برای درک بهتر و سریعتر جواهر جدید مرسدس، کافی است فقط به بخش کوتاهی از این نام طولانی توجه کنیم: GLC 63 که خود یادآور AMG C63، یکی از بهترین خودروهای پرقدرت موجود در بازار جهانی است. کراساور GLC کلاس و برادرش مدل کوپهی GLC به قلب تپندهی C63 یعنی پیشرانهی هشت سیلندر V شکل توئین توربو، یکی از پرچمدارهای مرسدس مجهز شدهاند. حاصل کار، تولید دو کراساور لوکس، پرقدرت و باشکوه است.
مرسدس GLC63 در سه نسخهی مختلف در بازار آمریکا عرضه خواهد شد؛ مدل استاندارد و کوپه با پیشرانهی هشت سیلندر V شکل توئین توربو با حجم چهار لیتر، قدرت ۴۶۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتنمتر و مدل کوپه S با پیشرانهی V8 به قدرت ۵۰۳ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر. نسخهی S مدل GLC63 در بازار آمریکا عرضه نخواهد شد.
طراحی بدنه؛ خوب، شاید بد
شاید بتوان گفت که مدل استاندارد GLC63 نمای جذابتری دارد. ارتفاع کم، بدنهی عریض، گلگیرهای بزرگ و جلوپنجرهی منحصربهفرد و جدید مرسدس در هماهنگی کامل با غرش V8 این کراساور لوکس قرار دارند؛ حتی نمای پشتی GLC63 هم ستایش طرفداران دنیای خودرو را به همراه دارد. البته مدل کوپه هم چندان طراحی بدی ندارد؛ ولی نمای شاسیبلند مانند و بهخصوص اسپویلر کوچک و سیاهرنگ عقب آن، کمی خاصپسند است.
اما نکتهی جالب این است که این اسپویلر را نمیتوان از پشت فرمان دید؛ در واقع دید به پشت برای راننده بسیار کم است. ولی بدون شک طراحی کابین GLC63 که با گجتهای بسیاری همراه شده است، کاملا سلیقهها را راضی میکند. صندلیهای جلو بسیار راحت و به آپشن سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز هستند. فرمان نسبتاً کوچک و قطور که با روکش آلکانترا پوشیده شده، کاملا آمادهی اجرای دستورات راننده است و فضای کافی برای چهار یا پنج سرنشین وجود دارد. البته فضای سر در مدل کوپه، بهخصوص در ردیف عقب کمتر از مدل معمولی است؛ اما فارغ از طراحی بدنه، مرسدس AMG GLC63 کاملا راحت، لوکس و بیصدا است.
پیشرانه و عملکرد فنی؛ بهتر از سدان
البته وقتی در مورد بیصدا بودن GLC63 صحبت میکنیم، منظور ما صدای کم کابین آن است و پیشرانهی V8 توئین توربو، همان غرش C63 سدان را به همراه دارد. در واقع پیشرانهی GLC63 در مقایسه با C63 هیچ کم و کسری ندارد. GLC63 S در زمان ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که در واقع، دودهم ثانیه از مدل S سدان C63 سریعتر است. حالتهای رانندگی «راحت»، «اسپرت»، «اسپرت پلاس» و اکو و سیستم اگزوز پرسروصدای مرسدس که از طریق دکمهای در کنار سیستم سرگرمی و اطلاعاتی کامند (COMAND) فعال میشود نیز در GLC63 وجود دارد.
سیستم تمام چرخ محرک +4Matic مرسدس، با داشتن قابلیت توزیع متغیر گشتاور حتی میتواند تمام گشتاور را به محور عقب منتقل کند که البته حالت رانندگی دریفت مانند مدل AMG E63 را در GLC63 نخواهید دید. حتی در حالت تمام چرخ محرک، باز هم GLC63 در پیچهای تند کمی شیطنت میکند. البته این مورد به شرایط جاده و تایرها بستگی دارد. فرمان نسبت متغیر و مستقل از سرعت GLC63، بازخورد کاملی از جاده به راننده منتقل میکند که به لطف وجود سیستم تعلیق بادی، کیفیت سواری راحت و باثبات است. ترمزهای بزرگ AMG، دقیقا به اندازهی پیشرانهی V8 پرقدرت هستند. شاید بتوان گفت که GLC63 همان سدان C63، با قدی بلندتر و فضای داخلی بیشتر است. GLC فقط یک کراساور معمولی که نشان AMG را یدک میکشد نیست؛ بلکه یک همانند دیگر محصولات این شرکت، یک AMG تمامعیار است.
مقایسه با رقبا؛ رقیبی سرسخت
رقبای GLC63 مانند آئودی RS Q5، بیامو X3 M، ولوو XC60 پولاستار، کادیلاک XT5-V و حتی پورشه ماکان توربو با آپشن پکیج ویژه و ۴۴۰ اسب بخار، کار سختی در پیش رو دارند. قیمت نهایی GLC63 هنوز اعلام نشده است، ولی بر اساس تخمین تیم مهندسی مرسدس، باید حداقل انتظار قیمتی حدود ۷۵ هزار تا ۸۰ هزار دلار داشت که باز هم از پورشه ماکان با قیمت ۸۷ هزار و ۷۰۰ دلار کمتر است.
کلام آخر
مرسدس AMG GLC63 با ترکیب قدرت بالا و قابلیتهای کاربردی یک کراساور، یکی از منحصربهفردترین خودروهای آینده است. GLC63 برای رقابت و فروش بیشتر در این کلاس ساخته نشده؛ هدف ساخت آن نمایش تواناییهای مرسدس و AMG است.