آن را داشته باشد. درحال‌حاضر هیچ خودرو الکتریکی وجود ندارد که با گیرنده‌ی شارژ القایی به‌صورت عمومی عرضه شده باشد. زمانی‌ که فناوری شارژ بی‌سیم خودرو شروع به‌ کار کرد، سازندگان خودروهای الکتریکی باید گیرنده‌ی مخصوص شارژ القایی را روی محصولاتشان ارائه دهند.

شارژ بی‌سیم خودرو برقی را راحت‌تر شارژ می‌کند؟

از نظر تئوری پاسخ سؤال فوق مثبت است. البته راحت‌ بودن استفاده از شارژ بی‌سیم برای خودروها تا حدود زیادی به پذیرش و اجرای این قابلیت بستگی دارد. با فرض اینکه تکنولوژی مذکور روزی به‌طور گسترده ارائه شود، شاید مجبور نباشید خودرو الکتریکی را در خانه به پریز برق وصل کنید.

خودرو تسلا در جایگاه شارژ برقی

اگر شارژرهای بی‌سیم در پارکینگ‌ها یا ایستگاه‌های کنونی تعبیه شوند، رانندگان برای شارژ خودروهای برقی به‌راحتی می‌توانند به محل پارک بروند. البته دستیابی به چنین شرایطی سال‌ها زمان نیاز دارد.

جاده‌هایی که قابلیت شارژ خودروهای برقی را دارند از سال‌ها قبل مورد توجه برخی کشورها قرار گرفته‌اند؛ اما استفاده از این فناوری هزینه‌ی بسیار بالایی دارد و نمی‌توان همه‌ی خیابان‌ها و جاده‌ها را به فناوری شارژ بی‌سیم مجهز کرد و حداقل این اتفاق به‌زودی رخ نخواهد داد.

سرعت شارژ بی‌سیم خودروهای برقی چقدر است؟

سرعت شارژر خودروها با شارژرهای بی‌سیم بیشتر از چیزی است که احتمالاً تصور می‌کنید. اگر فرستنده و گیرنده‌ی شارژ القایی هر دو از ولتاژ بالا پشتیبانی کنند، در این شرایط سرعت شارژ بی‌سیم می‌تواند واقعاً زیاد باشد.

برخی شرکت‌ها از قبل کار روی فناوری شارژ بی‌سیم خودروهای برقی را آغاز کرده‌اند و این روند با موفقیت‌هایی همراه بوده است. درواقع تعدادی از این خودروسازان به سرعت شارژ چشمگیر ۲۰ کیلووات نیز رسیده‌اند که از نظر تئوری می‌تواند بسیار سریع‌تر شود.

البته هنوز سؤالات زیادی درمورد فناوری شارژ بی‌سیم خودروهای برقی وجود دارد که باید پاسخ داده شوند. باید دید تولید سیستم شارژ القایی خانگی چقدر هزینه خواهد داشت و آیا خودروسازان می‌توانند چنین سیستمی را با قیمت مناسب دراختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند؟

این احتمال وجود دارد که ایستگاه‌های شارژ بی‌سیم خودروهای برقی، هزینه‌ی ساخت بیشتری داشته باشند و باید دید این فناوری در آینده چه مسیری را طی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات