خودرو اپل نیامده دل مشتریان را ربود!

شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد یک‌چهارم مشتریان حاضرند خودرو احتمالی اپل را چشم‌بسته بخرند.
تبلیغات

نتایج نظرسنجی از خریداران خودروهای جدید نشان می‌دهد که یک‌چهارم افراد قطعاً خرید خودرو احتمالی اپل را مدنظر قرار داده‌اند که از این تعداد درحال‌حاضر، نیمی خودروهای تسلا را سوار می‌شوند. اگرچه اپل حتی کوچک‌ترین اشاره‌ی رسمی به ساخت محصولی به‌نام Apple Car یا «خودرو اپل» نکرده است، پتنت‌ها و مدارک قانونی ثبت‌شده نشان می‌دهد که وجود چنین پروژه‌ای جدی است.

طبق شایعات، اپل از سال ۲۰۱۴ و حتی قبل از عرضه‌ی اولین اپل واچ، مشغول کار روی تولید خودرو مخصوص خود بوده است و انتظار می‌رود که این محصول از سال ۲۰۲۴ به‌بعد عرضه شود. شاید دلیل اصلی اضافه‌شدن خودرو اپل به همه‌پرسی خریداران خودروهای جدید، اقدام اخیر اپل در نمایش‌دادن آینده‌ی قابلیت CarPlay این شرکت باشد که احتمال دارد به ویژگی مهمی برای خودروهای جدید تبدیل شود. مانور تبلیغاتی اپل روی کارپلی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی نزدیک‌بودن تولید خودرو این شرکت باشد.

حدود سه‌ دهه است که مؤسسه‌ی مشاوره‌ای Strategic Vision از خریداران وسایل نقلیه‌ی جدید تحقیق و نظر خریداران را درباره‌ی خودرو مدنظرشان و کیفیت آن پرس‌وجو می‌کند. هر نظرسنجی شامل ۴۵ خودرو است که فهرست نسخه‌ی ۲۰۲۲ آن خودرو اپل را نیز در خود جای داده بود. تحقیق «تجربه‌ی وسیله‌ی نقلیه‌ی جدید» مؤسسه‌ی Strategic Vision هرساله با نظرسنجی از ۲۰۰ هزار خریدار خودروهای جدید انجام می‌شود. الکساندر ادواردز، رئیس مؤسسه‌ی Strategic Vision می‌گوید:

۲۶ درصد مشتریان با اعلام اینکه قطعاً خرید خودرویی با برند اپل در آینده را در نظر می‌گیرند، برند مذکور را در رتبه‌ی سوم قرار داده‌اند. رتبه‌ی اول و دوم با ۳۸ و ۳۲ درصد به‌ترتیب به تویوتا و هوندا متعلق است و فورد با ۲۱ درصد و تسلا با ۲۰ درصد نیز رتبه‌های چهارم و پنجم را ازآنِ خود کرده‌اند.بااین‌حال، برتری اپل به همین‌جا ختم نمی‌شود. مسئله‌ای که باید رقبا را نگران کند، محبوبیت بیشتر اپل درمقایسه‌با سایر شرکت‌های خودروساز است؛ به‌گونه‌ای‌که مشتریان درمقایسه‌با شرکت‌هایی مثل هوندا و تویوتا و تسلا، علاقه‌ای دوچندان به اپل دارند. برای مثال، بیش از ۵۰ درصد مشتریان تسلا اعلام کرده‌اند که قطعاً خرید خودرو آینده‌ی اپل را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، همه باید آماده باشند.

۳۴ درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی مذکور نیز با اعلام اینکه اطلاعات کافی از خودرو اپل ندارند، رویکرد محتاطانه‌تری درقبال وسیله‌ای اتخاذ کرده‌اند که هنوز وجود خارجی ندارد. همچنین، درکنار ۲۶ درصدی که قصدشان برای خرید خودرو اپل قطعی است، ۲۴ درصد نیز به‌دلیل مطمئن‌بودن از کیفیت آن، به خریدش اظهار علاقه کرده‌اند.

اگر سایرین از همین امروز خودشان را برای چنین موج برهم‌زننده‌ای آماده نکنند، ممکن است مثل زمان ورود تسلا به بازار غافل‌گیر شوند و از خودشان بپرسند «چه اتفاقی افتاده است؟» همه‌ی بازیگران صنعت خودرو باید برای مقابله و کنارآمدن با چنین شرایطی آماده شوند.اگر آن‌ها مثل گذشته تمام انرژی‌شان را صرف موتورهای برقی و نورپردازی LED و نمایشگرهای تخت با هزاران اپلیکیشن و سایر قابلیت‌های های‌تِکی کنند که هرگز تصورش را نمی‌توان کرد، اپل در چشم‌برهم‌زدنی وارد صحنه می‌شود و جای آن‌ها را اشغال می‌کند.

ناگفته نماند درحالی‌که هشت سال از تلاش اپل برای ساخت خودرو مذکور با نام مستعار «پروژه‌ی تایتان» می‌گذرد، اخیراً شایعاتی مبنی‌بر ظهور مشکلات مدیریتی در آن منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات