ChatGPT احتمالاً با خودروهای برقی تسلا نیز ادغام خواهد شد

پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ChatGPT در خودرو برقی تسلا
کارشناسان می‌گویند تسلا در آینده‌ی نزدیک از قابلیت‌های هوش مصنوعی ChatGPT در خودروهای الکتریکی خود استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

کارشناسان اعلام کرده‌اند شاید تسلا در آینده با همکاری OpenAI از قابلیت‌های ChatGPT در ناوگان برقی خود بهره ببرد. ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا، یکی از حامیان استارتاپ آمریکایی هوش مصنوعی OpenAI است.

ایلان ماسک درسال ۲۰۱۵ به همراه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مشهور دیگری مثل سم آلتمن، ردی هافمن و پیتر تیل، استارتاپ OpenAI را در سانفرانسیسکو تأسیس کردند. بنیان‌گذاران این شرکت با هدف توسعه‌ی هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که برای انسان‌ها مفید باشد، مجموعاً یک میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند.

ماسک سال ۲۰۱۸ به‌دلیل اختلاف‌نظر میان بنیان‌گذاران درمورد روند توسعه‌ی OpenAI، از هیئت‌مدیره‌ی این شرکت استعفا داد اما همچنان به‌عنوان یکی از حامیان و سرمایه‌گذاران استارتاپ مذکور شناخته می‌شود و روابط زیاد و نفوذ بالایی در این شرکت دارد.

تحلیل‌گران فناوری باور دارند تسلا به‌احتمال زیاد از ChatGPT در سیستم خودروهای الکتریکی خود استفاده خواهد کرد. ادوارد سانچز، تحلیل‌گر ارشد خودرو در TechInsights می‌گوید همکاری تسلا و OpenAI در آینده‌ی نزدیک، چندان دور از ذهن نیست زیرا ماسک روابط نزدیکی با تیم اجرایی استارتاپ هوش مصنوعی دارد و این امر دستیابی به پتانسیل‌های همکاری مذکور را آسان‌تر می‌کند.

سانچز همچنین اعلام کرد تسلا در ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار نسبت به رقبای خود بسیار جلوتر است و بنابراین اگر احساس کند تقاضای کافی ازطرف مشتریان برای سرویس ChatGPT وجود دارد، شاید بخواهد تجربه‌ی استفاده از این هوش مصنوعی را با انتشار به‌روزرسانی به خودروهای برقی خود اضافه کند.

تسلا چگونه ChatGPT را با خودروهای الکتریکی خود ادغام خواهد کرد؟

ChatGPT درحال‌حاضر معروف‌ترین و سریع‌ترین مدل هوش مصنوعی پیش آموزش‌دیده‌‌ی تاریخ است. این چت‌بات پیشرفته با هدف تقلید از نحوه‌ی گفتار انسانی طراحی شده است و درحال‌حاضر از دو روش یادگیری تحت‌نظارت و یادگیری تقویتی استفاده می‌کند و از زمان راه‌اندازی اولیه در نوامبر ۲۰۲۲، به‌عنوان فناوری انقلابی در صنایع هوش مصنوعی درنظر گرفته می‌شود.

ChatGPT از تکنیک خاصی به‌نام یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) استفاده می‌کند؛ جایی‌که که برای به حداقل رساندن خروجی‌های نامناسب و مضر، نادرست و مغرضانه از بازخورد انسانی در حلقه‌ی آموزشی بهره می‌برد. به‌نوشته‌ی گیزموچاینا، این مدل برای ارائه‌ی عملکرد صحیح و وظایف خود در سطح انسانی باید حجم بسیار زیادی از داده‌ها را فقط در چندثانیه پردازش کند. به‌عبارت دیگر راه‌اندازی چنین سیستمی به منابع محاسباتی بسیار قدرتمندی نیاز دارد و درنتیجه اگر تسلا بخواهد از آن در خودروهای الکتریکی بهره ببرد، به ابررایانه‌های مخصوصی نیاز خواهد داشت که امکان پردازش، تجزیه‌وتحلیل و محاسبه‌ی میلیون‌ها داده‌ را داشته باشد و بتواند فقط در چند ثانیه بازخوردهای دقیقی را براساس این داده‌ها به رانندگان ارائه دهد.

شاید ادغام ChatGPT برای هر شرکت خودروساز دیگری غیر از تسلا بسیار دشوار باشد اما شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک درحال‌حاضر منابع و دانش فنی لازم را برای ادغام موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی مذکور با خودروهای برقی خود دراختیار دارد.

تسلا درسال ۲۰۲۱ از ابررایانه‌ی سفارشی Dojo خود رونمایی کرد. Dojo یک ابررایانه‌ی آموزش شبکه‌ی عصبی هوش مصنوعی است که به‌طور خاص برای یادگیری ماشینی مدل‌های هوش مصنوعی و آموزش ویدیویی با استفاده از داده‌های خودروهای الکتریکی تسلا طراحی شده است. هدف نهایی این سیستم، دستیابی به قابلیت‌هایی مثل رانندگی کاملاً خودکار است. شاید تسلا بتواند با ابررایانه‌ی اختصاصی خود و همکاری با OpenAI، از مزیت‌های ChatGPT در خودروهای برقی خود استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات