خودرو دوست‌داشتنی فیات 500e رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
خودروی برقی فیات 500e مدل ۲۰۲۴ آبی با پس‌زمینه‌ی درخت و سنگفرش
خودرو برقی فیات 500e با اندازه‌ی جمع‌و‌جور و وزن کم می‌تواند جای خود را بین طرفداران ماشین‌های شهری باز کند.
تبلیغات

طبق گزارش ورج، شرکت خودروسازی استلانتیس، خودروی جدید فیات 500e مدل ۲۰۲۴ را معرفی کرد. این خودرو با اندازه‌ی کوچک می‌تواند در مقابل خودروهای شاسی‌بلند‌ و وانت‌های بزرگ الکتریکی قرار بگیرد. این خودروی الکتریکی کوچک اوایل سال ۲۰۲۴ در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.

فیات 500e نمونه‌ی عالی خودروی شهری و شاید حتی برخی از حومه‌های شهر به‌حساب می‌آید. این خودرو به واسطه برقی بودن، آلودگی را به هوا منتشر نمی‌کند و همچنین کوچک است، بنابراین فضای کمتری را اشغال می‌کند و در حالت تعادل، برای عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر افرادی که در جاده هستند، خطر کمتری دارد.

نمای جلو خودروی برقی فیات 500e مدل ۲۰۲۴ قرمز پارک شده مقابل ساختمانی با نمای شیشه

قیمت خودرو فیات 500e با ۳۴ هزار و ۹۵ دلار شروع شده، مسافت ۱۴۹ مایلی (۲۳۹ کیلومتر) را با یک بار شارژ باتری ۴۲ کیلووات ساعتی خود طی می‌کند. این میزان در مقایسه با بسیاری از خودروهای برقی دوربرد موجود در بازار امروزی ممکن است کم به نظر برسد؛ اما این خودروی برقی کاربران خاص خود را دارد که این میزان برایشان منطقی است.

فیات 500e از ویژگی‌ای به نام سیستم هشدار خودرو صوتی بهره می‌برد. این هشدار صوتی استاندارد، برای سرعت پایین است که برای همه خودروهای برقی مورد نیاز است.

هشدار صوتی سرعت پایین فیات 500e یک موسیقی کلاسیک انحصاری به نام «صدای ۵۰۰» است که فلاویو ایبا و مارکو گوالدی، آن را نوشته‌اند.

فیات 500e با ۱۱۷ اسب بخار قدرت می‌تواند با شتابی که دارد صفر تا ۶۰ مایل (صفر تا ۹۶ کیلومتر) در ساعت را در ۸٫۵ ثانیه طی کند. این خودرو دارای شارژر خانگی سطح دو رایگان از شرکت تابعه‌ی خود Free2Move، است. 500e تنها می‌تواند حداکثر ۸۵ کیلو وات شارژ را بپذیرد، که یعنی شارژ DC فوق سریع را پاسخگو نیست. این به معنی ۸۰ درصد شارژ در ۳۵ دقیقه است.

نمای کنار خودروی برقی فیات 500e مدل ۲۰۲۴ قرمز پارک شده مقابل ساختمانی با نمای شیشه

مهم‌ترین مشخصه‌ی فیات 500e وزن سه هزار پوندی (۱۳۶۰ کیلوگرم) آن است. خودروهای برقی معمولاً به‌دلیل وزن اضافی باتری، نسبت به خودروهای غیربرقی سنگین‌تر هستند. خودروهای برقی کوچکتر و کارآمدتر می‌توانند به کمبود مواد باتری کمک کنند.

فیات 500e دارای سه حالت رانندگی است: Normal، Range و Sherpa که با محدود‌ کردن حداکثر سرعت به ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) در ساعت و کاهش قدرت از ۸۷ کیلووات ساعت به ۵۷ کیلووات ساعت، بهره‌وری انرژی را به حداکثر می‌رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات